مصوبه مجلس: دیوان عدالت اداری حق بررسی تصمیمات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد.

مصوبه مجلس: دیوان عدالت اداری حق بررسی تصمیمات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد.

روز جدید : نمایندگان با حذف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از روند رسیدگی به تجدیدنظرخواهی در دیوان عدالت اداری موافقت کردند. آنها همچنین موافقت کردند که «بررسی مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حوزه‌های این اختیار خارج از شمول این ماده است».

نمایندگان با حذف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از روند رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با 185 رای موافق و یک رای مخالف با ماده 11 این طرح موافقت کردند. و 12 رای ممتنع.

بر اساس ماده 11 طرح مذکور؛ توجه به هنر 11 قانون حذف شد.

نمایندگان در ادامه ماده 12 این طرح را بررسی و پیشنهاداتی از سوی وکلای ملت در اتاق ملت برای اصلاح این ماده ارائه کردند.

علیرضا سلیمی با استناد به اصول 110 و 112 قانون اساسی گفت: در 30 شهریور 1392 مقام معظم رهبری به مجلس دستور دادند همین عبارت را بخوانند. «در صورت اقتضا به شورا گفته شود که این قانون را اصلاح کند تا مصوبات و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند شورای مشورتی، هیأت امناء و شورای عالی امنیت ملی از ورود به قانون خارج شود. دادگاه. دادگستری اداری و سایر مراجع قضایی و تخلف از این تصمیمات «ماده 12 شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شمول اضافه شده است که با دستور مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

محمدباکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اصل 12 رعایت شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این محدوده اضافه شده است.

غلامرضا نوری قزلجه نیز خواستار ارائه پیشنهاد حذف کل مقاله شد. او معتقد است در شرایطی که بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی می توان از عملکرد مجلس گلایه کرد، چرا باید مصوبات یک شورا مصونیت بگیرد! رئیس مجلس پیشنهاد وی را مغایر با اصل 110 ارزیابی کرد و گفت: دلیل بررسی قانون دیوان عدالت اداری رفع اشکالات حقوقی است.

نصرلا پیمان فر نیز در جریان بررسی ماده 12 این طرح گفت: تشخیص یک پیشنهاد خلاف قانون اساسی باید به رای گذاشته شود. همچنین باید توجه داشت که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سه دسته سیاست گذاری، تنظیم و تشخیص مصادیق تقسیم می شود و شورا تنها سیاست گذاری نمی کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با بیان اینکه بر اساس سیاست های رایج، قانون گذاری نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد، افزود: در حال حاضر یک دانش آموز و یک کنکور وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود. . لازم به ذکر است که دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار برای حل این موضوع از مقام معظم رهبری کناره گیری کردند اما پاسخی داده نشد.

محمدباکر کلیباف در پاسخ به این نماینده گفت: بنده هم در اولین پیش نویس اساسنامه و هم در این بحث که الان نهایی شده است کارمند شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و موضوع اعتبار مصوبات در آن نیست. این آیین نامه ایراداتی که جنابعالی مطرح می کنید یکی از خواسته های حضرت آقا در دیدار اخیر ایشان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس قوه مقننه کشور افزود: اگر مصوبات شورای عالی خلاف قانون اساسی باشد، موضوع به مجلس واگذار می شود. در دستور کار ما قرار دارد. مجلس مسئول اصلاح این موضوعات در سیاست های قانونگذاری و پرکردن خلأها است. این خواسته حضرت آقا از ماست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بحث مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر شوراها برخلاف اصل 110 است، اما شما مشکلاتی در ذهن دارید که حل این مشکلات در دستور کار مجلس است. پاراگراف 5 و 14 به سیاست های کلان مربوط به فرم هایی که ارسال کرده اید می پردازد.

در نهایت نمایندگان با 176 رای موافق، 20 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن با ماده 1 موافقت کردند. 12 لایحه مذکور.

طبق ماده 12؛ در یادداشت هنر. (12) این قانون عبارت «مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی» به عبارت «مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی» اصلاح می‌شود. تبصره 1 در تبصره (1) اصلاح می‌شود. تبصره (2) به ماده مذکور اضافه می‌شود:

تبصره 2 – رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهاد از شمول مفاد این ماده مستثنی است.

دیدگاهتان را بنویسید