چرا تکدی گری در جامعه افزایش یافته است؟ / استفاده از ظرفیت مغفول مانده «جامعه شناسی» برای ریشه کنی فقر از جامعه


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817876

در گفت و گو با دانا، جامعه شناس و عضو بنیاد نخبگان، این موضوع مطرح شده است.

این جامعه شناس و عضو بنیاد نخبگان کشور گفت: اکثر افرادی که در خیابان ها درخواست کمک و نصب می کنند نیازی به آن ندارند و در نتیجه به فرهنگ انفاق لطمه می زند؛ فقر در اکثر کشورها وجود داشته است و بهتر است دولت ها از این کمک استفاده کنند. نادیده گرفته شدن ظرفیت جامعه شناختی برای ریشه کنی فقر و سازماندهی معیشت با نگاهی به تجربه کشورهای دیگر.


دکتر سایفول سایفول; دانشیار دانشگاه، جامعه شناس، پژوهشگر حوزه توسعه انسانی و تحقیقات اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص انگیزه های مختلفی که در شرایط سخت زندگی منجر به تکدی گری در جامعه می شود، گفت: امروزه تکدی گری تقریباً یک موضوع پیچیده است که درک درستی عمل و کار برای متکدیان را دشوار می کند. برای کمک به فقرای جامعه

وی افزود: در برخورد با چنین مواردی، مردم در وهله اول بر سر دوراهی قرار می گیرند تا چنین فردی محتاج نباشد؛ اما گمانه زنی بعدی این است که درخواست هایی که به صورت حضوری و یا از طریق پیام ها و پیام هایی که بر روی درب ها گذاشته می شود. دیوارها یا نزدیک دستگاه های خودپرداز، ممکن است دامی برای کلاهبرداری و باج خواهی فرصت طلبانی باشد که به آن متوسل می شوند. چند راه برای فریب مردم و اخاذی از خیریه.

05dcfaa6 30fa 4148 9bec e3363dd3ebbc خبر خاکستری

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران افزود: برخی گزارش ها مبنی بر فروش کلیه و سایر اعضای بدن در خیابان ها و میادین شهر باید در این راه مورد استفاده قرار گیرد و بسیاری از شهروندان نیز بر این باورند. «و تلاش برای انتشار در فضای مجازی اغلب کلاهبرداری و دروغ است. زیرا آگهی دهندگان می دانند که مردم به دلیل مشکلات مالی قبلاً کلیه یا برخی از اعضای بدن خود را فروخته اند و افرادی که به کلیه و اعضای بدن بیماران خود نیاز دارند از این موقعیت سوء استفاده می کنند. در حالی که فروش کلیه و اعضا به این راحتی نیست و انجمن ها و ارگان هایی وجود دارد که اگر واقعاً انسان چنین قصدی دارد باید به این مراکز مراجعه کند نه اینکه در خیابان تبلیغ کند.

وی افزود: این در حالی است که نوشتن و نصب پیام در این مدت مردود و منسوخ شده است. بنابراین نیت اصلی افرادی که آگهی می نویسند با موضوعات مختلف از جمله کلیه فروشی یا نیازمندی و مستاجر بودن، سرپرست خانواری که زنی باقی مانده تا خانه اش را اجاره کند و بهانه هایی از این دست کلاهبرداری بیش نیست و مردم این کار را نمی کنند. باید به چنین افرادی کمک کند. زیرا افرادی که درخواست کمک می کنند یا پیام می نویسند می دانند که مراکز، ادارات و موسسات خیریه مختلفی برای دریافت کمک وجود دارد و اگر این موضوع صحت داشته باشد، تعهد کمک های اجتماعی این مراکز مستلزم کمک بی قید و شرط است.

وی ادامه داد: اما مردم باید برای اثبات نیت خود تلاش کنند و این چند روز طول می کشد، اما به هر حال بهتر است این افراد هر روز در خیابان مقابل عابران بایستند و از آنها کمک یا پیام بخواهند. برای راهنمایی و نصب آن در هر عابر بانک.

8dae9b7d 9b69 44f1 b470 03cac469cce5 خبر خاکستری

رئیس پژوهشکده جامعه شناسی و برنامه ریزی المیزان در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: اخیراً وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف بدتر شده است. به همین دلیل این افراد با فرصت طلبی سعی در سوء استفاده از افراد خوب و بعضا تندرو از چنین موقعیتی دارند و با دروغ پردازی و داستان سازی سعی در جلب اعتماد آنها دارند و از این بحران اجتماعی سوره سوء استفاده می کنند.

دکتر سیف اللهی در ادامه بیان می کند که نیاز به جوامع یکی از پدیده های مسلم هر جامعه ای است که در هر مورد دلایل خاصی دارد و در کشور ما نیز به دلیل استقلال کشور گاهی مجبور به پذیرش و تحمل چنین شرایطی هستیم. اما مشکل اینجاست که نباید اجازه دهیم مردم از این مشکلات استفاده کنند و از این شرایط و بحران ها و سوء استفاده ها جیب خود را پر کنند. در حالی که کار این افراد باعث سلب اعتماد افراد مختلف شده و اعتماد در جامعه به حداقل می رسد. مردم به همدیگر اعتماد ندارند و اگر در این میان واقعاً در شهری ناشناخته به دردسر افتاد، به دلیل فریب این دسته از مردم و فرهنگ ارزشمند انفاق که مورد تایید قرآن کریم است، هیچکس نمی خواهد به او کمک کند. ‘an، به تدریج از بین می رود.

abdea1de a6ee 4f4e b025 5b4adb4f947f خبر خاکستری

اما در بیان چنین پدیده ای مذموم باید از خود بپرسیم که آیا این پدیده قابل تحلیل جامعه شناختی است یا خیر؟ پاسخ بله است. زیرا جامعه در زمان بحران; ظهور چنین پدیده هایی کاملاً طبیعی است. شما اغلب پدیده های مشابه را به اشکال مختلف می بینید، می بینید زباله، اعتیاد، طلاق و بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی ناشی از فقر در هر جامعه ای یافت می شود. اما کمک به عموم مردم با این شکل و شمایل دردی را دوا نمی کند. زیرا با کمک من مردم کمکی به ریشه کنی فقر نکردند. نکته بعدی که در حوزه فرهنگ اجتماعی تعریف می شود این است که افراد کم کم به جایی می رسند که به جای تلاش و تغییر وضعیت اقتصادی و پیشروی به سمت اهداف کلان جامعه، کم کم به تقلب و تیغ و دروغ روی می آورند. تا از این طریق بدون هیچ تلاشی به ثروت و ثروت دست یابند.

6e09b938 2eb2 4522 9090 df0b5bcac7f3 خبر خاکستری

رئیس انتشارات جامعه شناسان سینا در بخشی دیگر از این گفتگو خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان دولتی به فکر متعادل کردن قیمت ها و ریشه کن کردن تورم باشند، به ناچار پدیده ها از جامعه محو می شوند. بنابراین دولت باید فورا اجازه و جلوگیری از گسترش چنین محکومیت‌هایی را در نظر بگیرد. زیرا اگر اقدام نکنند امنیت جامعه ناآگاهانه از بین می رود.

دکتر سیف‌الهی افزود: در اروپا به‌ویژه انگلستان که بحران‌های اجتماعی شدت گرفت و فئودالیسم از بین رفت و سرمایه‌داری جای آن را گرفت، دهقانان به شهرها هجوم آوردند. فقرا به دلیل تورم و کمبود معیشت از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند. در این مهاجرت پدیده هایی مانند سرقت، جیب بری، فحشا و … به وفور مشاهده شد. در اینجا بود که دولت های اروپایی قوانینی را تصویب کردند که هر کسی را که دزدی، دزدی یا تقلب می کرد اعدام می کرد. برخی به دلیل جنایاتی که در مورد آنها هشدار داده بودند دستگیر و اعدام شدند، اما برخی جیب برها و برخی دیگر ادامه دادند. آهسته. تدریجی؟

5ec15b5e e0f3 47b1 96d1 996de1e8a141 خبر خاکستری

وی ادامه داد: در نهایت مسئولان به جامعه شناسان روی آوردند و به جامعه شناسان قدرت کامل برای بررسی چنین پدیده هایی دادند و زیر ذره بین قرار دادند. در نهایت همه مردم به این نتیجه رسیدند که تورم و تورم باعث بروز چنین پدیده هایی می شود و در میان مدت و بلندمدت این پدیده ها به تدریج برطرف می شود و به گونه ای تنظیم می شود که دستمزدی که مردم برای تامین معیشت خود دریافت می کنند و هیچ کس مجبور نیست برای سیر کردن شکمش به جیب بری، دزدی، کلاهبرداری و فحشا متوسل شود. بنابراین در جوامع امروزی جیب بری، دزدی و پدیده های شوم اجتماعی به حداقل رسیده است.

874bc9e0 41d1 4512 841d 1313ea135836 خبر خاکستری

دكتر سيف الهي خاطرنشان كرد: به نظر من كاركنان دولتي مسئول اجرا و تنظيم مصوبات بايد به فكر درمان مشكلات باشند. وقتی این پدیده ها زیاد می شود، نشان از بیراهه رفتن حکومت مردم است و باید برای اصلاح کاستی ها و اشتباهات خود سریع عمل کنند. اگرچه دولت جدید مقصر نیست، اما باید به ناکارآمدی های دولت های قبلی پایان دهد. دولت ها باید در نظر داشته باشند که نمی توان با پدیده های منفی و معضلات اجتماعی به صورت غیرمستقیم و منفی برخورد کرد. بلکه نیازمند ایجاد زیرساخت ها و دستیابی به اهداف درخشان با اصلاح اشتباهات و راه های خطا و حل معضلات اجتماعی هستند که انشاءالله در هسته اصلی آن قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید