اصلاح الگوی کشت راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی / صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب با کشت گیاهان دارویی

ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1801656

بررسی راه های برون رفت از بحران کم آبی کشاورزان؛

جایگزینی محصولات کم آب با آبزیان، توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از سیستم های آبیاری نوین از جمله راهکارهایی است که در بهبود مدل کشاورزی مد نظر قرار می گیرد که به نوبه خود باعث کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، چند سالی است که مردم مناطق مختلف رشت به دلیل مزایای اقتصادی و کم آبی به کشت باغات پسته روی آورده اند، محصولی که در کنار زعفران بخش عمده ای از کشاورزی هرور رشت را به خود اختصاص داده است.

a7e129e0 b183 464c 9178 26132bf1bfd3 خبر خاکستری

این در حالی است که سایر محصولات از جمله چغندرقند، یونجه، گندم و جو که جزو محصولات استراتژیک در حوزه تامین علوفه هستند از چرخه کشاورزی حذف شده است. راهکارهای موثر در زمینه حمایت از بخش کشاورزی و دامپروری که باید با برنامه ریزی، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی به بخش کشاورزی کمک کرد.

جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهان آبزی، توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از سیستم های نوین آبیاری از جمله راهکارهای مد نظر در تغییر مدل کشت است که علاوه بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها برای کشاورزان و تحقیقات استراتژیک را ایجاب می کند. عزم جدی مدیران در اتخاذ تصمیمات کارشناسی.

محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در گفتگو با صبح توس؛ وی با اشاره به شرایط خشکسالی و کاهش برداشت در رشت گفت: امسال در شرایط فعلی تنها 5200 تن گندم خریداری شده در رشت داریم در حالی که خرید محصول در سال های گذشته بالغ بر 14 هزار تن بود.

بی توجهی به تامین خوراک در نتیجه روی آوردن کشاورزان به کشت زعفران و پسته

وی با تاکید بر اینکه میزان علوفه و یونجه کشت شده توسط کشاورزانی که به زعفران و پسته روی می آورند با نیاز دام های منطقه تناسبی ندارد، گفت: بین 75 تا 80 درصد از ما میزان برداشت زعفران را در گذشته کاهش داده ایم. سال این محصول به 21 تن رسیده که امسال به کمتر از 6 تن رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در ارتباط با اجرای پروژه های خطوط لوله در مزارع گفت: با اجرای 90 کیلومتر خط لوله رشتخوار اولین شهرستان در زمینه انتقال آب و خطوط لوله در استان شده ایم.

851e18b9 e423 4182 b49e d6a452ab3135 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه تاکنون 15 هزار تن دام در رشت توزیع شده است، ادامه داد: با توجه به نیاز حوزه دام، نظارت و تخصیص سهمیه ها همچنان ادامه دارد.

اعظمی همچنین از کشاورزان خواست تا مدل کشاورزی را متناسب با منطقه تغییر دهند و گفت: آب و هوای رشتوار گرم و خشک است و این موضوع قابل تغییر نیست و نباید با تغییر الگوی پرورش به خودمان به عنوان کشاورز نگاه کنیم.

با پرورش گیاهان دارویی 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنید

احمد پردل مسئول مهندسین کشاورزی بسیج رشتار در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سیل و کشت های سنتی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم و موثر در پیشگیری از هدررفت آب، حذف و تغییر نگرش در سیل زاری است. روش های نوین.

وی افزود: استفاده از روش های آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای و کشاورزانی که به کشت های گلخانه ای روی می آورند می تواند تا 90 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کند.

a65cc295 53cb 4836 97ba e53cd6e6a194 خبر خاکستری

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان رشت همچنین گفت: تبدیل شدن به یک محصول واحد با کشت محصولاتی مانند زعفران و پسته در سطح وسیع می تواند در آینده بخش کشاورزی را با مشکلات بزرگی مواجه کند که جبران ناپذیر است.

پردل با تاکید بر اهمیت آب در کشاورزی گفت: کاشت گیاهان دارویی با توجه به اقلیم منطقه و شرایط کنونی کمک بزرگی در زمینه مصرف آب کشاورزی و فرصتی مغتنم برای کسب درآمد کشاورزان است. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید