تغییر کاربری تهدید اصلی زمین های کشاورزی و باغی مازندران / صنعت تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی راه اندازی می شود


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854701

حسن عنایتی گفت: دغدغه اصلی ما تهدیدات حوزه تولید است چرا که هر روز در معرض تاثیر تغییرات کاربری اراضی کشاورزی هستیم در حالی که حوزه ما بسیار محدود و نیازهای ما بسیار زیاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ حسن عنایتی امشب در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، شعار هفته جهاد کشاورزی را «دانش بنیان، تولید ملی، امنیت غذایی» اعلام کرد و گفت: 21 تا 27 خرداد در تقویم رسمی کشور است. به نام هفته جهاد کشاورزی.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حدود 26 تن محصول کشاورزی داشتیم که این میزان تاکنون به 130 میلیون تن رسیده است، افزود: این آمار ضریب بالای 80 درصد امنیت غذایی کشور را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در اوایل انقلاب میزان تولید محصولات کشاورزی مازندران حدود یک میلیون تن بود که هم اکنون به بیش از 7 میلیون تن رسیده است، گفت: تولیدات کشاورزی در مازندران حدود یک میلیون تن بوده است. وی گفت: ما در بسیاری از محصولات کشاورزی مزیت ملی داریم و باید قدر داشته هایمان را بدانیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در هفته جهاد کشاورزی در مازندران 38 طرح با وام 98 میلیارد تنی افتتاح می شود که برای 170 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.

عنایتی در ادامه پنج اولویت جهاد کشاورزی در سال جاری را برشمرد و گفت: اولویت اول کشاورزی قراردادی است که کشت قراردادی برنج را در مازندران آغاز کردیم که در نتیجه با 37 هزار هکتار از کشاورزان استان قرارداد منعقد شد. البته کشت قراردادی با سویا نیز آغاز شده است.

وی گفت: رویکرد دوم ما مستندسازی اراضی کشاورزی است که تاکنون برای تکمیل مداخله حدود 135 هزار هکتار در قالب 85 شماره ثبتی و 350 هزار هکتار در 15 شهرستان استان منعقد شده است که امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. تا پایان شهریور ماه مشکلات این اراضی را حل کنید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: رویکرد سوم تلفیق اطلاعات و آمار است و این اقدام نیز آغاز شده و در آینده نزدیک شاهد اجرای آن در حوزه کشاورزی خواهیم بود.

این مقام مسئول اذعان داشت: رویکرد چهارم ما مربوط به بحث صادرات محصولات کشاورزی است که با توجه به مزیت های این استان نیازمند برنامه ریزی لازم در این زمینه به ویژه برای محصولاتی مانند مرکبات، کیوی، گل، گیاه است. ، شیلات، گوشت سفید و غیره.”

عنایتی گفت: رویکرد پنجم ما در سال جاری سرمایه گذاری است که تاکنون حدود 1300 میلیارد تن بند الف تبصره 18 را متقاضیان تجهیزات به ویژه در صنایع تبدیلی معرفی کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از محصولات این استان به صورت خام در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود و فرصت فرآوری و ارزش افزوده خواهد داشت. بنابراین راه اندازی صنایع تبدیلی در این استان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت مطلوب استان در حوزه دام و طیور ادامه داد: از نظر تامین مواد اولیه دام شرایط خوبی داریم و در جذب مواد اولیه دام سوم کشور هستیم. . “

این مقام مسئول به سفر اخیر رئیس جمهور به مازندران اشاره کرد و گفت: در این سفر حدود 27 درصد وام به بخش کشاورزی اعطا شد که 3050 میلیارد تومان وام و 3150 میلیارد تومان تسهیلات بوده است. 1200 میلیارد تومان فرصت طلایی برای توسعه بخش کشاورزی ایجاد کرد.

عنایتی گفت: از مجموع 470 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان مازندران به کشت دوم و سوم نیاز دارد که این امر مازندران را به ظرفیتی مطلوب در کشور تبدیل می کند.

وی در خصوص توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات مطلوبی انجام شده که در سال جاری حدود 200 میلیارد تن وام با موضوع توسعه مکانیزاسیون اعطا کرده ایم. البته اگرچه توسعه مکانیزاسیون ما در بخش کشاورزی مطلوب است، اما باید ضریب مکانیزاسیون استان را در بخش باغبانی و شیلات افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در حال حاضر هزینه های تولید در باغات استان بسیار بیشتر از دنیاست. زیرا از فرصت استفاده از فناوری در باغ ها استفاده نکرده ایم و این روند باید در آینده تغییر کند.

این مقام مسئول گفت: حدود 5 هزار خانوار فعال در استان داریم که حدود یک میلیون و 400 هزار دام داریم.

عنایتی گفت: سالانه حدود 135 میلیون قطعه جوجه در استان مازندران پرورش می‌یابد و با توجه به ظرفیت موجود می‌تواند افزایش یابد.

وی افزود: نگرانی اصلی ما تهدیدات حوزه تولید است چرا که هر روز در معرض تغییر کاربری ها هستیم و از نظر شرایط اقلیمی و اقلیم مطلوب این استان شاهد زمین خواری و تغییر کاربری هستیم. “

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: وسعت ما بسیار محدود و نیازهای ما زیاد است و از طرفی کشور باید در شرایط فعلی تولیدات خود را در داخل کشور داشته باشد.

وی گفت: تهدید دیگر ما پایین بودن امنیت آب است که حدود 34 درصد است و میزان حفظ آب زیر 10 درصد است. بنابراین نسبت امنیت آب ما قابل قبول نیست و باید در این زمینه تلاش کنیم و این بخش نیاز به سرمایه گذاری دارد.

عنایتی یکی از مشکلات امروز استان را جزایر دستگاه های کار، مراکز تحقیقاتی و موسسات کشاورزی دانست و افزود: در مازندران دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های زیادی داریم اما تاکنون نتوانسته ایم. آنها را به هم وصل کنید؛ قطعا اتصال این مدار به یکدیگر بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی افزود: ضایعات محصولات کشاورزی و باغی ما بسیار زیاد است و میزان آن واقعا قابل قبول نیست. در حالی که جهان ضایعات محصولات تولیدی را مدیریت می کند. از آنجایی که بخشی از این زباله ها می تواند نیاز کشور ما را تامین کند، می تواند بخش بزرگی از هزینه های تولید ما را پوشش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ناهماهنگی ارقام نهال در باغات استان و کاهش کیفیت و کمیت محصولات در نهالستان ها، افزود: نهالستان های ما نیز باید ساماندهی شوند. برای بهبود این وضعیت، نهال های مناسب برای شرایط جغرافیایی استان باید در اختیار باغداران قرار گیرد.» برای اینکه آسیب نبیند.

این مسئول در قسمت آخر با اشاره به گلایه کشاورزان از مشکلات عدیده خرید تراکتور دولتی خاطرنشان کرد: باید تراکتور در اختیار کشاورزان واقعی قرار گیرد، البته بررسی صلاحیت متقاضیان اولویت بسیار مهمی است و حتما این موارد را پیگیری خواهم کرد.

عنایتی به افزایش ناگهانی قیمت تراکتور از کارخانه ها اشاره کرد و گفت: خرید تراکتور با این قیمت در اختیار کشاورز نیست و تاکنون مرکز توسعه مکانیزاسیون با سازنده برای تعدیل قیمت ها به توافق مشترکی نرسیده است. کار ما کمی لنگ است.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید