کاربری کشاورزی تا غیر کشاورزی امنیت غذایی را تهدید می کند/ سیستان و بلوچستان در خطر خشکسالی، بادی و فرسایش آبی


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917159

کامبیز بازرگان گفت: این در حالی است که سیستان و بلوچستان در معرض خطر خشکسالی های مداوم و بارندگی های شدید و فرسایش بادی و آبی قرار دارد و ارتقای کیفیت باروری باید برای بهره وری بهتر و تولید بیشتر مورد توجه همه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کامبیز بازرگان رئیس انجمن خاک شناسی کشور در حاشیه همایش روز جهانی خاک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصرهامون گفت: توجه به نقش خاک در تامین غذای مردم و نقش کارکردهای اکولوژیکی خاک خاک، به ویژه در پرداختن به اثرات تغییرات آب و هوایی و پایداری تولید جهانی. در سال های اخیر توجه جهانی به حفظ منابع خاک جلب شده است.

وی افزود: مهمترین موضوعی که امروزه در حفظ منابع خاک باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، هر متر مربع از اراضی کشور که دارای توان کشاورزی است باید در چرخه کشاورزی حفظ شود و تمامی مدیران، بهره برداران، مسئولان و اعضای جامعه باید تلاش کنند که هدف زمین کشاورزی به غیر کشاورزی تغییر نکند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در معرض خشکسالی های مستمر و بارندگی های شدید و فرسایش بادی و آبی قرار دارد، برای کنترل فرسایش خاک، افزایش مواد آلی و بهبود کیفیت حاصلخیزی باید برای عملکرد بهتر این امر انجام شود. و تولید بیشتر باید مورد توجه همه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشور ما به دلیل شرایط خاص با محدودیت منابع خاک و عوامل مخرب محیطی مواجه است که کمیت و کیفیت منابع خاک را تهدید می کند و معمولاً کمتر از 15 میلیون هکتار زیر کشت می رود، تصریح کرد:

به گفته بازرگان؛ حدود 10 درصد از مساحت کشور قابل کشت است و از طرفی با افزایش جمعیت کشور مواجه هستیم، حفظ و صیانت از منابع کمی و کیفی خاک بسیار مهم است.

رئیس انجمن خاکشناسی کشور با اشاره به اینکه سازمان جهانی فائو به منظور جلب توجه سیاستمداران و مردم به اهمیت و جایگاه خاک در امنیت غذایی آینده بشر، برنامه ای را با عنوان «جهانی» راه اندازی کرد. برنامه مشارکت خاک» که تمامی کشورها در این برنامه مشارکت دارند، راه اندازی شد، افزود: بر این اساس، پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است تا ارزش و اهمیت خاک در سراسر جهان و در ایران از سال 2010 تبیین شود. به مناسبت روز جهانی خاک، هر ساله مراسمی پیرامون تشکیل این محوز برگزار می شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید