ساخت یونیت دندانپزشکی با یک سوم هزینه نمونه وارداتی / مقرون به صرفه بودن و کاربردی بودن در اولویت پروژه های نخبه کرمانی است.


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815440

در گفتگو با برگزیده جشنواره خوارزمی عنوان شد؛

عرفان رحیمی گفت: صرفه اقتصادی و کاربردی بودن محصول موضوع مهمی است که اگر مخترعان به آن توجه کنند می توانند در زمینه کارآفرینی بسیار بهتر عمل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همزمان با ایام شعبانیه و به بهانه روز جوان تصمیم گرفتیم یکی از نخبگان عرصه کارآفرینی کشور را معرفی کنیم.

عرفان رحیمی جوانی هفتاد و چند ساله است که در دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی گام های بلندی برمی دارد.

وی خود را در پایگاه خبری راه آرمان اینگونه معرفی کرد: خادم عرفان رحیمی هستم متولد 7 بهمن 1357 دانشجوی دانشگاه آزاد سیرجان که در جشنواره خوارزمی در سال 1397 شرکت کردم و رتبه کشوری کسب کردم.

رحیمی افزود: این مسابقات دو مرحله داشت. در مرحله اول جزو 8 پروژه اول بودم و در مرحله دوم که مجموعاً 37 پروژه داشتیم که در آن ها واجد شرایط نبودم، اما در مرحله اول به عنوان یکی از 8 پروژه برتر معرفی شدم.

این نخبه جوان تاکید کرد: یکی از اولین اختراعات من مربوط به حرفه دندانپزشکی بود که به آن طراحی جعبه دندانپزشکی می گویند که ایده جدیدی بود.


ساخت یونیت دندانپزشکی با یک سوم قیمت نمونه وارداتی

وی افزود: بی شک نام یونیت دندانپزشکی را بارها شنیده اید و باید گفت یکی از مشکلات این نوع تجهیزات دندانپزشکی عدم بومی سازی در کشور و قیمت بالای آن در بازار واردات است. “

رحیمی با بیان اینکه قیمت بالای خرید یونیت دندانپزشکی و نبود نمونه داخلی باعث شد تا اختراعی را ارائه دهیم که به کاهش هزینه خدمات دندانپزشکی کمک می کند، ادامه داد: وی گفت: اختراع ما این بود که تمام تجهیزات یونیت دندانپزشکی را کنار هم قرار دادیم.

وی ادامه داد: در مجموع تجهیزات کاربردی 600 میلیون دستگاه با نمونه خارجی روی یک مجموعه نصب شد اما قیمت این نمونه داخلی به 200 میلیون تن رسید و صرفه جویی بسیار بالایی ایجاد کرد.


طراحی و بومی سازی اتاقک جراحی دندان به ارزش 10 میلیون

این نخبه جوان به دومین اختراع خود در زمینه جراحی دندان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل بازنشستگی پیش از موعد دندانپزشکان وجود دیسک دهانه رحم است. برای حل این مشکل و دقیق‌تر کردن عمل‌های دندانی، اتاقک‌های دندانی را طراحی و جانمایی کردیم.»

وی تاکید کرد: مزیت اختراع دوربین جراحی این است که می توان آن را روی فک قرار داد و روند جراحی را به راحتی روی تلویزیون یا مانیتور 40 تا 50 اینچی مشاهده کرد و نیازی به کج کردن پزشک نیست. به سمت دندان جراحی بروید. «به این ترتیب می توانید با دقت بیشتری به جزئیات زیادی نگاه کنید.

رحیمی در خصوص حمایت از پروژه دوربین دندانپزشکی گفت: این طرح وارد مرکز رشد شد و مورد حمایت خوبی قرار گرفت، اما آنچه می خواهیم این است که یک شرکت یا واحد مبتنی بر دانش ایجاد کنیم که این محصول را به تولید انبوه برساند.

وی افزود: نمونه صنعتی این محصول تولید شده و خدا را شاکریم که کار اولیه آن هم توسط واحدهای فناور دانشگاه ها و هم مرکز رشد به پایان رسیده و مورد حمایت قرار گرفته است.

این جوان نخبه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص قیمت نمونه اولیه گفت: نمونه اولیه نمونه صنعتی که ساخته شد نزدیک به 10 میلیون تن قیمت داشت اما در صورت ایجاد خط تولید انبوه این قیمت نسبتا ارزانتر خواهد بود و 7 میلیون یا کمتر می رسد.

رحیمی اذعان داشت: ما هم به دلیل نداشتن اطلاعات در جاهایی متضرر شدیم، مثلاً در نمونه سازی و کارهای تحقیقاتی هزینه زیادی از دوربین جراحی دندان متضرر شدیم و در سال 97 حدود 6 تا 7 میلیون تن هزینه کردیم. متوجه شدیم که عملکرد دوربین ما کاملاً ناکارآمد و بی فایده است.

وی ادامه داد: کارما تیم بسیار تخصصی بود و مواد اولیه دوربین را ابتدا با چاپگر سه بعدی ساختیم و ایده ما این بود که توسط دندانپزشکان تایید شود اما بعد برعکس شد.

این جوان نخبه اذعان داشت: برای تایید پزشکان متوجه شدیم که باید با دندانپزشک یا مهندس پزشکی مشورت کنیم که اولین افراد از آنجا به تیم پیوستند و یک برنامه نویس از یک گروه پنج نفره به گروه تحقیقاتی ما به نام آقای ملامحمدی پیوست. این تیم ملی نخبه بود و در رده بندی مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفت که موفقیت این تیم را دو چندان کرد.


اولین اصول اختراعات کسب دانش و تیم سازی است

وی به جوانان هم نسل خود توصیه کرد: کسانی که می خواهند چنین پروژه هایی را راه اندازی کنند، ابتدا باید علم بازاریابی را بیاموزند، زیرا اکثر نخبگان در ارائه محصولات خود و در حوزه بازاریابی بسیار ضعیف هستند.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: بازاریابی محصول از نظر تولید بسیار حائز اهمیت است و ما سعی کرده ایم به این اصل توجه داشته باشیم و دومین نکته ای که باید در نظر داشت صرفه اقتصادی و کاربردی بودن محصول است و موضوع بسیار مهمی است که اگر مراقب باشید، آنها می توانند در کارآفرینی بسیار بهتر عمل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید