بی توجهی جهاد کشاورزی به توسعه گیاهان دارویی در خراسان رضوی/ گیاهان دارویی درمان اقتصاد کشاورزی است


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837682

با توجه به لزوم تنوع در فعالیت اقتصادی روستاها، خاطرنشان شد؛

بی توجهی جهاد کشاورزی در توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه موجب شده تا کشاورزان روستاهای خراسان رضوی از 159 درصد این محصول نسبت به کشت محصولات محروم شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; در دهه های اخیر نگرش نسبت به اقتصاد روستایی و روستایی تغییر کرده است، به گونه ای که حفظ معیشت و امنیت اقتصادی در روستاها، اهمیت افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت ها، سطح بهره وری از ظرفیت ها و ظرفیت های بالقوه در فعالیت های اقتصادی افزایش و تنوع بخشیده است. فعالیت های اقتصادی در مناطق روستایی برای تضمین تداوم معیشت، اشتغال، درآمد و غیره ضروری شده است.

با پیشرفت تکنولوژی و استرس روزافزون به ویژه در اروپا و کشورهای غربی، مردم به تدریج به سمت مصرف گیاهان دارویی و کنار گذاشتن داروهای آرام بخش شیمیایی پیش می روند، به طوری که ورود جدی و کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی مناطق حساس می تواند گشایش موثری در ایجاد اقتصاد کشاورزی کشور داشته باشد.

در همین رابطه حمید جعفری دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس بابیان اینکه روند استفاده از گیاهان دارویی در غرب نسبت به مصرف داروهای شیمیایی رو به افزایش است، گفت: ایران با سابقه ای درخشان. در پزشکی و پتانسیل های بالقوه جغرافیایی و اقلیمی (11 از 13 اقلیم جهانی)، 300 روز آفتابی در سال و همچنین تنوع گیاهی (حدود 8500 گونه) شرایط خوبی را برای رشد و فرآوری گیاهان دارویی ایجاد می کند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و هجوم اقشار کم درآمد از روستاها به کلان شهرها، نیاز روزافزونی برای رسیدگی به موضوع توسعه روستایی و توسعه آن توسط دولت و سازمان های حمایتی ذیربط احساس می شود. آن را در قلب سیاست های توسعه کلان می داند.»


9e1e9493 e9a3 4ad0 af2f 190036639154 خبر خاکستری


فعالیت های اقتصادی در روستاهای خراسان رضوی متنوع نیست

این کارشناس برنامه ریزی روستایی با اشاره به مزیت های اقتصادی تولید گیاهان دارویی نسبت به سایر محصولات در خراسان رضوی، اذعان داشت: به شهرها مهاجرت کنید. پدران کشاورز شکست خود را دیده اند.

وی افزود: کوکان مستعدترین شهرستان برای کاشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی است چرا که پوشش گیاهی غالب منطقه شامل بوته ها، خارها و گیاهان مقاوم به خشکی از جمله کنگر، کتیرا، آنغوزه، ریواس، کنگر، کما، گل گاوزبان است. و گونه های مختلف. تبدیل به گیاه دارویی می شود.

جعفری بیان کرد: طبق آمار حدود 42 درصد از کشاورزان کوچانی با بیش از 21 سال سابقه، تقریبا 80 درصد آنها در زمینه کشت گیاهان دارویی آموزش عالی دیده اند و این به دلیل کاهش هزینه های آموزشی کشاورزان از سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی است. ضرورت توجه ویژه به کشت گیاهان دارویی در استان دو چندان می شود.

وی افزود: در حال حاضر اکثر کشاورزان خراسان رضوی در زمینه گیاهان دارویی و زراعی، راه اندازی مراکز خرید محصولات کشاورزی به صورت مستقیم از خودشان، در افزایش انگیزه کشاورزان بومی با سابقه موثر است.


90446b8e db9e 4aae 807c 516542c2b3f8 خبر خاکستری


میزان آب مصرفی در تولید گیاهان دارویی نسبت به محصولات زراعی منطقه مقرون به صرفه تر است

این کارشناس برنامه ریزی روستایی با تاکید بر اینکه میزان آب مصرفی در تولید گیاهان دارویی به صرفه تر از محصولات خراسان رضوی است، تاکید کرد: میانگین تعداد آبیاری در هکتار به ازای هر سهم گیاهان دارویی 25 درصد بیشتر از سهم گیاهان دارویی است. از محصولات

وی افزود: درآمد حاصل از کشت گیاهان دارویی در روستاها 159 درصد و اشتغال آن 206 درصد بیشتر از کشت محصولات باغی و کشاورزی در خراسان رضوی است.

جعفری ادامه داد: به گفته اکثر کارشناسان گیاه شناسی، گیاهان دارویی تنها یک بار کشت می شوند و حدود 5 سال از برگ، گل و یا نفوذی جمع آوری می شوند. این در حالی است که گونه های کشت شده باید هر ساله کشت شوند، بنابراین این ویژگی گیاهان دارویی باعث کاهش بسیاری از هزینه های تولید و بهینه سازی کشاورزی کشور می شود.

به منظور حفظ اقتصاد روستایی و رسیدگی به مسائل و مشکلات مطرح شده و با توجه به توجیه اقتصادی کاشت و تولید، گیاهان دارویی می توانند به عنوان منبع درآمد و اشتغال در روستاها مطرح شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید