انتقاد محمود صادقی از مصوبه مجلس درباره اختیارات دیوان عدالت اداری: این تداخل وظایف و اختیارات خلاف نظام است/ مصوبه دیروز مجلس به عدالت جمهوری اسلامی لطمه می زند.

انتقاد محمود صادقی از مصوبه مجلس درباره اختیارات دیوان عدالت اداری: این تداخل وظایف و اختیارات خلاف نظام است/ مصوبه دیروز مجلس به عدالت جمهوری اسلامی لطمه می زند.

روز جدید جماران به جماران قانون اساسی گفت: محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران با انتقاد از مصوبه مجلس مبنی بر کنار گذاشتن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از صلاحیت دیوان عدالت اداری. این قطعنامه با اصل تفکیک قوا در تضاد است. حتی با اصل 110 و سیاست های کلی قانون گذاری مغایرت دارد و به همین دلیل انتظار نمی رود که هیئت امنا این مصوبه را تصویب کند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس درباره صلاحیت دیوان عدالت اداری مغایر اصل 19 و 110 قانون اساسی است، گفت: این موضوع برای خود نظام خطرناک است. تعریف نظام این است که هر بخشی کار خود را انجام می دهد و این تداخل وظایف و اختیارات متأسفانه ناقض خود نظام است.

تصمیم روز گذشته مجلس مبنی بر کنار گذاشتن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از نظارت دیوان عدالت اداری واکنش حقوقدانان را برانگیخت. از جمله اینکه در توییت شما فکر می کنید که این مصوبه با سیاست های کلی نظام مغایرت دارد. به نظر شما این قطعنامه چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

این موضوع به جایگاه دیوان دادگستری اروپا برمی گردد. این یکی از امتیازات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و داشتن نهادی برای رسیدگی به شکایات و شکایات مردم از دولت یکی از خواسته های مردم در دوران انقلاب بود. قانون اساسی چنین نهادی را پیش بینی کرده است و یکی از اختیارات آن بررسی آیین نامه ها و مصوبات دستگاه های دولتی است که در صورت مغایرت با حقوق بشر و مثلاً مستلزم تبعیض، می تواند آنها را لغو کند.

قانون اساسی تصریح می کند که صلاحیت دادگاه توسط قانون عادی تعیین می شود. قانون عادی قبلاً برخی از مؤسسات را مستثنی می کرد. یعنی قبلا مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی مستثنی بودند و مصوبه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی اضافه شد و گفته شد که دیوان نمی تواند مشمول مصوبات آنها شود. این موضوع از جنبه های مختلف قابل نقد است.

در انتخابات مجلس دیروز برخی از نمایندگان مخالفت کردند؛ از جمله آقای پیمانفر، نماینده مجلس که از چهره های شناخته شده اصولگرایی است. وی تاکید کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چند نوع است؛ بخشی از آن سیاست می کند و برخی قوانینی دارد که در حوزه سیاست پارلمانی قرار می گیرد. پیش از این از مدیریت خواسته بودند در این مورد اظهار نظر کنند و پاسخی ندادند.

به عبارت دیگر ایشان بر این عقیده بودند که در عمل شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی جاها در حیطه اختیارات قانونگذاری قرار می گیرد و باید در اینجا یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد که آنها را لغو کند. یکی از مواردی که دیوان دادگستری اروپا رای شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کرد، حکم جابجایی فرزندان معلمان بود که اجاره ای بود و دادگاه آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و به دلیل تبعیض لغو شد. لایحه در عمل می گوید دادگاه نمی تواند وارد شود.

من می خواهم این را از منظر دیگری نقد کنم. که ماده 14 سیاست های مشترک نظام مقننه پیش بینی و تاکید می کند که صلاحیت های ذاتی مراجع سه گانه باید در قانون گذاری لحاظ شود. یعنی قوانین نباید این صلاحیت ذاتی را نقض یا مغایرت داشته باشد. در واقع این به صلاحیت ذاتی مجلس در قوه مقننه، قوه مجریه در قوه مجریه و قوه قضائیه در قوه قضائیه اشاره دارد.

این قطعنامه با صلاحیت ذاتی مقامات سه گانه در تضاد است

این قطعنامه از چند جهت با صلاحیت ذاتی مقامات سه گانه در تضاد است. یک راه این است که می تواند اختیارات مجلس را محدود کند و در عمل وقتی این شوراها قوانینی را تصویب می کنند، اجازه اظهار نظر به دیوان دادگستری اروپا را نمی دهند. با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا در این مصوبه به اصل 110 و اختیارات مقام معظم رهبری اشاره کردند، گفتم که این اتفاقاً برخلاف اصل 110 است. زیرا سیاست های کلی نظام قانونگذاری نیز ابلاغیه رهبری است.

خود مجلس اختیارات خود را به سایر نهادها ابلاغ می کند

آیا حذف فضای مجازی توسط شورای عالی از صلاحیت دیوان عدالت اداری ربطی به موضوع طرح حفاظت ندارد؟

این می تواند نمونه ای از قوانینی باشد که شورای عالی فضای مجازی می تواند تصویب کند، از جمله در حوزه حفاظت. این در واقع دست شورای عالی فضای مجازی را در قانون گذاری باز می کند. در حالی که صلاحیت اصلی این شوراها تدوین سیاست است و شوراهای قانونگذاری نیستند. هنگامی که آنها از این چارچوب فراتر می روند، دادگاه ممکن است تصمیمات آنها را لغو کند. اکنون در این بحث مانع ایجاد کرده اند، بنابراین در عمل خود مجلس اختیارات خود را برای سایر نهادها تبیین می کند.

این یک خطر برای خود اصل است. یعنی تعریف سیستم این است که هر قسمت کار خودش را می کند; و این تداخل وظایف و اختیارات متأسفانه ناقض خود نظام است.

این تصمیم بیش از پیش دست و پای دیوان دادگستری اروپا را می بندد و این خطرناک است

بحث دیگری که اشاره کردید این است که مصوبه دیروز مجلس تا چه حد می تواند دیوان عدالت اداری را تضعیف کند؟

از منظر قانون اساسی، دیوان دادگستری اروپا پناهگاهی برای شکایت مردم از تخلفات دولت و نهادهای حاکمیتی است و یکی از اختیارات ذاتی یکی از ارکان قوه قضائیه است. به این ترتیب مصوبه دیروز مجلس موجب تحدید و تحریف جایگاه دیوان و در نهایت تضعیف عدالت در جمهوری اسلامی شد.

ضمناً بسیاری از احکام دیوان دادگستری اروپا نیز بر اساس اصل انصاف است. مثلاً در بحث عدالت و رفع تبعیض به بند 9 اصل سوم قانون اساسی اشاره می کنند. این تصمیم بیش از پیش دست و پای دیوان دادگستری اروپا را می بندد و این خطرناک است.

هیئت امنا باید به ابعاد مختلف خلاف قانون اساسی توجه کند

با توجه به مغایرت با قانون اساسی و سیاست های کلی نظام، فکر می کنید هیئت امنا چگونه با این موضوع برخورد خواهد کرد؟ هنگام بررسی این مصوبه چه پیشنهادی به هیئت امنا دارید؟

انتظار می رود هیئت امنا به این جنبه های مختلف مغایرت با قانون اساسی رسیدگی کند. این قطعنامه نیز با اصل تفکیک قوا در تضاد است. حتی با اصل 110 و سیاست های کلی قانون گذاری مغایرت دارد و به همین دلیل انتظار نمی رود که هیئت امنا این مصوبه را تصویب کند. همچنین انتظار می‌رود این قطعنامه توسط بخشی از مجمع که ناسازگاری بین قطعنامه‌های پارلمان و سیاست‌های مشترک را تایید می‌کند، به چالش کشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید