آیا اعتراض کارگران به دیوان عدالت اداری/1402 رویه تعیین دستمزد خلاف قانون است؟

آیا اعتراض کارگران به دیوان عدالت اداری/1402 رویه تعیین دستمزد خلاف قانون است؟

نماینده کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور در شورای عالی کار گفت: پس از تعیین میزان افزایش حقوق به دلیل عدم انطباق رقم مصوب با اصل قانون یعنی. عدم رعایت نرخ تورم، جمعی از دوستان به این موضوع اعتراض کردند و دادخواستی مبنی بر عدم انطباق حداقل دستمزد با ماده 41 قانون کار ارائه و به دیوان عدالت اداری ارسال شد.

حداقل دستمزد کارگران از زمان ابلاغ در سال 1402 مورد اعتراض کارگران قرار گرفت و اکنون رئیس دیوان عدالت اداری از لغو حداقل دستمزد و حقوق کارگران در صورت تخلف از قانون خبر داده است.

حکمت علی مظفری روز گذشته اعلام کرد: طبق روال، رأی شورای عالی کار در زمینه تعیین دستمزد کارگران قابل تجدیدنظرخواهی است. امسال هم در این زمینه شکایت شد و در کمیسیون تخصصی در حال رسیدگی هستیم و اگر مصوبه شورای عالی کار مطابق با قانون نباشد قطعا باطل می شود.

رئیس سازمان SAS تاکید کرد: با توجه به اینکه موضوع حساس است و حقوق طیف وسیعی از کارگران را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان یک فوریت در نظر گرفته می شود.

نماینده کانون عالی اصناف کشور در شورای عالی کار در این باره به همشهری آنلاین گفت: پس از تعیین میزان افزایش دستمزد، به دلیل مغایرت رقم مصوب با اصل قانون یعنی. در صورت مغایرت با تورم، جمعی از دوستان به این موضوع اعتراض کردند و دادخواست نقض حداقل دستمزد ماده 41 قانون کار را به دیوان عدالت اداری تقدیم کردند.

هادی ابویی ادامه داد: این دادخواست در دیوان عدالت اداری مطرح شده و با توجه به اینکه این دیوان یک نهاد قضایی است و به جهات مختلف دادخواست دقت می کند ممکن است مدتی طول بکشد.

ابویی اضافه کرد: قبلا هم دوره مشابهی داشتیم که به حقوق اعتراض کردیم اما در نهایت حکم قانونی بودن حقوق صادر شد اما پیگیر موضوع هستیم.

حداقل دستمزد کارگران قانونی نیست

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دلایل غیرقانونی بودن حداقل دستمزد سال 1402 گفت: در ماده 41 قانون کار آمده است که میزان افزایش دستمزد باید متاثر از نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز باشد. بانک به منظور اداره زندگی کارگران، اما نرخ تورم سال گذشته به نحوی تعیین شد که حداقل دستمزد برآورده نشد.

ابویی با انتقاد از نحوه تعیین دستمزد پایان هر سال گفت: زمانی که حداقل دستمزد در سال 1402 تعیین شد نرخ تورم 46.2 درصد بود در حالی که تورم سال 1402 رو به افزایش است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: در واقع مشکل اصلی در تعیین دستمزد این است که دستمزد سال آینده را در پایان سال و با مولفه ها و تورم سالی که به پایان می رسد تعیین می کنیم در حالی که جدید سال تورم خاص خود را دارد.

ابویی اضافه کرد: در واقع به جای محاسبه نرخ تورم سال گذشته باید برآوردی از تورم سال جدید انجام شود و بر اساس آن دستمزد تعیین شود که با محاسبات جدید حداقل هر 6 ماه یکبار انجام شود و دستمزد کارگران محاسبه شود. با توجه به نرخ تورم جدید

آیا دستمزد کارگران افزایش می یابد؟

همزمان رئیس دیوان عدالت اداری از لغو دستمزد کارگران در صورت تخلف خبر داده بود که پیش از این ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود در صورت تداوم تورم، دستمزد کارگران افزایش می یابد. در نیمه دوم سال افزایش یابد.

نماینده کانون عالی اتحادیه های کارگری کشور در شورای عالی کار، احتمال افزایش دستمزد کارگران در بقیه سال 1402 چقدر است؟ وی گفت: یکی از مصوبات شورای عالی کار این است که اگر دولت به هر دلیلی دستمزد کارکنان خود را افزایش دهد، بلافاصله جلسه شورای عالی کار برگزار و در مورد افزایش دستمزد کارگران تصمیم گیری کنیم.

ابویی ادامه داد: سال گذشته دولت افزایش حقوق دیگری را برای کارکنان خود در نظر گرفت که با اعتراض کارگران همراه بود چرا حقوق کارگران تنها یک بار در سال افزایش می یابد؟ بر این اساس در صورتجلسه اسفند 1401 شورای عالی کار آمده است که در صورت افزایش حقوق کارکنان دولت در طول سال این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید