حجم صادرات و واردات کالا به بنادر گیلان افزایش یابد/ ظرفیت سرای تجاری ایرانیان مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری موج گیلان

اسدالله عباسی استاندار گیلانعصر امروز (سه شنبه) با تاکید بر لزوم شکوفایی اقتصاد دریایی، افزود: آمار، شناسایی و رسیدگی به ظرفیت های بندری موجب رونق می شود. اقتصاد دریایی به خصوص دریای استراتژیک خزر.

استاندار گیلان از افزایش ظرفیت ترانزیتی و جابجایی کالا در بنادر استان خبر داد و افزود: تلاش داریم با افتتاح خطوط ریلی ظرفیت بنادر گیلان را به 15 میلیون تن ترانزیتی برسانیم.

عباسی از بی توجهی انتقاد کرد تجارتخانه ایرانی وی گفت: خانه های تجاری ایرانی ظرفیت ارزشمندی است که در گذشته مغفول مانده است.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحکیم روابط با روسیه و نگاه راهبردی دولت سیزدهم مردم در این بخش، افزود: گیلان و آستاراخان باید پیشرو در برقراری روابط تجاری و اقتصادی باشند. .

استاندار با اشاره به جامعه فرهنگی گیلان به آستاراخان گفت: تقویت فعالیت های مشترک فرهنگی، اقتصادی و تجاری گیلان با آستاراخان ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه گیلان به فکر صادرات در زمینه های مختلف است، گفت: صادرات گیلان محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، سیمان و محصولات دامی و ماهی به روسیه و آستاراخان در اولویت است.

وی با اشاره به تفویض امور کلان مهم از سوی استانداری گیلان افزود: بسیاری از کارها در داخل استان بدون بروکراسی اداری (کاغذی) قابل پیگیری و حل است.

استاندار گیلان بر لزوم افزایش ظرفیت ترانزیتی در بنادر این استان تاکید و بیان کرد: باید حجم صادرات و واردات کالا در بنادر گیلان افزایش یابد.

عباسی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل زمینی با آذربایجان مشکلاتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت ترخیص 500 کامیون در آستارا از گمرک وجود دارد که با احداث پل به 1000 کامیون می رسد.

کامبیز جهانبانی مدیرعامل کشتیرانی خزر نیز در این بازدید اظهار داشت: بیش از 27 درصد مبادلات کالا در بنادر آستاراخان در بندر سالیانکا انجام می شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکا افزود: سالیانکا یکی از مدرن ترین و مجهزترین بنادر آستاراخان روسیه است.

مدیرعامل کشتیرانی خزر با بیان اینکه بندر آستاراخان دروازه و موتور حمل و نقل دریایی دو کشور ایران و روسیه است، گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین بنادر گیلان و آستاراخان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جهانبانی از حدود 700 تن عملیات بندری در بندر آستاراخان خبر داد و افزود: تقویت روابط تجاری و اقتصادی از طریق بندر بین استان های گیلان و آستاراخان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بندر سالیانکا در 10 سال گذشته با برنامه ریزی جمهوری اسلامی به رشد چشمگیری در حوزه تجارت و عملیات بندری دست یافته است.

داریوش جمالی مدیر بندر سالیانکا نیز در این جلسه پس از بازدید استاندار اظهار داشت: این بندر یکی از بنادر قدیمی آستاراخان است که در زمینه تجارت، ذخیره سازی و صادرات فعالیت می کند.

وی با اشاره به ظرفیت بندر سالیانکا افزود: بندر سالیانکا ظرفیت ذخیره سازی خوبی دارد که می توان از آن در زمینه انبارداری انواع کالا استفاده کرد.

مدیر بندر سالیانکا با اشاره به منطق اقتصادی این بندر گفت: با توجه به فعالیت های تجاری و اقتصادی که در بندر سالیانکا انجام می شود، پیش بینی می کنیم در سال های آینده درآمد این بندر به 15 میلیون دلار برسد.

استاندار گیلان در راس یک هیات اقتصادی در سفر به روسیه.


آیا این خبر مفید بود؟