خراسان رضوی رتبه اول توسعه گیاهان دارویی در کشور/ 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گیاهان دارویی است.

ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794099

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر مصرف کم آب در کشاورزی، از توجیه اقتصادی خوبی نیز برخوردارند، بنابراین بسیاری از درآمدهای سودآور در بحث صادرات کشور پس از نفت امروز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر مصرف کم آب در کشاورزی، از توجیه اقتصادی خوبی نیز برخوردارند، بنابراین بسیاری از درآمدهای سودآور در بحث صادرات کشور پس از نفت امروز است.


گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر مصرف کم آب در کشاورزی، از توجیه اقتصادی خوبی نیز برخوردارند، زیرا امروزه بخش بزرگی از صادرات کلان محصولات و درآمدهای پس از نفت را در کشور تشکیل می دهند.

امروزه کشورهای توسعه یافته ای مانند فرانسه، آلمان، کانادا، آمریکا و چین به سرعت در حال سرمایه گذاری بر روی گیاهان دارویی و حتی ایجاد امواج در اطراف آنها هستند.

خاستگاه بسیاری از گونه های مهم گیاهان دارویی مانند رزماری، زعفران، باریا، آنغوزه و شیرین بیان ایران است و بیشترین تولید جهانی این گونه ها در ایران صورت می گیرد.

محمد میری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بارندگی ها و تشدید و طولانی شدن خشکسالی در سال های اخیر وجود داشته است، خب باید مدل کشت را تغییر دهیم و تلاش کنیم تا اجرا و توسعه محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند، به عبارت دیگر، بازده مصرف آب توسط این گیاهان نسبتاً بالاتر از سایر محصولاتی است که در حال حاضر کشت می‌شوند.

وی افزود: گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که نیاز کمتری به آب دارند و راندمان آب بالاتری دارند، می توانند با ایجاد اشتغال عالی برای کشاورز ما، توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در شهرستان را به همراه داشته باشند و آینده بسیار خوبی را برای این حوزه پیش بینی می کنم. .

میری با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان گفت: از سال 1394 که آخرین زمین زراعی ما در استان 12 هزار هکتار بود، اکنون به 34 هزار هکتار افزایش یافته است و در این راستا بخش اول خراسان رضوی است. توسعه گیاهان دارویی در کشور

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر موقعیت خوب استان در خصوص شرایط کشت گیاهان دارویی، اذعان داشت: استان نیز منطقه بسیار وسیعی است. کشاورزان فعال، پیشرو و پرتلاشی در روستا داریم که می توانند از همه امکانات خود در وادی کشت و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی استفاده کنند.

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر توسعه، باید به مقوله فرآوری صنعتی و فرآوری گیاهان دارویی نیز توجه کنیم، زیرا درآمد حاصل از این گیاهان به محصولات جانبی برمی‌گردد و استان خراسان نیز استانی مرزی با همسایگانمان است. ما صادرات داریم و ظرفیت بسیار خوبی برای بحث گردشگران و زائران این استان داریم و می توان از آن در راه های دیگری مانند دمنوش ها و عرقیات گیاهی استفاده کرد. داروهای گیاهی. عطرها، اسانس ها، گلاب و سایر صنایعی که در بحث محصولات غذایی از جمله ادویه جات یا اسانس استفاده می شود، استفاده می شود و تنوع و دامنه مصرف بسیار زیادی از این گیاهان دارد و کشاورزان ما دغدغه فروش را ندارند. پیشرفتی که ما روز به روز در علم و صنعت فرآوری این کارخانه ها مشاهده می کنیم.

میری در خصوص تسهیلات جانبی جهاد کشاورزی برای گیاهان دارویی گفت: برای حمایت از توسعه گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی و همچنین کشور، برای اولین بار وزارت جهاد کشاورزی 4 درصد تسهیلات را با نرخ سود تخصیص می دهد.جهاد کشاورزی و امید. صندوق توسعه کارآفرینی منعقد شد. اقداماتی انجام داده ایم و در حال حاضر 22 میلیارد تن در فاز اول به استان خراسان رضوی توزیع شده است و شاهد توسعه کشت گیاهان دارویی خاص در شهرستان های استان هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید