رونق گردشگری کشاورزی؛ تقویت اقتصاد کشاورزی و کشاورزی/ توجه به کشاورزی باعث کاهش مهاجرت شهری می شود

زمان: 09:23
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793562

روستاهای شهرستان هلیل آباد دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی از جمله کشاورزی و گردشگری هستند که به گفته کارشناسان در صورت برنامه ریزی لازم برای استفاده از این امکانات می توان اشتغال و توسعه اقتصادی روستا را افزایش داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; روستاها در واقع یک مرکز تولیدی هستند که با توجه به نیازها و فرصت های اقتصادی می توان تولیدات و سایر خدمات مرتبط با اقتصاد روستایی را ایجاد کرد تا ظرفیت تولید و اشتغال در روستاها به حداکثر برسد..

تقویت مشاغل داخلی در زمینه های مختلف صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی و باغی، ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها، توجه به گردشگری و کشاورزی با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت کشاورزی و میراث فرهنگی. سازمان جهاد و گردشگری تقویت تولید و اشتغالزایی.

بر اساس سرشماری 45، جمعیت روستایی کشور 20 میلیون نفر است و در سال 95 به اندازه شهرستان هلیل آباد، 65 درصد جمعیت این شهرستان روستایی هستند. بنابراین اقتصاد روستایی بسیار مهم است.

در همین راستا پایگاه تحلیلی صبح توس با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا میزگرد مجازی «اشتغال و توسعه اقتصادی روستا» را با حضور محمدجواد بلبلی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هلیل آباد برگزار کرد. و محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد.

c64aba6b 6c18 410d b1b0 544378375e3c خبر خاکستری

روستاها باید به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل شوند/ کشاورزی یکی از محورهای اصلی شکل گیری مفهوم روستا در هلیل آباد است.

در ابتدای این میزگرد محمدجواد بلبلی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هلیل آباد با اشاره به نقش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اشتغال و توسعه اقتصادی روستا، گفت: صنعت گردشگری از جایگاه بالایی برخوردار است. توسعه یافته در جوامع مختلف و بسیاری از کشورها این صنعت توانسته است به یک اقتصاد پایدار دست یابد.

وی بابیان اینکه صنعت گردشگری در کشورهای مختلف توانسته مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، کمبود درآمد داخلی و خارجی را بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: صادرات نامرئی نامی است که بسیاری از اقتصاددانان بر صنعت گردشگری نهاده اند زیرا می تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کند. هر کشوری».

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هلیل آباد نیز گفت: امروزه گردشگری و اقتصاد روستایی یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی کشور است که بسیاری از دستگاه ها در نظر دارند روستاها را به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران در نظر بگیرند.

وی اذعان داشت: شهرستان هلیل آباد با داشتن 20 اثر تاریخی معنوی و طبیعی ثبت شده و 150 اثر تاریخی ثبت نشده می تواند یکی از محورهای این توسعه اقتصادی باشد.

بلبلی با تاکید بر اینکه کشاورزی یکی از محورهای اصلی شکل گیری مفهوم روستا در شهرستان است به طوری که بیش از 85 درصد مردم هلیل آباد در کشاورزی مشغول به کار هستند، گفت: این کار را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه در توسعه گردشگری کشاورزی روستاهای این شهرستان می توانند کارکرد ویژه ای در صنعت گردشگری داشته باشند، تصریح کرد: کوچه های هلیل آباد مناظر دیدنی بسیاری را ایجاد کرده است که در صورت سرمایه گذاری در این بخش قطعا پیشرفت چشمگیری در توسعه و گسترش گردشگری در مناطق روستایی بی.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هلیل آباد بابیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت های روستاها در حوزه گردشگری بحث بوم گردی است، تاکید کرد: اجرای بوم گردی نه تنها می تواند ظرفیت روستا را معرفی کند، بلکه موجب رونق اقتصادی و رونق اقتصادی و گردشگری می شود. درآمدزایی جلوگیری از مهاجرت دهقانان به شهر.

وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه های بوم گردی می توانند آداب و رسوم و سبک زندگی ساکنان هر روستا یا شهری را نشان دهند که ترویج این صنعت منجر به توسعه پایدار و بهبود معیشت مردم می شود، گفت: ظرفیت های متنوع تاریخی و طبیعی و همچنین آداب و رسوم در هلیل آباد وجود دارد. افزایش نیاز به ایجاد بوم گردی و در حال حاضر 10 بوم گردی فعال، نیمه فعال و در حال ساخت در شهرستان هلیل آباد داریم.

بلبلی با اشاره به اینکه این بوم گردی ها به طور مستقیم و غیرمستقیم می تواند زمینه اشتغال بسیاری از روستاییان را فراهم کند، گفت: تسهیلات بسیاری رونق اقتصاد روستایی را تامین می کند، اما باید بدانیم که همه مشکلات این روستاها فقط به خاطر پرداخت تسهیلات و تسهیلات نیست. باید با توسعه اپلیکیشن ها برای ایجاد شغل گام بردارد.

وی افزود: در چند سال اخیر آموزش های صنایع دستی زیادی در روستاهای شهرستان هلیل آباد برگزار شده است تا بتوانیم صنایع دستی را در این شهرستان احیا کنیم. در حال حاضر 6 کارگاه صنایع دستی در زمینه سفالگری و کوره های مالی فعالیت می کنند و بیش از 30 نفر در زمینه دوربرد بافی، قالی بافی و … فعالیت می کنند.

cea19e1a ae40 46f2 b839 be16aa048ab5 خبر خاکستری

توجه به ظرفیت روستایی می تواند باعث افزایش درآمد روستایی و معکوس کردن مهاجرت معکوس شود

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد درباره نقش کشاورزی در اقتصاد روستایی گفت: در روستاها انجام می شود، مهاجرت می تواند محقق شود.

وی بابیان اینکه صدور مجوز مشاغل خانگی و گلخانه های کوچک در روستا بدون تشریفات اداری و در کمترین زمان ممکن تا 72 ساعت نقش بسزایی در اشتغال مولد روستاها دارد. متخصص در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اصلی منطقه می تواند باعث افزایش درآمد روستا و کمک به توسعه روستا شود.

مدیر جهاد کشاورزی پرداخت تسهیلات در روستاها به منظور تثبیت اشتغال را به عنوان سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه بذر، کود و مواد اولیه دامی را از عوامل پایداری در روستا دانست و تصریح کرد: الگوی کشت و هدف گذاری کشاورزان. به عنوان یک گیاه پر آب و با ارزش از دیگر اقداماتی است که برای تقویت اقتصاد روستایی انجام شده است.

وی همچنین اذعان داشت: در برخی از روستاهای این شهرستان بر اساس طرح هایی کمک بلاعوض برای ادغام آبیاری تحت فشار در چاه های عمیق شهرستان برای افزایش بهره وری آب در نظر گرفته شده است.

شعبان با اشاره به ظرفیت روستاهای هلیل آباد گفت: شرایط حاصلخیزی خاک در روستاها و همچنین پرسنل مجرب در حوزه کشاورزی، کیفیت آب مناسب برای کشاورزی به عنوان یک امتیاز ویژه از ظرفیت های این شهرستان است. روستاهای هلیل آباد انگیزه بالای کشاورزان در روستاها با رویکرد اجرای طرح های اشتغال زایی افزایش بهره وری و افزایش بهره وری در واحد سطح زمینه و ظرفیت اشتغال را تحریک می کند.

وی بابیان اینکه توجه به ظرفیت های روستایی می تواند باعث افزایش درآمد کشاورزان، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش امنیت غذایی شود که وظیفه ذاتی و اساسی جهاد کشاورزی است، تاکید کرد: توجه به این فرصت ها باعث کاهش مهاجرت به شهرها و حتی مهاجرت می شود. برعکس، در حال حاضر در روستاهایی مانند دهنو، مزدا و… مهاجرت معکوس انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین گفت: اشتغالزایی در هر روستا بسته به ظرفیت و شرایط و موقعیت جغرافیایی، بافت خاک، شرایط اقلیمی، میزان آب موجود، کیفیت آب و نیروی کار می تواند متفاوت باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید