اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی با کاشت گیاهان دارویی / ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، انحصار اقتصادی ایران و وابستگی به صادرات نفت در سال های اخیر آسیب های جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد کرده است که می تواند نقطه عطفی برای نگاه عمیق تر به ظرفیت های طبیعی اطرافمان باشد.

تنوع آب و هوای کشورمان آن را زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهان دارویی کرده است که استان کردستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است، بیش از 2200 گونه گیاهی در نقاط مختلف کردستان می روید که از این تعداد حدود 100 گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

چند سالی است که کشت گیاهان دارویی در شهرستان بیجار رونق گرفته است، صنعتی که اشتغال زایی چشمگیری دارد.

a3403c2f 5690 471f aba5 ea12562f6a1b خبر خاکستری

220 گونه گیاه دارویی در بیجار شناسایی شده است

یکی از اعضای انجمن علمی گیاهان دارویی در گفت و گو با کُردتودی گفت: شهرستان بیجار از نظر پتانسیل و استعداد گیاهان دارویی به دلیل ارتفاع از سطح دریا و به دلیل اینکه پس از جنگ جهانی دوم امروز پر رنگ تر از سایر نقاط کشور است. زمین ها آسیب رادیواکتیو ندیده اند شما طبیعتی بکر و دست نخورده دارید.

وی افزود: طبیعت بیجار دارای 800 گونه گیاه دارویی است که 220 گونه آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر است که از این 220 گونه، هفت گونه آن در هیچ جای ایران شناخته شده نیست و به مرکز نباتات گزارش نشده است. تحقیق.

علیرضا پیران با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی در بیجار اقدام به کاشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت صنعتی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط احشام و مردم خسارات زیادی به بدنه این صنعت وارد کرده است و به دلیل محدودیت منابع آبی و گاوهای زیاد. در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی با علوفه کشت می شود تا غذای دام ها تامین شود.

وی گفت: اما بهتر است کارکنان ما به این نکته توجه داشته باشند که گیاهان دارویی در بیجار می تواند مهمترین زمینه اشتغال جوانان باشد که این امر نیازمند برنامه ریزی آنهاست.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان بیجار از وسعت قابل توجهی در زمینه کشت گیاهان دارویی برخوردار است، افراد جویای کار می توانند در سه بخش تولید، فرآوری و توزیع گیاهان دارویی فعالیت کنند.

a585abc3 a3dc 4f7e 9c62 90bb6936dbb2 خبر خاکستری

کاشت گیاهان دارویی در بیش از هزار هکتار از اراضی کردستان

مدیرکل باغبانی استان کردستان در گفت و گو با کُردتودی گفت: ثبت و کشت داروهای گیاهی در استان کردستان با توجه به پارامترهای مختلف متفاوت است و در حال حاضر بیش از هزار هکتار از اراضی استان کردستان زیر کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: زعفران، گل محمدی، سنجد، بیدمشک، آویشن، آویشن شیرازی، سیاه دانه، نعناع و نعناع، ​​زعفران، موسیر، سیر از جمله گیاهان دارویی کشت شده در این استان هستند.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه شهرستان های شرق استان کردستان مانند بیجار، دهگلان و کوروه در مرحله کشت گیاهان دارویی هستند، گفت: 18 وام استانی و ملی است.

مدیر باغبانی استان کردستان از آغاز به کار چندین واحد تبدیل صنایع خام فروشی گیاهان دارویی در استان کردستان خبر داد و افزود: است.

بنابراین گزارش، استان کردستان با وجود بیش از 2000 نوع داروی گیاهی که گنجینه ای نهفته در دل زمین است، می تواند به مرکزی برای تولید داروهای گیاهی برای ایجاد اشتغال و اشتغال تبدیل شود. ایجاد درآمد از طریق ایجاد صنایع تبدیلی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید