«ثروت علوم پزشکی» و «جاذبه گردشگری»؛ دو رکن اصلی گردشگری پزشکی در کشور/همسایگانی مانند قطر؛ مکمل «گردشگری-سلامت ایران»


زمان: 15:18
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820091

راهنمای گردشگری و فعال گردشگری پزشکی در گفتگو با دانا;

راهنمای تور و فعال گردشگری پزشکی گفت: ایران نه تنها در خاورمیانه بلکه در اکثر کشورهای جهان بهترین مقصد گردشگری درمانی است. تحقق نرخ ارز بالا و رونق اقتصادی که متاسفانه تاکنون مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

رضا سعید راهنمای تور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی راه دانا; وی در خصوص وضعیت گردشگری سلامت و اقدامات نادیده گرفته شده که مانع از رونق و فعال شدن این صنعت شده است، گفت: گردشگری سلامت که به آن توریسم درمانی گفته می شود، اگرچه دهه هاست در دنیا رواج دارد، اما متاسفانه همچنان در کشور وجود دارد. در بین مردم عادی چندان شناخته شده نیست، در حالی که کشور ما با شاخص هایی که در این زمینه دارد، می تواند با صنعت نفت که در سال های اخیر رئوس ارکان نظام اقتصادی ما را بر عهده داشته، رقابت کند.


6656132e c56b 48b0 ae1d cf7c2417f961 خبر خاکستری

وی افزود: سابقه دقیق گردشگری پزشکی وجود ندارد. اما شاید بتوان تاریخچه این صنعت نوپا را در سفرهای مردمی جستجو کرد که به طور سنتی برای درمان بیماری های روماتیسمی و مفصلی و همچنین سفر به شهرها و کشورهای دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم سفر می کردند. اما سازمان جهانی گردشگری در تعریف گردشگری سلامت می گوید: استفاده از خدماتی که باعث بهبود یا ارتقای سلامت و روحیه افراد می شود (با استفاده از آب معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) و در مکانی که خارج از محل سکونت ادامه می یابد – که بیش از 24 ساعت است -. البته بیشتر گردشگری پزشکی مربوط به مداخلات، معاینات و تحقیقات پزشکی است.


39a0635d c530 4f95 aa43 77f071aa0550 خبر خاکستری

سعیدی با بیان اینکه گردشگری سلامت در واقع ضربه زدن به دو علامت با یک تیر است، گفت: به این معنا که گردشگری که برای شفا، بازیابی و بازیابی سلامتی در حین سفر در شهر و کشور دیگر به شهر دیگری سفر می کند بیماری خود را درمان می کند و مردم اطرافش امروزه گردشگری سلامت در بسیاری از کشورهای جهان در حال تبدیل شدن به یک ابر صنعت است. زیرا پس از ابرصنایع مانند صنعت نفت و خودروسازی; گردشگری پزشکی در حال تبدیل شدن به سومین صنعت سودآور در جهان است. البته این تقسیم بندی جزو صنایع و مشاغل قانونی است و کاملا جدا از مافیای مواد مخدر و مافیای جنسی و غیره است.

وی افزود: اکنون با این عوامل که با دانش موجود درباره توان و قدرت پزشکی کشورمان ارائه کردید، باید اذعان کرد که در حوزه گردشگری پزشکی کشورمان کمبودی وجود دارد. به خصوص در دهه های اخیر متخصصان رشته های مختلف علوم پزشکی با وجود همه محدودیت هایی که غرب برای کشورمان دارد، اما از نظر علوم پزشکی، پزشکان نخبه کشورمان به شکوفایی و خلاقیت عجیبی دست یافته اند که بر دنیا پوشیده نیست. اما این قدرت و تدبیر قدمتی چند هزار ساله دارد و میراث دانشمندان و پزشکانی چون ابوعلی سینا و حکیم رازی و دیگرانی است که جهان سلامت خود را مدیون باروری و اهمیت آنهاست و این امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. نشانگر هنگام انتخاب مقصد برای سفر


aa64f33f e3f2 4e9e 86ca dfa159fb2ec4 خبر خاکستری

با این اوصاف یک مقایسه ساده در قدرت پزشکی کشورمان و کشورهای همسایه می تواند تفاوت فاحشی ایجاد کند و به همین دلیل اکثریت مسافران هتل های تهران و شهرهای بزرگ همسایه هستند. عربی زبانی است که برای سفر و معالجه به کشور ما سفر می کند; اما در مورد مطالعه گردشگران خارجی نیز به طور طبیعی این اتفاق افتاد. نه به خاطر ارائه و ارائه پتانسیل های پزشکی و جاذبه های گردشگری کشورمان! بنابراین، امکانات درمانی و جاذبه‌های گردشگری باید توسط وزارت بهداشت، وزارت میراث و گردشگری، جهت‌گیری اسلامی و برخی دیگر از سازمان‌های فعال در حوزه سفر و سلامت، اطلاعات مورد نیاز گردشگران سلامت را اندازه‌گیری کنند.


d79d0bc6 f22f 4c52 b5c9 da769a520ef8 خبر خاکستری

به گفته سعیدی، روابط دوستانه ایران با همسایگانی مانند قطر، عراق، سوریه و سایر همسایگان شمالی نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل جذب توریسم درمانی مثمر ثمر باشد. به ویژه اینکه برخی از این همسایگان از امنیت کشور آسوده می شوند که خود نیز در سال های اخیر تقریباً از آن محروم بوده اند و این می تواند تأثیر بسزایی در جذب گردشگران سلامت داشته باشد که در صورت سفر جان و مال خود را حفظ کنند. .. به عبارت دیگر، ایران را نه تنها برای مردم خاورمیانه، بلکه برای مردم جهان به عنوان مقصدی امن، امن و مهمان نواز می شناسند و واقعا جای تعجب دارد که این عوامل از چشم کشور پنهان مانده است. مسئولان برای فعال کردن صنعت گردشگری پزشکی؛ زیرا با یک فکر کوتاه می توان دنیای ارزی را تصور کرد که با سرعتی ساده می توان به کشور وارد کرد و باعث رونق اقتصادی شد. اما متأسفانه کارکنان ما برای گردشگری، گردشگری داخلی اولویت و درک دارند که البته در جای خود ارزشمند است. اما آنچه می تواند در این مدت رونق اقتصادی را تسریع کند، گران شدن ارز از طریق جذب گردشگر و گردشگری سلامت است.


1feac32c b134 499f 8a78 f13e5e1a3bab خبر خاکستری

راهنمای گردشگران سلامت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: نکته دیگری که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین عوامل انتخاب ایران به عنوان مقصد درمانی، سفر و گردشگری نام برد، هزینه سفر است که متاسفانه تفاوت فاحشی دارد. بین ریال و دلار وجود دارد سفر به ایران برای گردشگران سلامت بدون شک می تواند ایده آل باشد. اخیراً در اینستاگرام خواندم که گردشگری آمریکا با لحنی غافلگیرکننده می نویسد و لذت سفر به ایران و تبلیغات منفی حرف هایشان در مورد امنیت مسافران خارجی را توصیف می کند. بهترین بستنی تهران رو 70 سانت خوردم و این یعنی یک سفر پرهزینه با بدن به کشوری که غربی ها می خواهند ببینند. اما برخی از آنها تحت تاثیر تبلیغات سیاسی کشورهای مغرضانه علیه ما هنوز فرصت سفر به ایران را پیدا نکرده اند. به همین دلیل است که باید در این زمینه از طریق رسانه های مختلف و خلاقیت های جوانان، گوشه ای از پتانسیل های پزشکی و جاذبه های گردشگری ایجاد کرد و در شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و اینترنت به نمایش درآمد و این صنعت را معرفی و ارائه کرد. به این ترتیب باید دروغ هایی که خوراک مردم جهان است را خنثی کنیم و قدرت کشورمان را در زمینه توریسم درمانی به ارمغان بیاوریم.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید