اینجا آمل; جاذبه های زمستانی به نمایش گذاشته می شوند / گردشگری زمستانی پیشرفت عالی برای صنعت گردشگری است

ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791707

جنوبی ترین نقطه مازندران دارای طبیعتی تاریخی و جذاب در تمام فصول سال است و می توان آن را قطب گردشگری دهه چهل این استان دانست، اما مورد بی توجهی قرار گرفته و استفاده از این پتانسیل چیزی جز راهی برای عبور نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ از دشت های زیبای بهاری گرفته تا روستاهای بکر کوهستانی، این ویژگی منحصر به فرد زندگی در لاریجان با شرایط سخت محیطی و کمبود امکانات است، اما هنوز بیش از 12000 نفر هستند که به وطن خود وفادار مانده اند و در سرما عاشق خانه های خود هستند. و یخبندانهای طولانی.آنها امیدشان را از دست نداده اند.

اگرچه این منطقه را می توان مرکز گردشگری مازندران برای چهل فصل دانست، اما از این پتانسیل جز به عنوان مسیر عبوری استفاده نشد.

توسعه صنعت گردشگری زمستانی در لاریجان

امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها رونق گرفته است، تفریحات سرمایه گذاران علاوه بر ساخت مکان های مختلف برای اقامت و غذا خوردن، سالانه هزاران فرصت شغلی فصلی را در منطقه توریستی ایجاد می کند، اما متاسفانه ما مساعدترین خاک را برای گردشگری زمستانی فراهم نکرده ایم. مناطق کوهستانی شرایط لازم را برای رفاه مردم بومی فراهم نمی کند.

برخی از کارشناسان برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها و حمایت از سرمایه گذاری بر این باورند که در منطقه لاریجان می توان فرصت های شغلی پایدار و درآمدزایی در حوزه گردشگری زمستانی ایجاد کرد و سالانه سهم قابل توجهی از 15 میلیون گردشگر را در پیست در کشور به خود اختصاص داد.

ظرفیت توریستی که نادیده گرفته می شود

لاریجان شاید رکورددار ظرفیت گردشگری زمستانی در مازندران باشد، منطقه ای که به دلیل اقلیم جغرافیایی منحصر به فردش در نیم سال با بارش برف مواجه است و به عنوان یکی از سردترین نقاط استان شناخته می شود.

این شرایط آب و هوایی به گردشگران زیادی اجازه می دهد تا برای دیدن جاذبه های طبیعی آن به این منطقه سفر کنند. بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند با ارائه درست جاذبه های گردشگری لاریجان می توان گردشگران زیادی را به این منطقه دعوت کرد اما کمبود امکانات لاریجان را سرد و بی روح کرده است.

گردشگری سلامت

توسعه خدمات تصفیه آب در لاریجان نیز می تواند ظرفیت بالایی برای جذب گردشگری سلامت باشد که نگاه استانی را در این زمینه می طلبد.

پراکندگی منطقه لاریجان با 2 شهر و 73 روستا یکی از مشکلاتی است که برای خدمات رسانی به ویژه در زمان بحران به وجود می آید، لاریجان 1750 متر مربع مساحت دارد. و بیش از 12000 نفر ثابت و 80000 تا 120000 نفر در تابستان متغیر هستند.

دمای منفی حتی به حدی می رسد که در صورت نبود امکانات گرمایشی مناسب، این نعمت خدادادی برای شهروندان و ساکنان بلای جان خواهد بود.

بازرسی از منطقه آرزوی سالیان سال بوده است، منطقه ای که حتی از دمای منفی 23 درجه سانتیگراد هم جان سالم به در برده، مشکل سوخت گیری دارد.

افزایش سرما در لاریجان نیاز روزانه مردم به انرژی گرمایشی را به هم پیوند زده و آن را به بزرگترین نیاز منطقه در فصل زمستان تبدیل کرده است، اما روند گازرسانی همچنان کند است که شاید بزرگترین بهانه باشد زیرا منطقه صعب العبور است و البته همه اینها. موارد از یک سو و مایع شدن گاز مایع و سهمیه بندی پایین از سوی دیگر بر مشکلات مردم لاریجان افزود.

خدمت رسانی به روستاها سخت است

یونس حیدری بخشدار لاریجان در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص بارش برف اخیر گفت: بعد از بارش برف مشکلی در ارائه خدمات در محور اصلی نداریم زیرا در اولویت هستند و به سرعت باز می شوند اما در مناطق روستایی خدمات رسانی. به دلیل کمبود تجهیزات و ماشین آلات کند است.»

وی با بیان کمبود تجهیزات راهداری گفت: علیرغم بارش برف سنگین در منطقه و پراکندگی روستاها شاهد کمبود یا خسارت لودر هستیم که این امر باعث تاخیر در خدمات رسانی به مردم می شود.

شهردار لاریجان از تلاش اهالی روستا برای رفع بحران تشکر کرد و افزود: خوشبختانه اهالی روستا در مواقع ضروری و بحران همکاری لازم را دارند و تا حد زیادی با نمک پاشی حل می شود و مشکل جدی نداشتیم.

حیدری ادامه داد: در منطقه پنجاب سیل داشته ایم که پاکسازی شده است، اما اداره کل راهداری باید نسبت به رفع مشکل منطقه اقدام کند تا در مواقع بحران خدمات رسانی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی گفت: در منطقه نمارستک مشکل دریفت داشتیم که با کمک بزرگراه ها ایجاد شده و اکنون نیاز به بررسی دارد تا دغدغه مردم این منطقه به طور کامل برطرف شود.

بخشدار لاریجان سوخت را یکی از مشکلات منطقه خواند و گفت: متاسفانه مشکل سوخت داریم، ترانزیت و حمل و نقل سوخت به درستی انجام نمی شود، میزان سوخت به دلیل نیاز و سرمای هوا کم است. منطقه.”

حیدری مشکل کمبود سوخت را یکی از معضلات منطقه دانست و گفت: برای کسانی که با سوخت گیری به شرکت نفت مراجعه می کنند، وام یک ماهه است؛ در حالی که این وام برای کسانی که به شرکت نفت مراجعه می کنند یک ماهه است. برای دادن این وام حداقل به مدت دو ماه، سیستم را به گونه ای طراحی کردند که با خالی بودن شرکت مخزن نتوانند سوخت بخرند، یعنی باید چندین بار به آنها مراجعه شود.

وی گازرسانی در لاریجان را کند توصیف کرد و افزود: گازرسانی به امامزاده هاشم رسیده، خط لوله کشیده شده و باد ایستگاه نصب شده است. در برخی نقاط برخی نقاط جاده اجازه حفر جاده را نمی دهد. ما در مورد نقطه مثبت شدن صحبت می کنیم.

بخشدار لاریجان باغداری و کشاورزی را بخشی از اقتصاد منطقه خواند و گفت: در منطقه پنجاب و عبدالله آباد جهاد کشاورزی مجبور به لوله گذاری زمین شد که هنوز انجام نشده و مردم در این زمینه مشکل دارند.

حیدری در پایان با بیان اینکه باید زیرساخت های لازم برای لاریجان فراهم شود، افزود: در تامین آب، برق و جاده باید زیرساخت ها فراهم شود تا بتوانیم خدمات خوبی به مردم این منطقه ارائه کنیم.

به گزارش بالا : استان مازندران از فرصت های گردشگری بکر و ویژه ای برخوردار است و با توجه به موقعیت جغرافیایی لاریجان و چشمه های آب گرم قطعا با توجه و پیگیری ویژه مسئولان می توان فعالیت گردشگری سلامت خوبی داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید