چرا باید ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی افزایش یابد؟/ نیاز جامعه به متخصصان پزشکی در همه زمان ها و مکان ها تامین شود


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892083

این موضوع در گفتگوی دانا با یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

حجت الاسلام پارسانیا افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی را یکی از مهم ترین الزامات در حوزه بهداشت و درمان می داند و بیان می کند: اگر دولت ها به نحوی مقدمات بهداشت دهان و دندان را فراهم کنند، دیگر مجبور به انجام این کار نخواهند بود. یارانه های چند صد درصدی را برای درمان بپذیرید.


حجت الاسلام حمید پارسانیایکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی گفت: همیشه دغدغه در حوزه دندانپزشکی و ظرفیت سازی است آزمون ورودی برای پذیرش دانشگاه های علاقه مند به تربیت دانشجو در رشته های دندانپزشکی و حتی پزشکی، این مشکل نباید به عنوان کاهش کیفیت فعالیت آنها تلقی شود و تاثیر منفی بر انگیزه نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کمبود ظرفیت است پذیرش دانشجوی دندانپزشکی چه اقداماتی در دانشگاه ها انجام داده اید وی گفت: برای جبران کمبود ظرفیت تخصصی دندانپزشکی پس از جلسات و بحث های متعدد پیرامون این معضل و حاشیه های آن، با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان این معاونت، مقرر شد. در نهایت اعلام کرد که این اقدام یک بار مصرف است. نباید انجام شود و ظرفیت دانشجویان در چند مرحله افزایش یابد و به تدریج ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی افزایش یابد.


914f9a1e 4720 4127 b69b 7f0620f8889c خبر خاکستری

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش تدریجی امکانات آموزشی مورد نیاز برای ساماندهی رشته دندانپزشکی را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: دانشجویان و متخصصان در تمامی این گروه ها باید مهارت کافی را کسب کنند.

وی با بیان این الزام که از سوی دیگر متولیان و مأموران این حوزه باید امکانات لازم را در این حوزه فراهم کنند، تصریح کرد: در این حوزه باید تدابیر و برنامه ریزی برای ایجاد ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی به گونه ای باشد که در مواقعی نیاز برای اگر پزشک متخصص باشد، این نیاز همیشه برآورده خواهد شد. همچنین لازم نیست همه آموزش ها برای پزشکان باشد، بلکه نیازهای دیگر در این بخش باید برای رفع مشکلات این حوزه برآورده شود..

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نگرانی دوستانی که مخالف افزایش ظرفیت و گسترش این رشته بودند این بود که اگر این افزایش با ظرفیت کافی برای ارتقای آموزش همراه نباشد باعث کاهش کیفیت می شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این حوزه باید به آن پرداخته شود، توزیع صحیح نیرو است. این کار قبلا انجام شده است و دوره های کاردانی دندانپزشکی برای افرادی که آموزش دیده بودند وجود داشت. اما متاسفانه مسئولان و برگزارکنندگان به مسئولیت خود در این بخش عمل نکردند.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح الزاماتی که باید در خصوص افزایش ظرفیت دانشجویان و نیرو های پزشکی و دندانپزشکی مورد توجه قرار گیرد، گفت: از نظر اجرایی علاوه بر اینکه افزایش ظرفیت انجام می شود. باید به صورت چند مرحله ای امکانات آموزشی لازم فراهم شود. در عین حال، آموزش باید در سطوح مختلف انجام شود و نیازهای دیگر برآورده شود.


6f7a45d5 cd09 47b5 9b95 4ef02c2e9092 خبر خاکستری

پارسانیا با اشاره به اینکه متأسفانه سابقه طولانی در اجرای نادرست و ناقص کارها، طرح ها و پروژه ها و عدم اجرای صحیح و اصولی کارها داریم، گفت: این موضوع نیمه کاره اجرای کارها و اقدامات در حوزه های مختلف به ویژه است. در وزارت علوم وارد شد ; بنابراین این کمبود در حوزه پزشکی و دندانپزشکی بسیار جدی‌تر ظاهر شد.

وی در خاتمه بحث در مورد تحصیلات کاردانی دندانپزشکی گفت: در این رشته اما کاردانی هایی که در این مقطع تحصیل کردند انتظار داشتند به بسیاری از دندانپزشکان بپیوندند که اشتباه بود و شاید به همین دلیل دوره کارشناسی دندانپزشکی لغو شد.

آیت الله جوادی، مصحح کتاب «رحیق مختوم» در ادامه خاطرنشان کرد: البته افزایش ظرفیت پزشکان و دندانپزشکان به این معنا نیست که فقط تعداد افراد دارای مدرک را افزایش دهیم، در حالی که این افراد از نظر میزان تحصیلی عقب هستند. توانایی و عنوان علمی . . افزایش پزشکان آموزش ندیده آسیب بیشتری را در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در حوزه دندانپزشکی وارد می کند.


9be08c9f c99d 4026 b021 942bbd63493e خبر خاکستری

حجت الاسلام پارسانیا در پایان سخنان خود به نکته قابل تاملی اشاره کرد و گفت: از این رو با توجه به افزایش سن سالمندی در کشور و لزوم افزایش ظرفیت دندانپزشکی در شهرها، استان ها و حتی مناطق و روستاهای دور افتاده، دولت تدبیر و امید باید به این بخش توجه کرد و آن را در دستور کار خود قرار داد و با جدیت دنبال کرد. زیرا کمبود امکانات بهداشتی دهان و دندان و حتی سایر رشته های پزشکی تنها به از دست دادن دندان ختم نمی شود. بلکه مشکلات حفره دهان و دندان ها منشأ بیماری های مختلفی است که با دقت در دردهای ناشی از آن می توان دریافت که در نهایت دولت ها باید چندین ده برابر و حتی بیشتر از آن را به صورت یارانه پرداخت کنند. درمان وزارتخانه و دولت در پاسخ به عدم پذیرش هزینه های دندانپزشکی و متولیان امر بهداشت و درمان، به نظر می رسد تخصیص بودجه به زیرمجموعه بهداشت دهان و دندان و رسیدگی به این حوزه هزینه بیشتری داشته باشد. – از هر نظر موثر است. امیدواریم در تصمیمات آتی به این نکات توجه شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته مثمر ثمر باشد و به افزایش دانشگاه ها کمک کند که در بسیاری از شهرستان ها احساس می شود. استان ها و آینده جامعه خطری است که با این تمهید نمی توان مقابله کرد و در واقع زنجیره ای از ملزومات کشور تحت تأثیر خواست و خواست آن قرار می گیرد و سلامت آینده جامعه را به خطر می اندازد. تا از این به بعد زنگ هشدار به صدا درآید.


اخبار مرتبط؛

آیین نامه افزایش ظرفیت گروه پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی


مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی

شجاعی در نامه ای به رئیس جمهور: برای اجرای تصمیم افزایش ظرفیت دندانپزشکان توافق کنید

دیدگاهتان را بنویسید