تکه تکه شدن اراضی یکی از موانع رونق اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی / میزان کاهش تولیدات کشاورزی در گذر زمان

ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803418

تغییر هدف زمین کشاورزی و زمینی که تبدیل به باغ می شود به تولید لطمه می زند افرادی که هدف زمین کشاورزی را تغییر می دهند به دنبال تولید نیستند بلکه در این مکان ها می سازند و سپس به قیمت کیهانی می فروشند. با این کارائیب، دلالان سیر خواهند شد. این تکه تکه شدن زمین های کشاورزی در این منطقه تاثیر زیادی بر تولید و اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ مینودش یکی از بزرگترین مناطق تولید محصولات کشاورزی کشور و یکی از شهرستان های دهستان گلستان است که با دارا بودن 140 هزار هکتار زمین زراعی، این شهرستان اگرچه دارای پتانسیل هایی است. ظرفیت و گستردگی در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی همچنان جایگاه شایسته ای را در تولید محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده و با گذشت زمان تولیدات کشاورزی به طور مداوم در حال کاهش است.

جواد تیموری، کارشناس و مدیر جهاد کشاورزی مینودشت برای بهبود وضعیت کشاورزی گفت: کاهش قیمت آب های سطحی. برای غلبه بر این موانع، می‌توانیم برای استفاده بهینه از آب، زمینه کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند و راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری جدید (قطره‌ای و بارانی) بسیار مفید خواهد بود.

نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید

به گفته این کارشناس کشاورزی یکی از مشکلات دیگر در تولید محصولات کشاورزی نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید است. این امر منجر به فروش محصولات خام شد. گاهی با نام برندهای استان های دیگر در بازار ملی عرضه می شود. این امر باعث کاهش درآمد سرانه می شود و محصولات را با قیمت بسیار بالاتری به کشاورز یا مصرف کننده برمی گرداند.

برای رفع این مشکل و رهایی از آن و توسعه، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای هر یک از محصولات ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی معدنی معتقد است که امروزه با پیشرفت و توسعه فناوری ها و علوم کشاورزی و دامپروری، کشت محصولات زراعی، باغداری و دامداری و برداشت و استفاده از روش های علمی و مدرن را آموخته است. روش های علمی باعث کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد می شود و همچنین ارقام ارگانیک در منطقه که با تغییرات شدید آب و هوایی مجبور به آماده شدن برای آنها شده اند و کشت آنها به صورت علمی و دقیق انجام می شود.

یکی از موانع اقتصاد کشاورزی تکه تکه شدن اراضی و افزایش تعداد بهره برداران است.

تیموری می گوید: به طور کلی مدیریت هزینه در تولید بسیار مهم است و مالکان بزرگ پس از مرگ وبر، تعداد کشاورزان افزایش یافته است. این اقدام منجر به تقسیم زمین و افزایش مدیران مزارع می شود. ورود به صنعت از راه ها و روش های مختلف یکی دیگر از مشکلات است.

از طرفی هر کدام از این خرده مالکان به موقع فعالیت کشاورزی و مکانیزه انجام نمی دهند که این امر باعث کاهش تولید نیز می شود. یکی از موانع اقتصاد کشاورزی استان و شهرستان بحث خرد شدن اراضی و افزایش بهره برداران است که باید اقدامات مناسبی انجام شود.

زمین هایی که تبدیل به باغ می شوند به دنبال تولید نیستند
به گفته مدیر جهاد کشاورزی مینودشت، املاک خرد و تفکیک زمین در حال ساخت، بوم گردی و تغییر کاربری زمین کشاورزی در حال پیگیری است به ویلا می روند.

تغییر هدف زمین کشاورزی و زمینی که تبدیل به باغ می شود به تولید لطمه می زند افرادی که هدف زمین کشاورزی را تغییر می دهند به دنبال تولید نیستند بلکه در آن می سازند و سپس آن را به قیمت کیهانی می فروشند. با این کارائیب، دلالان سیر خواهند شد. این تکه تکه شدن زمین های کشاورزی در این منطقه تاثیر زیادی بر تولید و اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

باید اقدامات مناسبی در این راستا انجام شود، تکه تکه شدن زمین های کشاورزی کوچک باعث عدم توسعه مکانیزاسیون می شود چرا که دیگر تامین و استفاده از ماشین آلات و تجهیزات برای سه هکتار مقرون به صرفه نیست.

این مشکل باعث شده است که به دلیل کوچک شدن زمین های دیگر، کشاورز تمایلی به کشت پنبه نداشته باشد، افزایش مزارع منجر به افزایش هزینه های تولید و همچنین کاهش تولید در واحد می شود.

این کارشناس کشاورزی راه حلی برای ریسک بالای فعالیت در بخش کشاورزی دارد و معتقد است که کشاورزان باید در این زمینه آموزش ببینند و آموزش بسیار مهم است.

همچنین برای بهبود تولید، زمین های کوچک در این بخش باید یکپارچه شود و کشاورزان مجبور به کشت گروهی یا تعاونی تولید شوند که با کاشت، داشت و برداشت حاصل می شود.

مدیر جهاد کشاورزی مینودشت عدم وجود سیستم بازاریابی قوی برای محصولات کشاورزی و عدم مدیریت در این حوزه و نبود الگوی کشاورزی را بیان می کند: نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید محصولات کشاورزی باعث کاهش بازده اقتصادی کشت بر اساس بازار می شود. نیاز و قیمت محصولات موجود در بازار و توجهی به کاربرد مدل کشت ابلاغی ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید