خشکسالی باعث مرگ کشاورزی/کشاورزی گلخانه‌ای شد، مرهمی بر زخم بحران کم‌آبی


ساعت: 16:39
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885262

توسعه کشت گلخانه ای یکی از مهم ترین عوامل برون رفت کشور از بحران آب است و باید سطح کشت گلخانه ای را بالا برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، در سال‌های اخیر تولید انواع محصولات کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود که گاه مشکلاتی مانند مصرف زیاد آب، هدر رفت یا کاهش بهره‌وری را به دنبال دارد، اما به دنبال پیشرفت و فناوری در همه زمینه‌ها. این معنا به کشاورزی باز شد و امروزه بخشی از تولید محصولات کشاورزی به روش های جدید انجام می شود.

اگرچه در سال‌های گذشته تولید برخی محصولات کشاورزی مختص فصل یا دوره زمانی خاصی بود، اما امروزه کشت گلخانه‌ای این امکان را فراهم کرده است که در هر چهار فصل سال، میوه‌ها و محصولات کشاورزی تازه‌تر به دست مصرف‌کنندگان برسد. بسیار بالا بوده و بخشی از این محصولات به کشورهای دیگر صادر می شود.

کشت گلخانه ای در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته است، زیرا با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی استفاده از این نوع کشت نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه است، بلکه از نظر مصرف آب نیز نسبت به سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارد. زمینه یکسانی را برای توسعه کشت گلخانه ای در شرایط مختلف فراهم کرد.


0bfd754c 115f 42d8 afdd fb00b084463e خبر خاکستری


کشت گلخانه ای می تواند تولید را تا 10 برابر افزایش دهد و این یکی از مزیت های ویژه این نوع کشت است و در واقع بهره وری را می توان در این روش جدید کشاورزی مشاهده کرد، از طرفی توسعه این محصولات باعث اشتغال پایدار می شود. کار برای کسانی که به دنبال کار هستند و کسانی که به کشاورزی داخلی علاقه دارند می توانند کشاورزی را به روشی جدید ادامه دهند.


سطح زیرکشت گلخانه ای به 48 هزار هکتار افزایش می یابد

کشت گلخانه ای زمینه اشتغال بیش از 150 هزار نفر در کشور را فراهم کرده است و قرار است تا سه سال آینده سطح زیرکشت گلخانه ای به 48 هزار هکتار افزایش یابد و در حال حاضر 109 دهکده گلخانه ای در کشور در حال ساخت است. که 450 یک میلیارد تومان از بودجه دولت و دو هزار میلیارد تومان از محل سفرهای استانی در مجموع دو هزار و 500 میلیارد تومان برای این طرح ها در نظر گرفته شده است و به ثمر نشستن این گلخانه ها برای رونق اقتصاد، اشتغال و نیز بسیار موثر است. جهش در تولید

این در حالی است که لرستان یکی از استان های مهم در بخش کشاورزی است که حدود 40 درصد اقتصاد و اشتغال در آن مربوط به بخش کشاورزی است و بر این اساس گسترش کشت گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است به طوری که بیش از سالانه 15 هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود که از سطح گلخانه های استان تهیه و بخشی از آن به کشورهای دیگر صادر می شود.


336363a1 66e8 46c8 8a00 016a13f0509b خبر خاکستری



تولید سالانه 15 هزار تن محصولات گلخانه ای در لرستان

محمدحسن کیانی فرد مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: وسعت گلخانه های فعال استان 72 هکتار است که بیش از 15 هزار تن محصولات مختلف از جمله فلفل، گوجه فرنگی، و گل بریده سطح آن برداشته می شود.

وی افزود: بیش از 70 درصد این محصولات به خارج از استان و کشورهایی از جمله روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود که نقش مهمی در اقتصاد و درآمدزایی دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: تا پایان امسال سطح گلخانه های استان به بیش از 100 هکتار می رسد.


45 میلیارد اعتبار برای توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شده است

کیانی فر به پرداخت تسهیلات و حمایت از کاندیداها در این حوزه اشاره کرد و گفت: 252 میلیارد تومان طرح گلخانه ای به بانک ها ارائه شده که تاکنون 45 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و مابقی تسهیلات نیز خواهد بود. مدتی پس از طی مراحل اداری پرداخت شود.بانک پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: میزان تولید خیار 1.52 تن، گوجه فرنگی 7150 تن و فلفل 2148 تن است که 6750 تن گوجه فرنگی و 1000 تن فلفل به استان های همجوار ارسال و به کشورهای دیگر صادر می شود.


9f1ad230 76b6 47a0 8ac5 bd0697ef1e29 خبر خاکستری


مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف استان لرستان از طریق کشت در فضای باز تامین می شود و بیشتر تولیدات گلخانه ای به دلیل کیفیت بالا به کشورهای دیگر یا استان های دیگر صادر می شود.

کیانی فر گفت: ضایعات محصولات کشاورزی در روش کشت گلخانه ای بسیار کم و کمتر از یک درصد است که یکی از مزیت های اصلی کشت گلخانه ای و همچنین کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری و افزایش کیفیت می باشد.مصرف آب یکی است. از دیگر مزایای این نوع کشت می باشد.


لرستان توانایی تبدیل شدن به قطب گلخانه ای کشور را دارد

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در استان لرستان 430 هکتار زیرساخت کشت گلخانه ای آماده شده و تلاش می شود از حجم بیشتری از کشت گلخانه ای استفاده شود. کشت در گلخانه می تواند 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند و با توجه به کاهش بارندگی باید به کشت گلخانه ای روی بیاوریم.

وی بیان کرد: بررسی های اولیه 28 هکتار از سطح زیرکشت گلخانه ای در استان لرستان انجام شده است که در صورت احتساب اعتبار مورد نیاز این طرح شاهد رشد چشمگیری در توسعه کشت گلخانه ای خواهیم بود تا جایی که لرستان می تواند تبدیل به گلخانه کشور شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید