صنعت گیاهان دارویی خراسان رضوی از طریق دانش / شرکت های دانش بنیان به کشاورزان گیاهان دارویی کمک می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، گیاهان دارویی طیف وسیعی از گیاهان را شامل می شوند که می توانند کاربردهای مختلفی مانند مصارف پزشکی و درمانی، تولید مواد اولیه در صنایع مختلف دارویی، صنایع غذایی، سموم، سموم، آفت کش های ارگانیک، عطر و چرم داشته باشند.

ایران با تنوع زیستی بالا، 11 اقلیم از 13 اقلیم معروف دنیا، همچنین تعداد گونه های گیاهی ایران حدود 8 هزار گونه است، بیش از 2500 گونه گیاهی در کشور دارای خواص دارویی، طعم دهنده، ادویه و آرایشی هستند که از این تعداد 350 گونه است. کاشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی با ماشین یا دست انجام می شود.

در دو دهه اخیر پس از تصویب سند ملی گیاهان دارویی و ارائه سیاست های کلی نظام سلامت، ابلاغیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) این صنعت دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. با این حال، هنوز کمبود قابل توجهی در تحقیقات و عناصر مختلف صنعت وجود دارد.

ظهور شرکت های دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی باعث شده است تا با شناخت ارزش بالای این گیاهان از نظر تغذیه و درمان، بخش قابل توجهی از ظرفیت خام و نهفته این حوزه برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ایجاد شود. . شرکت های دانش بنیان گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی با استفاده از دانش متخصصان ایرانی توانسته اند گام های بلندی در جهت تولید محصولات با کیفیت و صادرات محور بردارند..


ارتباط کشاورزان با تشکل های دانش بنیان گیاهان دارویی خراسان رضوی / ۲ واحد صنعتی بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

محمد میری مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با صبح توس درباره وضعیت استان در بحث گیاهان دارویی اظهار داشت: استان خراسان رضوی رتبه اول تولید و تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی 34 هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 32 هزار تن گیاه دارویی در خراسان رضوی تولید می شود که این استان را به یکی از استان های موفق و پیشرو در این استان تبدیل می کند. زمینی باشد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت های ناشی از بحران آب، اتفاقات خوبی در سال 1400 در استان برای کشت گیاهان دارویی رخ داده است، گفت: 22 میلیارد تن توزیع تسهیلات ارزان قیمت 4. ٪ داشتیم.

وی همچنین اذعان داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین معاونت باغبانی جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی و امید منعقد شده، این تسهیلات صرفاً برای پرورش گیاهان دارویی با تاکید بر گونه هایی با ارزش اقتصادی بالا، بهره وری و آب است. بازار معتقد است که نیاز بیشتری به مصرف این گونه ها وجود دارد.

میری گفت: در حال حاضر 22 میلیارد فقره تسهیلات فولادی به استان خراسان رضوی در حال توزیع است که 705 فقره آن با 34 میلیارد تن تکمیل و به صندوق اضافه شده است. بنیادها و سازمان هایی که در بحث صادرات و تجارت فرآورده های گیاهی دارویی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه دو کارخانه بزرگ صنعتی فرآوری گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی داریم که فعالیت می کنند و فرآورده های جانبی تولید می کنند، تصریح کرد: این واحدهای صنعتی در شهرهای کاشمر و مشهد فعالیت می کنند و واحدهایی نیز در استان کار می کنند. شکل پرورش قراردادی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: تعدادی از واحدهای جدید به دنبال ورود به بحث فرآوری فرآورده های گیاهی دارویی و نظارت بر روند ارائه آن به وزارتخانه و دریافت تسهیلات مربوطه هستند.

وی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی با تکیه بر کشاورزی معیشتی و مالکیت خرد می تواند تاثیر زیادی در اشتغال و اشتغال پایدار در روستاها داشته باشد، گفت: برای مدیریت به صورت خانوادگی و معیشتی کشت می شود که تاثیر بسزایی دارد. استفاده حداکثری از امکانات موجود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید