ثبت هزاران شکایت از حقوق کارگران در دیوان عدالت اداری

ثبت هزاران شکایت از حقوق کارگران در دیوان عدالت اداری

در همین راستا، در 23 آوریل، طوماری الکترونیکی با امضای بیش از 18000 کارمند به ریاست جمهوری ارسال شد. این عریضه تقاضای مشخص و مشروعی را ارائه می کند. دستمزد 1402 باید به دلیل نقض قانون کنار گذاشته شود و بار دیگر مذاکرات دستمزد باید با تعادل عادلانه انجام شود. اگرچه چند روز از ارسال این طومار می گذرد، اما پاسخی دریافت نکرده است، هرچند در همان روزها سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد آب پاکی را روی دستان کارگران معترض به دستمزد (تقریباً همه کارگران مشمول این قانون) ریختند. قانون کار کشور) و ادعا می کند «دستمزد 1402 طبق قانون تعیین و تصویب شده است و تصمیمی برای تغییر دستمزد نداریم». بنابراین از نظر دولت امکان بازنگری حقوق تقریباً صفر است.

توفیقی: امیدوارم کمپین ها و شکایات کارگران به ثمر بنشیند و دیوان عدالت اداری مستقل و قانونمند عمل کند تا کارگران طعم عدالت را بچشند و ببینند که سرنوشت جمعی آنها برای دستگاه قضایی مهم است.

امضای اجباری نمایندگان کارگری در برابر افزایش غیرقانونی و ناعادلانه دستمزدها در درجه اول نتیجه عدم تشکل کارگران است که منجر به محدود شدن اتحاد و همگرایی آنها در مطالبات مشترک و در چنین مواردی به چندین کمپین اینترنتی و … شده است. دادخواست ها وقتی کارگران یک سازمان جمعی قوی ندارند، چانه زنی دستمزد آنها به قدرت نفوذ چند نماینده در شورای عالی کار گره خورده است. هیئتی که ترکیبی ناعادلانه و حتی قوانین ناعادلانه تر دارد. شش نماینده دولت و کارفرما می توانند به جای اجماع رأی دهند و بدون امضای نمایندگان کارگری دستمزد را تصویب کنند. این همان اتفاقی است که در اسفند 1397 در جریان مذاکرات دستمزد سال 1397 رخ داد، نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا نکردند و به نشانه اعتراض از جلسه خارج شدند اما اخطاریه دستمزد صادر شد. البته حزب کارگر امسال نیز می تواند همین کار را انجام دهد. به گفته فرامرز توفیقی، نماینده سابق کارگری در شورای عالی کار، «اگر تصمیم می گرفتند امضا نمی کردند، خیلی بهتر بود. وقتی امضای نمایندگان کارگری اثری ندارد و وقتی خودشان می‌تراشند و می‌دوزند، چرا کارگران باید مصوبه‌ای امضا کنند و دستمزدی را که می‌گویند کاملاً غیرقانونی است، تصویب کنند!».

اما جدا از همه این «اما» و «اگرها»، در روزهای اخیر می توان یک سوال اساسی دیگر را مطرح کرد. حال چه راهکارهایی برای احقاق حق کارگران وجود دارد؟ کارگران در ساختار کنونی راه های زیادی برای دستیابی به لغو مصوبه مزدی پیش روی خود نمی بینند کما اینکه تا قبل از تصویب دستمزد 1402 در شورای عالی کار گزینه های بسیار محدودی برای مطالبات قانونی داشتند.

حسین حبیبی یکی از اعضای هیات مدیره مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور مصوبه 1402 دستمزد را نقطه عطفی در مقررات زدایی مزد می داند و می گوید: اگر سکوت کنیم مانند سال 1375 با صدور مصوبه 179. دیوان دادگستری اروپا، امنیت شغلی و قراردادها مشاغل برای همیشه دزدیده شدند، از این پس امنیت مزدی نیز زیر سوال رفته و در سال های آینده دستمزد کارگران مستقل از موازین قانون و حتی نرخ تورم اعلام شده توسط یک مقام رسمی تعیین می شود. نهادهای رسمی

حبیبی: اگر سکوت کنیم همان طور که امنیت مشاغل به خطر می افتد، امنیت دستمزدها نیز زیر سوال می رود و در سال های آینده بدون توجه به موازین قانون، دستمزد کارگران تعیین می شود.

وی یکی از تصمیمات پیگیری احتمالی در این بازه زمانی را یکی از پیگیری های احتمالی در این بازه زمانی «تقاضا به دیوان عدالت اتحادیه اروپا» با درخواست «لغو دستمزد 1402» می داند و می گوید: تاکنون درخواست های زیادی برای ابطال دستمزد انجام شده است. در دیوان دادگستری اروپا ثبت شده است و انتظار داریم کارگران و تشکل های کارگری به این مرجع قضایی بالاتر شکایت کنند. از سوی دیگر انتظار داریم این نهاد قضایی به شکایات هزاران نفر پاسخ مثبت داده و به نفع کارگران حکم صادر کند.

اما در رده مزد سال 1402 «رأی دادگاه به نفع کارگران» به این معناست که رای به لغو مزد و اعاده جلسات شورای عالی کار داده می شود. آیا چنین امکانی وجود دارد؟ نباید فراموش کرد که در شهریور ماه سال گذشته صدها کارگر به همراه چند تشکل کارگری به دلیل ابطال فرمان شماره 179 به دیوان عدالت اتحادیه اروپا شکایت کردند که منجر به نهادینه شدن قراردادهای موقت در کارها شد. ماهیت اصلی است، اما هنوز به این شکایت دسته جمعی پاسخی داده نشده است. تقریبا 9 ماه سکوت کامل دادگاه در مقابل دادخواست تجدیدنظر که سرنوشت میلیون ها نفر به آن بستگی دارد و می تواند بسیاری از خانواده ها را از ترس بی ثباتی شغلی نجات دهد.

آیا ممکن است این بار این سکوت در مورد حقوق ها تکرار شود؟ توفیقی با اشاره به شکایت مشابه کارگران در سال 2019 به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا و تصمیمی که به نفع دولت و کارفرمایان صادر شد، می گوید: پیش از آن 5 یا 6 کمپین برای جمع آوری امضا ایجاد شد. و نسبت به رای مزد در دیوان عدالت اداری شکایت کند و در نهایت دیوان به کارگران و به نفع دولت رای داد. امیدوارم امسال کمپین های کارگری و تجدیدنظرخواهی آنها مثمر ثمر باشد و دیوان عدالت اداری مستقل و قانونمند عمل کند تا کارگران احساس عدالت کنند و ببینند که سرنوشت جمعی آنها برای قضات دیوان مهم است.

آیا این بار همدیگر را خواهند دید یا خیر؟

مزد سال 1399 بدون رضایت واقعی کارگران تصویب و اجرا شد، هرچند پس از مدتی و با تغییرات جزئی امضای کارگران را به خود دید. در موضوع امنیت شغلی، ۹ ماه از شکایت دسته جمعی کارگران به دیوان عدالت اتحادیه اروپا برای برقراری امنیت شغلی، یکی از اساسی ترین اصول حقوق کار می گذرد، اما تصمیم نهایی صادر نشده است. علیرغم تغییر در مسئولیت پذیری و روابط کاری می تواند کارگران را از بحران معیشتی در سال جاری نجات دهد.

بیش از 18 هزار کارگر به رئیس جمهور نامه نوشته اند که «دستمزد 1402» لغو شود. صدها نفر مستقل از یکدیگر به دادگاه شکایت کرده اند و هزاران نفر در مقابل دادگاه اعتراض کرده و خواستار لغو دستمزد امسال شده اند. آیا مطالبات جمعی هزاران نفر به نام میلیون ها کارگر توسط بالاترین مقامات قضایی و اجرایی کشور نادیده گرفته می شود یا این بار واکنش متفاوت است؟

دیدگاهتان را بنویسید