گنجینه‌های سبز در بهشت ​​گیاهان دارویی کشور/ ظرفیت ثروت‌آفرینی که مغفول مانده است.

ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1791945

استان لرستان یکی از مناطق مستعد کشور برای پرورش گیاهان دارویی است اما این ظرفیت برای ایجاد ثروت و اشتغال مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، یکی از صنایع نوظهور در اقتصاد، کشت گیاهان دارویی است که در روستاها نیز موثر است.

استفاده از گیاهان از دیرباز مورد توجه بشر بوده است، استفاده از عرقیات، عرقیات، اسانس ها و یا به طرق مختلف استفاده از گیاهان دارویی برای تسکین درد و بیماری ها بوده و هر چه جلوتر می رویم خواص درمانی و ضد التیام بخشی بیشتر می شود. گیاهان توسط محققان کشف شده است.

امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند استفاده از گیاهان دارویی را به دلیل طبیعی بودن و نداشتن عوارض جانبی در اولویت قرار دهند، اما در این زمینه محققان و کارشناسان از برخی گیاهان دارویی داروهایی تهیه و به بازار معرفی کرده اند که دارای خواص دارویی هستند. . شگفت انگیز دارند

اما ایران نسبت به سایر کشورها شرایط ویژه و حساسی برای رشد این گیاهان دارویی دارد به طوری که از 30000 گونه گیاه دارویی شناخته شده در جهان بیش از 8000 گونه مختص شرایط آب و هوایی ایران است که 2300 گونه آن گیاه است. برای ادویه ها، اسانس ها، داروها، لوازم آرایشی، عصاره ها و عطرها استفاده می شود.

0093d0c0 005e 455a b091 47d502a8ac95 خبر خاکستری

سالانه 200 هزار تن گیاه دارویی در کشور تولید می شود

ایران خاستگاه داروهای گیاهی محمدی، زعفران، آنغوزه، باریجه و شیرین بیان است، ضمن اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور حدود 200 هزار هکتار است و سالانه بیش از 210 هزار تن گیاه دارویی از این منطقه جمع آوری می شود. .

تجارت جهانی گیاهان دارویی بالغ بر 120 میلیارد دلار است که سهم ایران از آن حدود 500 میلیون دلار است و یکی از مهمترین موضوعات در بحث گیاهان دارویی خام فروشی است.

صادرات این محصول با ارزش به صورت خام بدون برند و بسته بندی باعث شده است که نقش کمی در اقتصاد داشته باشد، در حالی که اگر کشت برای فرآوری و بسته بندی در کشور صورت گیرد و سپس صادرات انجام شود قطعا می تواند نقش مهمی را ایفا کند. نقش در اقتصاد خاص داشته باشید

اگرچه کمبود صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف کشاورزی بسیار مورد نیاز است، اما در بحث گیاهان دارویی، با توجه به شرایط اقلیمی و تاب‌آوری آب و هوا در بسیاری از مناطق، وجود فناوری‌ها در صنایع تبدیلی می‌تواند بسیار سودآور باشد. آن را داشته باشید.

گره گشایی از اشتغال با کاشت گیاهان دارویی

بیکاری یکی از مهمترین معضلات استان لرستان است. بی شک یکی از مهم ترین راه های ایجاد اشتغال توجه به ظرفیت هایی است که تاکنون مغفول مانده است. یکی از این امکانات، کشت و توسعه گیاهان دارویی با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی استان است که از دل خاک می توان گنجینه سبزی به نام گیاهان دارویی را پرورش داد.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان لرستان گفت: یکی از جوانان لرستانی با 2400 نفر کشت گیاهان دارویی کار کرده و گفته است که می توانیم شغل خود را به 30 هزار نفر برسانیم، باید بگوییم که اگر این کار را انجام دهیم. زمینه به جوانان، آنقدر زیاد است که درآمد ما از گیاهان دارویی می تواند بیشتر از نفت باشد.

98306e83 f855 47d9 9d1e 683cbe4b6f70 خبر خاکستری

اعطای 35 میلیارد تن اعتبار برای توسعه کشت گیاهان دارویی

از سوی دیگر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: لرستان از نظر منابع طبیعی و کشاورزی بسیار کم نظیر است به طوری که پنج درصد از اراضی کشاورزی استان 14 هزار میلیارد تن محصول کشاورزی و 32 درصد اشتغال در این استان دارد. بخش

وی افزود: در حوزه گیاهان دارویی این منطقه بهشت ​​گیاهان دارویی کشور است و 35 میلیارد تومان زیرساخت در نظر گرفته شده است.

سالانه 14 هزار تن گیاه دارویی در لرستان جمع آوری می شود

جواد صالحیان معاون اصلاح اصلاح نباتات جهاد کشاورزی لرستان به سفیرافلاک گفت: گیاه دراگ در استان لرستان پنج هزار و 200 هکتار است که سالانه بالغ بر 14 هزار تن از این سطح برداشت می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه 10 ساله با توجه به شرایط آب و هوایی، در این مدت سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان به 18 هزار هکتار افزایش می یابد و افزایش این حجم کشت ممکن است اشتغال بالایی را در پی داشته باشد. “

معاون اصلاح نباتات جهاد کشاورزی لرستان گفت: در بحث زعفران سطح زیر کشت زعفران 500 هکتار است که سالانه بیش از دو تن آن جمع آوری می شود که از گیاهان دارویی مرغوب و عالی است و 3000 هکتار گشنیز و گل محمدی است. در 900 هکتار کشت می شود.

صالحیان گفت: سال گذشته 3 هزار و 200 هکتار به کشت گیاهان دارویی اضافه شد که بخشی از آن یک ساله است و در مجموع حدود 70 درصد کشت گیاهان دارویی یک ساله است.

66cfce5d 36d8 439f bebe 09759887ea6e خبر خاکستری

صنعت تبدیل، حلقه مفقوده در کشت گیاهان دارویی

وی در خصوص اعطای تسهیلات برای توسعه گیاهان دارویی گفت: برای این مهم تاکنون 2 میلیارد و 300 میلیون تن تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و به همین میزان نیز متقاضیان به بانک ها ارائه می شوند که این مبلغ شش میلیارد تن است.

معاون بهبود اصلاح نباتات شهردار جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه لرستان می تواند قطب تولید در کشت گیاهان دارویی باشد، گفت: لرستان یکی از استان های پایلوت در توسعه کشت گیاهان دارویی است و در صورت افزایش اعتبار در این بخش. ، قطعاً می توانیم کشت را گسترش دهیم علاوه بر افزایش تولید، اشتغال زایی و سودآوری.

صالحیان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در بحث کشت گیاهان دارویی مطرح می شود، صنعت تبدیلی است چرا که اگر این صنعت در استان وجود داشت به خلق ثروت بیشتر می انجامید.

وی بیان کرد: گشنیز در حال حاضر در استان ما کشت می شود اما به دلیل نبود فناوری و صنعت تبدیلی، در استان های دیگر به صورت خام عمل آوری می شود. اگر این صنایع در روستاها باشند، می‌توانیم تولید گیاهان دارویی را با فرآوری وارد بازار کنیم.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی لرستان افزود: زعفران یکی از گیاهان دارویی استان است که از نظر طعم و کیفیت خاص است اما صنعت بسته بندی نداریم. البته برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را در خانه بسته بندی می کنند، اما اگر کارخانه بسته بندی کند، این محصولات بهتر هستند.

صالحیان خاطرنشان کرد: برای افزایش کشت گیاهان دارویی که حدود 1800 هکتار در سال است، حدود 40 میلیارد تن اعتبار نیاز است که سودآوری این محصولات بسیار بیشتر از هزینه های تولید است.

وی افزود: همه شهرستان های استان تمایل به کاشت گیاهان دارویی دارند اما گل محمدی در الیگودرز و زعفران الشتر شرایط بسیار بهتری برای این محصولات دارد اما به طور کلی می توان بسیاری از شهرستان های استان را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داد. “

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که گاهی فروش محصولات برای کشاورز مشکل ایجاد می کند در حالی که می خواهد شرایط به گونه ای فراهم شود که کشاورز مطمئن باشد. محصول می تواند یک محصول را بفروشد.

b5c979f1 f183 4e50 99b0 b9789e33a63f خبر خاکستری

استفاده نادرست از گیاهان دارویی تهدیدی برای سلامتی است

صالح آزادبخت معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: گیاهان دارویی از قدیم الایام همواره مورد قبول جامعه بوده است، اما با پیشرفت علم پزشکی بسیاری از این گیاهان به دلیل خواص درمانی یا نبودن آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. “

وی افزود: برخی از گیاهان دارویی پس از آزمایش و تحقیق در مرحله دارویی قرار گرفته اند، اما در برخی موارد عطاری ها ترکیبی از چند نوع گیاه را به مشتری توصیه می کنند که مورد تایید علم پزشکی نیست. زیرا گاهی اوقات مصرف خام آنها به جای اینکه به نفع مصرف کننده باشد باعث آسیب کبدی می شود.

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: فرآورده های گیاهی که تحقیقات لازم روی آن ها انجام شده است، مشکلی ندارد که چندین فرآورده در این زمینه در استان بررسی شده است.

آزادباخت بیان کرد: در برخی موارد استفاده غیرمجاز و نادرست از گیاهان دارویی به صورت خام می تواند صدمات جبران ناپذیری به انسان وارد کند اما استفاده از گیاهان دارویی فرآوری شده مشکلی ندارد که دنتال یکی از گیاهان دارویی قابل استفاده است. به طرق مختلف . . تبدیل به یک درمان می شود و برای تسکین دندان درد استفاده می شود.

به هر حال توانایی لرستان در پرورش گیاهان دارویی نعمتی خدادادی است که می توان از آن این گنجینه را جمع آوری کرد. اشتغال جوانان و خلق ثروت از دیگر مزایای توسعه این کشت است. برای صنعت تولید، این می تواند گام مهمی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید