سهم پایین ایران از بازار جهانی گیاهان دارویی/صنایع تبدیلی اصلاح الگوی کشت امروز ضروری است.


زمان: 08:13
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811287

گیاهان دارویی محصولاتی پر آب و یکی از راه های درآمدزایی کشاورزان هستند که سود فوق العاده ای دارد و می توان آن را جایگزین مناسبی برای صادرات روغن دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; یکی از مهم ترین چالش های توسعه روستایی از نظر توسعه پایدار در کشور مهاجرت نیروی کار از روستاهاست که باعث تضعیف اقتصاد و فرهنگ روستایی و پیر شدن کشاورزان و ایجاد بی ثباتی در محیط روستایی می شود..

اقتصاد نقش بسزایی در مهاجرت دهقانان به شهر دارد و هر عاملی که بتواند درآمد مناسبی را در مناطق روستایی ایجاد کند به توسعه پایدار روستایی از جمله تولید، فرآوری و فروش گیاهان دارویی به دلیل هزینه های پایین کاشت، رشد منجر می شود. برداشت در مقابل، سودآوری بالا می تواند تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی کشاورزان و در نهایت توسعه پایدار روستاها داشته باشد.

تجارت جهانی گیاهان دارویی حدود 100 میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار حدود 350 میلیون دلار در سال است. در سال های اخیر گرایش کشورهای جهان به استفاده از گیاهان دارویی رو به رشد است و با توجه به کیفیت مطلوب گیاهان دارویی ایران به ویژه در خراسان رضوی، فرصتی برای صادرات گیاهان دارویی و فرآورده های آن فراهم شده است که از این طریق می توان محیط زیست را احیا کرد. ظرفیت، ارتقای کیفیت گیاهان دارویی، دستیابی به سهم مناسب از تجارت جهانی گیاهان دارویی و مهم ترین کاهش مصرف آب به نفع کشور و استان خواهد بود.


توسعه کشت گیاهان دارویی مرهمی برای هواپیمای بحران خراسان رضوی

با کاهش بارندگی، آب‌های سطحی و رودخانه‌ها که همیشه باغ‌ها و مزارع را آبیاری می‌کردند، رو به کاهش هستند و خشکسالی و هجوم بی‌رحمانه منابع آب زیرزمینی توسط کشاورزان، اکنون منجر به مرطوب شدن بیش از حد آب‌ها (بالاترین سطح آب زیرزمینی در یک سطح آب زیرزمینی خاص) شده است. در برخی از مناطق ممکن است کاهش شدید دریافت کنید.

البته سال هاست که بحران آب در کشور نگران کننده است و البته این بحران در سال های آینده حادتر خواهد شد، اما کشت گیاهان دارویی راهکار مناسبی برای مقابله با کم آبی و نجات دشت ممنوعه به ویژه در خراسان رضوی ..

جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهان آبزی، توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از سیستم های نوین آبیاری از جمله راهکارهای مد نظر در تغییر مدل کشت است که علاوه بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها برای کشاورزان و تحقیقات استراتژیک را ایجاب می کند. عزم جدی مدیران در اتخاذ تصمیمات کارشناسی.


میزان آب مصرفی در تولید گیاهان دارویی نسبت به محصولات زراعی منطقه مقرون به صرفه تر است

در همین راستا حمید جعفری دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی بابیان اینکه روند استفاده از گیاهان دارویی در غرب نسبت به مصرف داروهای شیمیایی رو به افزایش است، گفت: ایران با سابقه درخشان پزشکی و استعدادهای بالقوه جغرافیایی اقلیم (11 اقلیم از 13 اقلیم جهانی)، 300 روز آفتابی در سال و همچنین وجود تنوع گیاهی (حدود 8500 گونه) شرایط خوبی را برای رشد و فرآوری گیاهان دارویی ایجاد می کند.

جعفری با بیان اینکه میزان آب مصرفی در تولید گیاهان دارویی به صرفه تر از محصولات خراسان رضوی است، تاکید کرد: میانگین تعداد آبیاری در هکتار در هر هکتار از سهم گیاهان دارویی 25 درصد بیشتر از سهم محصولات زراعی است.

وی افزود: درآمد حاصل از کشت گیاهان دارویی در روستاها 159 درصد و اشتغال آن 206 درصد بیشتر از کشت محصولات باغی و زراعی در خراسان رضوی است.

جعفری ادامه داد: به گفته اکثر کارشناسان گیاه شناسی، گیاهان دارویی تنها یک بار کشت می شوند و حدود 5 سال از برگ، گل و یا نفوذی جمع آوری می شوند. این در حالی است که گونه های کشت شده باید هر ساله کشت شوند، بنابراین این ویژگی گیاهان دارویی باعث کاهش بسیاری از هزینه های تولید و بهینه سازی کشاورزی کشور می شود.

به منظور حفظ اقتصاد روستایی و رسیدگی به مسائل و مشکلات مطرح شده و با توجه به توجیه اقتصادی کاشت و تولید، گیاهان دارویی می توانند به عنوان منبع درآمد و اشتغال در روستاها مطرح شوند.


گیاهان دارویی؛ محصولات کم هزینه اما سودآور/ خراسان رضوی قطب اول کشور در تولید گیاهان دارویی

محمد میری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص ظرفیت هایی که در حوزه گیاهان دارویی در استان وجود دارد، گفت: گیاهان دارویی یکی از محصولات بی آب است که در استان خراسان رضوی از محصولات باغی محسوب می شود..

وی با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه نخست تولید و کشت گیاهان دارویی را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که نیاز آبی کمتری دارند و راندمان آبی بالاتری دارند و اشتغال بسیار خوبی ایجاد کرده است. می تواند برای کشاورز ما ایجاد کند و منجر به توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در شهرها شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان گفت: از سال 1394 که آخرین سطح زیر کشت ما در استان 12 هزار هکتار بود، اکنون به 34 هزار هکتار افزایش یافته است. هکتار از این نظر استان خراسان رضوی رتبه اول توسعه گیاهان دارویی در کشور را دارد..

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر توسعه، باید به مقوله فرآوری صنعتی و فرآوری گیاهان دارویی نیز توجه کنیم، زیرا درآمد این گیاهان به محصولات جانبی برمی‌گردد و استان خراسان نیز استانی مرزی با کشورهای همسایه است. و بحث می کنیم صادرات داریم.

میری گفت: گیاهان دارویی را می توان در سطوح بسیار پایین کشت و به صورت خانوادگی مدیریت کرد تا درآمد خانواده افزایش یابد. پرداخت شده.

وی افزود: حدود 22 میلیارد تن تسهیلات توسعه گیاهان دارویی در دو فاز به استان خراسان رضوی توزیع شده است که به زودی مبلغ دیگری نیز تخصیص می یابد و می تواند زمینه مناسبی برای استفاده از این ظرفیت فراهم کند.

بسیاری از گیاهان از جمله آویشن و لیمو نیز در صنعت عطرسازی استفاده می شود. در حال حاضر گیاهان دارویی کشورمان به مقدار زیاد به خارج از کشور صادر می شود و در حال تبدیل شدن به فرآیندهای ارزش افزوده است. در مواجهه با تحریم هایی که تحت فشار حداکثری برای فروش نفت هستند، ایران ممکن است به جای توسعه میادین گازی و نفتی به فکر استفاده و اثربخشی گیاهان دارویی باشد که ارزش افزوده باورنکردنی برای کشور و کشاورزان به همراه خواهد داشت..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید