گیاهان دارویی؛ درمان بحران کم آبی/ رونق کشاورزی با تغییر مدل کشت و تحول صنایع است


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812388

توسعه کشت گیاهان دارویی، محیط بهداشتی، ایجاد اشتغال و تبادل ارز.

استان کرمانشاه زیستگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی ارزشمند است که به خوبی با محیط زیست سازگاری دارند و در شرایط خشکسالی می توانند از نظر درآمد و اشتغال سودآور باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، گیاهان دارویی در ایران قدمتی طولانی دارند و در گذشته برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند.

گیاهان دارویی یکی از ارزشمندترین منابع در منابع طبیعی استان کرمانشاه هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره برداری مناسب می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال زایی و صادرات غیرنفتی داشته باشند.

استان کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و چهار اقلیم گرم و خشک، آب و هوای سرد و مرطوب سرد و خشک، معتدل کوهستانی را می توان در طیف وسیعی از شرایط رشد مرطوب پرباران و آبی کشت کرد و گیاهان دارویی را توسعه داد.


18717af4 1b7b 4fde a816 0fd3f78270ab خبر خاکستری


“گشنیز” و “سیاه دانه” مرتفع ترین سطح کشت گیاهان دارویی در استان کرمانشاه

منصور احمدی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف کرمانشاه به صورت علمی و بر اساس شرایط اقلیمی مناطق از سال 1390 آغاز شده و با روند خوبی رو به افزایش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه افزود: نیاز آبی کم و عملکرد بالا باعث شده است که گیاهان دارویی به ویژه در شرایط خشک نسبت به سایر محصولات زراعی و باغی مورد توجه کشاورزان استان قرار گیرد.

وی گفت: حدود 3 تا 4 هزار نفر در زمینه کاشت گیاهان دارویی فعالیت می کنند و به عنوان بهره بردار فعالیت می کنند.


116a7fb6 1009 4993 88b4 cf7cc4688b45 خبر خاکستری

احمدی با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان 3300 هکتار است، گفت: این محصولات شامل: 3000 هکتار گشنیز، 10 هکتار گشنیز شکلاتی، 140 هکتار سیاه دانه، 30 هکتار زیره سبز، 1 هکتار زیره سبز است. ، 20 هکتار نعناع و 10 موسیر.

وی ادامه داد: 85 هکتار دیگر شامل: توسکا، گل همیشه بهار، بابونه، لیمو، گل گاوزبان، خاردار و نعناع است.


76c587a2 ccdb 4a74 b280 a57b58624f0b خبر خاکستری

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بعد از گشنیز بیشترین سطح کشت گیاهان دارویی با مساحت 140 هکتار مربوط به سیاه دانه است. بیش از 20 گونه مختلف از جمله سیاه دانه، زیره، موسیر، اسطوخودوس، نعناع، ​​بادرنجبویه، آویشن و همیشه بهار، کتان روغنی، کاملیا، کدو تنبل، لیمو، زعفران و غیره کشت شده است.

وی گفت: سطح زیر کشت زعفران 456 هکتار با تولید 2.2 تن در سال و اشتغال 456 نفر مستقیم و 912 نفر غیر مستقیم است. همچنین سطح زیر کشت گل محمدی در استان 276 هکتار با تولید بالغ بر 500 تن است و به صورت گلاب و مقداری اسانس تهیه و بخشی از آن به آلمان صادر می شود.


203c2ddc 9847 44cf bba2 d5e72b20e226 خبر خاکستری

احمدی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی گیاهان دارویی در سراسر استان، گیاهان دارویی در شهرستان های اسلام آباد، دالاهو و کرمانشاه و هرسین کرشیرین کنگاور کشت می شود. این محصولات علاوه بر تامین نیازهای استان، به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، هند، آلمان و اروپا صادر می شود.

وی به اهمیت پرورش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در صنعت داروسازی از مواد آرایشی و بهداشتی، تهیه اسانس ها و عصاره ها و همچنین ادویه جات و انواع چای استفاده می شود.


به متقاضیان کشت گیاهان دارویی تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد تعلق می گیرد.

احمدی گفت: در حال حاضر با مدیریت صنایع در مراحل اولیه ساخت و راه اندازی دو کارخانه فرآوری سورتینگ گیاهان دارویی، واحد تولید بسته بندی و تهیه ماکارونی و مربا در استان کرمانشاه هستیم. “


46204561 a671 4c45 b1bb 755a970ff5ff خبر خاکستری

وی در ادامه به حمایت از متقاضیان کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تسهیلات کاشت گیاهان دارویی با نرخ سود پایین با سود 4 درصد به متقاضیان ارائه می شود و یارانه خرید بذر، نهال و نهال نیز به متقاضیان می رسد. فراهم شود.”

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار و ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان به کشاورزان نسبت به کشت گیاهان دارویی و تشویق آنها و تهیه ابزار مناسب برای کاشت و برداشت اقدام کنند. برداشت، مانند خرمن کوب ها تا 300 تا 500 هکتار گیاهان دارویی در استان داشته باشیم.


کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات دارو و خروج ارز از کشور موثر است.

زهرا گاویدل در گفت و گو با مرصادنیوز اظهار داشت: امروزه فواید فراوان گیاهان دارویی و مضرات محدود آنها نسبت به داروهای شیمیایی باعث توجه و مصرف بیشتر این گیاهان در جوامع مختلف شده است.

یک کارشناس ارشد توسعه کشاورزی افزود: دستیابی به توسعه پایدار یکی از اهداف مهم کشاورزی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک است. موجود در کشور.


fe8eab35 a9c9 4de8 adda 9937f718ba79 خبر خاکستری

وی گفت: برخی از گیاهان در محیط و طبیعت یافت می شوند که بسیاری از آنها نقش مهمی در درمان بیماری ها دارند.

وی گفت: برای این گیاهان بانداژ زیادی وجود دارد. برخی از داروهای گیاهی همچنان در حال تولید و بهره برداری هستند و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و اقلیم های مختلف در چهار گوشه استان امکان کاشت و تولید این نوع گیاه در تمام فصول سال وجود دارد.

این دانش آموخته رشته توسعه کشاورزی افزود: استان کرمانشاه زیستگاه اصلی بسیاری از گونه های ارزشمند پزشکی است که سازگاری خوبی با محیط زیست دارند و بهره وری نسبتاً بالایی دارند و مواد کارآمدی دارند و از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه هستند.

وی گفت: گیاهان دارویی باید به عنوان منبعی خدادادی مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر توجه ویژه به نگهداری و گسترش آن نیز توجه شود.

این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی معتقد است: کشت گیاهان دارویی نیز در کاهش واردات دارو و خروج ارز از کشور موثر است.

وی گفت: در شرایط کنونی کشور تغییر مدل کشت آبزیان به گیاهان دارویی، حفظ منابع اساسی و ارزش افزوده بالا به گونه ای است که کشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و توانایی تولید در مناطق کم بازده «می تواند در افزایش بهره وری آب و خاک موثر باشد.

به گزارش مرصاد، گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه بشر بوده است، این گیاهان قرن هاست که تنها وسیله درمان بیماری های انسان بوده و کمترین آسیب را دارند.

با توجه به خشکسالی های اخیر و کم آبی بودن گیاهان دارویی و سازگاری آنها با اقلیم های خشک، می توان با پرورش این گیاهان دارویی، جایگزین برخی محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا شد و در مصرف آب صرفه جویی کرد.


55428cd5 5a19 4452 bb66 9c46e4fe1c13 خبر خاکستری

بازده اقتصادی گیاهان دارویی به دلیل پایین بودن هزینه های اولیه کاشت و نگهداری از گیاهان دارویی با سایر محصولات کشاورزی قابل مقایسه است، اما در برخی از محصولات هزینه برداشت اندکی بیشتر است.

اگر محصول استخراج شده در قالب اسانس، عطر، شکلات و شیرینی، ادویه، لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی و صنایع دارویی نیز فرآوری شود، می تواند به عنوان یک صادرات غیرنفتی در استان نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید