باید سازندگان شرایط کنونی از رؤسای سه شورای عالی مهم کشور کنار گذاشته شوند


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910329

مهدی کاسی کارشناس مسائل سیاسی گفت: در راس سه شورای عالی تصمیم گیری مهم کشور افرادی هستند که از دولت قبل تغییری نکرده اند و پایه گذار شرایط فعلی هستند و باید کنار گذاشته شوند. از این مسئولیت ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «مهدی کاسی» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با 17 آذر با بیان اینکه دو نوع ناآرامی یا نارضایتی از ریشه های سیاسی در انقلاب اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این اتفاقات همان حوادث انقلاب است. دانشگاه یا رویدادهای جولای 2018. و دیگری رویدادهای پس از آن است. از انتخابات سال 1387 گذشته است و جدای از این دو، دو تحول مرتبط با مشکلات اقتصادی نیز داشته ایم که در سال های 1385 و 1397 اتفاق افتاد. اما ریشه ناآرامی های اخیر قطعاً فرهنگی و اجتماعی است. به هر حال غفلتی که طی نزدیک به سه دهه در فضای انقلاب اسلامی نسبت به متولیان امور فرهنگی رخ داد، باعث شد که نسلی مفاهیم را آنگونه که ما در مانیفست های انقلاب تعریف کردیم، نبینند.

وی افزود: برای توضیح کلمه آزادی که الان کلمه زبان است صدها اثر داریم که می گوید آزادی چیست. اگر بخواهیم در یک خط بگوییم آزادی را آزادی معنوی می بینیم و استاد مطهری کتابی در این زمینه نوشته است.

این کارشناس سیاسی درباره راه حل پیروان نظام برای آینده پس از قیام ها نیز گفت: یک راه حل مربوط به فضای سیاسی است و آن این است که مطالبات خود را از متولیان امر در بستری که در دسترس مردم و در دسترس مردم باشد مطرح کنیم. این کار را می توان به عنوان یک مکانیسم نیز در نظر گرفت. راه حل دوم احیای هویت خود در ابعاد داخلی و خارجی است. کسانی که امروز موضوع آزادی را ترویج می کنند افرادی دارند که حداقل سطح آزادی را در دنیا نشان نداده اند. کافی است فهرستی از جنایات آمریکا در سراسر جهان به جوانان ارائه کنیم. چه کسی تاتانکا، رهبر هندی ایالات متحده آمریکا را کشت؟ پرونده آنها در تجارت برده و برده داری آنقدر سیاه است که در جریان حرکت برده های دریایی آنقدر برده به دریا انداختند که حرکت کوسه ها در دریاها تغییر کرد. چه کسی پاتریس لومومبا را کشت؟ چه کسی تصمیم گرفت که چه اتفاقی برای دولت منتخب سالوادور آلنده در شیلی افتاد و باعث سقوط آن شد؟ اگر اینها آزادیخواهان سطح جهانی نیستند، پس آزادیخواه کیست؟ چه کسی ساندینو، رهبر محبوب ارتش نیکاراگوئه را که می خواست جلوی غارت طلاهای کشور را بگیرد، کشت؟ چه کسی ارنستو چه گوارا را که در چندین کشور برای آزادی ستمدیدگان جنگید، سرنگون کرد؟ چه کسی ژائو گولارد، رئیس جمهور منتخب برزیل را از تخت ریاست جمهوری برکنار کرد و او را در کشور دیگری کشت؟

کاسی ادامه داد: تکلیف پرونده مالکوم ایکس رهبر سیاهان و مسلمانان آمریکا مشخص نشده است. نمونه ایرانی این جنایات آمریکایی ها حاج قاسم سلیمانی، نمونه عراقی حاج مهدی ابومهندس و نمونه عربستانی شیخ باقر نمر است. جوانی که از آزادی می گوید معنای آزادی را نمی داند و آن را به مفاهیم پستی تعبیر می کند که در شعارهایشان می بینید. این جوان نمی داند سرنوشت رهبران آزادی خواه جهان چه بوده است و چه کسانی وگرنه این جوانان هرگز به چنین مردی که چنین فهرستی دارد اعتماد نمی کنند. همان هایی که در سقوط دولت های آزادیخواه این لیست را دارند، حالا شبکه ها و تریبون های مختلف تلویزیون راه اندازی کرده اند و می خواهند در جایی مثل ایران شعار آزادی را سر دهند.

وی با استناد به تعبیری از کتاب نیشت نشایی امیرهانی گفت: وقتی درباره پدیده فرار مغزها بحث می کند، یک جا می گوید که اگر آدم ریشه داشته باشد، حتی اگر بخواهد بیرون برود، باز هم برمی گردد. در اینجا او برنج را مثال می زند. ریشه برنج در آب کدر است و پس از برداشت به راحتی می توانید بقیه گیاه را از گل بیرون بکشید، اما هرگز نمی توانید این کار را با درخت انجام دهید. اگر یک جوان ایرانی هویت خود را حس کند و هویتش ریشه در این آب و خاک داشته باشد، هرگز به این راحتی از اینجا نمی رود. ته هویت، شناخت شکوه است. جوانان ما غرور خود را نمی شناسند. چه کسی در گیلان ما کوشیار دلمی را می شناسد، چه کسی شاگردش ابوریهان بورونی را می شناسد؟ چه تعداد از جوانان ما ابونصر فارابی، ابن سینا، زکریای رازی و… را می شناسند. جوانان ما میرزا کوچوک جنگلی را نه به عنوان یک چریک و مبارز، بلکه به عنوان یک مصلح اجتماعی و فردی که شهروند شهرنشینی و عمرانی بود و به دنبال تحصیل دختران از این نظام بود و هزاران ایرانی را در دوران بزرگ نجات داد نمی شناسند. قحطی اگر اینها محقق شود، حس هویت شکل می گیرد و ریشه ها تقویت می شود، دشمن بیرونی و شعارهایش شناخته می شود و بسیاری از این افراد رفتار خود را تغییر می دهند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش موزه تمدن نیویورک، 96 میلیون بومیان آمریکا برای روی کار آمدن دولت فاسد آمریکا کشته شدند. تنها توسط ژنرال جریکو نزدیک به 30 میلیون نفر کشته شدند. این مرد لعنتی چگونه می تواند آزادی بخواهد؟ چه کسی این داستان نسل هشتاد و نود ساله ما را می داند. این مباحث در کدام درس ذکر شده است؟ کدام یک از آنها کتاب ساده تاریخ آمریکایی مستطاب محمد صدک کوشکی را خوانده است؟ انگلیس که پایتخت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ضد انقلاب شد در ماجرای پلیس جنوب ایران چه جنایتی کرد؟ چه کسی از قرارداد 1907 می داند که ایران را به سه قسمت تقسیم کرد و جنوب را به انگلستان و شمال را به روسیه داد. در قرارداد 1919 می خواستند ایران را استعمار کنند. وقتی شاگرد ما این واقعیت تاریخی را نمی داند، رئیسعلی دلواری، شیخ محمد حیابانی، محمدتقی پسیان، میرزا کوه، ستارخان، باکرخان و… دیگر برایش مهم نخواهد بود و امام خمینی و حاج قاسم هم برایش مهم نخواهند بود. شما باید این مانع را بگویید. فلسفه روزه چیست؟ چرا روز و شب در مورد آن استرس داریم؟ شما ابتدا باید جنایتی را که در حق امام حسین (ع) انجام شده است، روایت کنید تا نسبت خود را با ظالم و مظلوم مشخص کند. ما امروز این شکاف را داریم.


ما هرگز در مرحله بازیابی و بازسازی سیستم عملکرد خوبی نداشته ایم

کاسی با بیان اینکه ما هرگز در مرحله بازیابی و بازسازی سیستم عملکرد خوبی نداشته ایم، گفت: “بسیاری از مردم هنوز معتقدند که دانشجویان در حادثه کوی از بالای دانشگاه سرنگون شده اند.” قبر آنها کجاست؟ در حالی که تنها شهید حادثه دانشگاه شهید ابراهیمی از کارکنان ناجا بود. در فتنه 88 علما و مردم می دانستند که 13 میلیون رای قابل تغییر نیست، حتی در انتخاباتی که 2 میلیون نفر در جریان انتخابات شرکت کردند. اما هنوز هم برخی از مردم تهران معتقدند که در انتخابات 2008 واقعا تقلب شده است. دلیلش هم این است که مرمت و بازسازی خوبی انجام نداده ایم. یک گردنبند طلا ساختیم و تمامش کردیم و باید صدها فیلم مرتبط با این اتفاق می ساختیم.

وی همچنین با اشاره به اقداماتی که افراد می توانند برای کاهش هزینه های اغتشاشات انجام دهند خاطرنشان کرد: مردم می توانند روشنگری کنند که می تواند به صورت سخنرانی یا گفتگوی دوستانه باشد. من معتقدم که ما در جنگ خانواده پیروز نیستیم. مهم نیست چه کاری انجام می دهید، شکست خورده اید. جوانانی که وارد شدند بخشی از ظرفیت کشور است و این نظام برای حرکت به جلو به شدت نیاز به نیرو دارد. این روزها باید خوب قضاوت کرد و اشتباهات کوچک را ندید. برای تأثیرگذاری، ابتدا باید به سراغ جوانان برویم. این ارتباط باید حفظ شود و اگر نتوانیم ارتباط انسانی برقرار کنیم، جوانان برای تبلیغ به حرف ما گوش نمی دهند. گاهی اوقات ما مجبوریم برای حفظ رابطه خود شکست بخوریم. در گامی بالاتر و در بصیرت فزاینده، جریانات انقلاب باید بتوانند بسترهای درونی را گسترش دهند. وقتی کنترل سکوها در دست خارجی هاست نمی توانید از هشتگ حاج قاسم در شهادت حاج قاسم استفاده کنید. شما نمی توانید در زمینی که او طراحی کرده است، هیچ کار خیری انجام دهید. شما دعوا می کنید، اما در نهایت مانند مورد آرتین، همه هشتگ ها را مسدود می کنند. بنابراین ما باید در ابعاد قوی تری برای این داستان عمل کنیم.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: ما وظیفه داریم آشکارا از کیان انقلاب اسلامی دفاع کنیم. گلایه جدی ما از رئیس جمهور عزیز و محبوب از حضور سازندگان شرایط کنونی در اداره کشور است. من از ادامه حضور رئیس فعلی شورای عالی فضای مجازی حتی با این همه کارت قرمزی که از رهبر معظم انقلاب گرفته اند، حمایت نمی کنم. از کی تعریف می کنیم؟ ما روی اصل انقلاب اسلامی شرط بندی می کنیم. اگر این یارو کارآمد بود تا حالا کاری انجام داده بود. من حضور آقای عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را حتی با جنجالی که در انتصاب ایشان به وجود آمد موافق نیستم و اگر آقای ضرغامی مطرح نمی کرد، ما از این ماجرا خبر نداشتیم. . به هر حال وظایف ایشان توسط آقای خاتمی مشخص و محول شده است و آقای روحانی در آنجا نقش پررنگی داشت.


انتقاد از عملکرد شورای عالی امنیت ملی در اغتشاشات اخیر

کاسی با انتقاد از عملکرد شورای عالی امنیت ملی در اغتشاشات اخیر گفت: وظیفه این شورا بعد از دو ماه اغتشاشات چیست؟ مسئولیت آقای شمخانی در قبال اغتشاشات چیست؟ چرا بعد از این مدت باید دبیر شورای عالی بماند؟ یکی از دلایل وضعیت فعلی ناکارآمدی آنهاست. مسبب شرایط فعلی فقط آقای روحانی نبود. سه شوراي عالي كشور كه ​​مصوبات آنها مطابق قانون است و نيازي به مراجعه به مجلس و شوراي نگهبان ندارند و به محض اينكه قانون لازم الاجرا شد، تكليف آنها مشخص شود. هر سه کارمند سابق هستند. چرا؟ آیا ما مردمی بهتر از اینها نداریم؟ من هرگز باور نمی کنم که ما فرد بهتری نداریم. همین مرد با اشاره به کتاب «خیانت» غضنفری گفته بود که احمد متوسلیان دندان نظام کرم خورده ای داشت که آن را درآوردیم و دور انداختیم. به گفته آقای حاجی زاده، با تماس آقای شمخانی، هواپیمای اوکراینی ساعت 2:30 بامداد از باند فرودگاه بلند شد و این همه هزینه را بر دوش نظام گذاشت و دندان های تیز جمهوری اسلامی را به تاخیر انداخت. انتقام حاج قاسم را خواهد گرفت . علیرغم همه مشکلاتی که او و اطرافیانش برای دولت ایجاد کرده اند، باید حذف شود. این دبیرخانه باید فعال شود. اگر کمال داستان نیمروز را در دهه شصت داشتیم، لاوردیس هم قضاوت می کرد. آیا محاکمه کسی که اعتراف کرده دو ماه طول می کشد؟ حضرت آقا بعد از حادثه شاهچراغ فرمودند که نهادهای امنیتی به وظیفه خود عمل کنند و قوه قضائیه برخورد قاطعانه داشته باشد و فرهنگیان و مردم متحد باشند، اما امروز می بینیم که بخشی از این زنجیره آنطور که باید به وظیفه خود عمل نمی کند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید