کاهش ظرفیت پذیرش متقاضیان دندانپزشکی به دلیل تضاد منافع/ افزایش 60 درصدی خدمات دندانپزشکی به دلیل حقوق است نه هزینه های مصرفی.


زمان: 12:50 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883508

یک کارشناس اقتصادی مطرح در گفت و گو با دانا؛

یک کارشناس اقتصادی گفت: در سال های اخیر اگرچه کشور به شدت به دندانپزشک نیاز دارد، اما بر اساس آمار وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، وضعیت سرانه دندانپزشکان نسبت به جمعیت کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد. و گفت: دلیل اصلی این کاهش ظرفیت پذیرش درگیری است.

سید حسن موسوی فرد کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص ریشه های کاهش ظرفیت دندانپزشکی و ارتباط آن با تضاد منافع در وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت به اشتباه یا عمداً افزایش هزینه های دندانپزشکی و عدم دسترسی به دندانپزشک را ناشی از آن فرض کرده است. به هزینه بالای مواد مصرفی و هزینه های سربار.

وی افزود: محاسبات ما نشان می دهد که هزینه های بالای دندانپزشکی به طور کلی، 60 درصد در کلینیک ها و بالای 60 درصد در مطب ها مربوط به دستمزد دندانپزشکان است نه هزینه لوازم، بنابراین برای کاهش هزینه ها باید تغییر کند. هزینه درمان افراد در حوزه دندانپزشکی، وزارت بهداشت به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش است نه تامین مواد اولیه.

موسوی فرد تصریح کرد: در سال های اخیر اگرچه کشور به شدت به دندانپزشک نیاز دارد، اما بر اساس آمار وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، وضعیت سرانه دندانپزشکان خوب نیست، اما همچنان شاهد کاهش هستیم. در ظرفیت پذیرش که یکی از دلایل اصلی درگیری است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دسترسی مردم به خدمات پزشکی حق مردم است، افزود: برای افزایش دسترسی مردم به خدمات پزشکی باید ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی افزایش یابد که در نهایت منجر به کاهش هزینه های درمان، افزایش کیفیت و کاهش می شود. مدت زمان انتظارات مردم برای درمان و از همه مهمتر کاهش تعداد بیماری های دندان و رقابت در ارائه خدمات بهتر بهبود می یابد.

موسوی فرد تصریح کرد: از نظر تعداد دندان های پوسیده در انسان با استاندارد جهانی فاصله داریم، زیرا مردم ما تعداد دندان های پوسیده زیادی دارند در حالی که با هزینه کمتری قابل جبران و درمان بود. متأسفانه به دلیل تضاد منافع حاکم بر تعیین ظرفیت و اجرای طرح افزایش ظرفیت، همچنان شاهد کمبود ظرفیت در رشته های پزشکی هستیم که نیاز به رسیدگی قانونی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید