رئیس دیوان عدالت اداری: سازمان سنجش باید پاسخ دهد چگونه پس از گذشت چندین سال از آزمون مظنون به تقلب شد/ وزیر علوم به پورعباس گفت: آرای دیوان باید محقق شود.

رئیس دیوان عدالت اداری: سازمان سنجش باید پاسخ دهد چگونه پس از گذشت چندین سال از آزمون مظنون به تقلب شد/ وزیر علوم به پورعباس گفت: آرای دیوان باید محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری گفت: فردی که چندین سال در کلاس حضور داشت ناگهان از سوی سازمان سنجش به عنوان مظنون به تقلب در معاینه شناسایی شد. این نماینده مجلس می گوید: سازمان سنجش باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تقلب انجام دهد، اگر فردی مشکوک به کلاهبرداری باشد، قبل از معرفی به دانشگاه باید شناسایی شود.

میزان : حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص موضوع سازمان سنسه گفت: دیوان عدالت اداری بر اساس اصل 173 قانون اساسی به عنوان عالی ترین مرجع قضایی رسیدگی به شکایات افراد در خصوص شکایات افراد در خصوص سازمان سنسه است. فعالیت نهادها و دستگاه های دولتی و اجرایی و تصمیمات کمیسیون های شبه قضایی و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات، اداری و امثال آن معرفی شده است که یکی از آنها رسیدگی در کمیسیون های رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری است که هر فردی می تواند در مهلت قانونی 3 ماهه از تصمیمات شوراها به دیوان عدالت اداری شکایت کند و دیوان عدالت اداری طبق قانون موظف است به این اعتراضات رسیدگی و صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: مرجع نهایی رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی فقط دیوان عدالت اداری است.

رئیس SAS اضافه کرد: کار هیات های قضایی رفع برخی نواقصی است که در SAS پیدا شده است. این شوراها پس از رسیدگی و رفع نواقص به پرونده رأی صادر می کنند که نسبت به رأی قطعی شوراها قابل تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری می باشد. در نهایت بالاترین رأی در دیوان عدالت اداری صادر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری بیان کرد: در ادامه در مواد 10 و 12 قانون دیوان عدالت اداری موارد صلاحیت دیوان به طور کامل احصاء شده است. در ماده 10 صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به تصمیمات کمیسیون ها ذکر شده است، به عنوان مثال دادگاه می تواند به شکایت های اعتراضی به کمیسیون ماده 100 شهرداری ها رسیدگی کند.

وی افزود: طبق کمیسیون ها هرکس حق شکایت در دیوان عدالت اداری را دارد و تشخیص صحت یا عدم صحت شکایت ثبت شده با دیوان است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: ممکن است پس از صدور رای قاطع در دیوان عدالت اداری، فردی ادعا کند که رأی صادره خلاف شرع است. بر اساس ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری، احراز مغایرت قانونی بودن حکم صادره به عهده رئیس قوه قضائیه و رئیس دیوان عدالت اداری است. این موضوع در درجه اول با رئیس دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود و در صورت تشخیص خلاف شرع، پرونده به شعبه موازی ارسال می شود. در صورتی که شعبه موافق نظر رئیس دیوان عدالت اداری را صحیح بداند، رأی را لغو و رأی مربوطه را صادر می کند.

وی افزود: در صورتی که شعبه عرض رأی صادره را خلاف شرع تشخیص ندهد، رأی خود را صادر می کند.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در مورد سازمان سنسا نیز همین اتفاق افتاد. دو دسته پرونده در این رابطه در دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی است. گروه اول افرادی هستند که ممکن است در طول آزمایش دستگاه های تقلبی شناسایی شده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری تصریح کرد: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری مصوب 1383، ماده 6 این قانون صلاحیت کمیسیون های تحقیق را افزایش داده و در ماده 5 این قانون موارد تخلف را احصا کرده است. .

وی گفت: در بند 7 این قانون، هیأت موظف است علاوه بر رسیدگی به تخلفات، متخلفان را به دادگاه معرفی کند تا مجازات شوند.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: در ماده 11 این قانون افرادی که در حین رسیدگی و یا پس از آن کلاهبرداری کرده اند ذکر شده است. در نتیجه، بر اساس این قانون، بین افراد متقلب و مظنون به تقلب، تمایز اساسی قائل شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: در این ماده آمده است در صورت وجود مغایرت های مشکوک بین نتایج و رتبه کسب شده متقاضی و سوابق تحصیلی از جمله ارتباط معدل دیپلم و دانشگاه با نتیجه و رتبه. اخذ شده در آزمون، با تایید کمیته های اولیه رسیدگی به تخلفات امتحانی توسط داوطلب در یک یا چند واحد درسی عمومی و اختصاصی مجدد اخذ خواهد شد.

وی گفت: در ماده 11 این قانون از واژه داوطلب استفاده شده است که در این زمینه از شورای اسلامی سوال شد که آیا افرادی که در آزمون سازمان سنجش قبول شده اند و چندین سال و نیم در دانشگاه تحصیل کرده اند، مورد توجه قرار می گیرند. داوطلبان قانونگذار پاسخ داد که این افراد داوطلب محسوب نمی شوند.

وی بیان کرد: طبق استفساریه مجلس افرادی که وارد دانشگاه شده اند دانشجو محسوب می شوند. طبق قانون وقتی این افراد دانشجو شدند، نمی توان با آنها تحت قوانین داوطلبانه رفتار کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: متولیان برگزاری آزمون باید برای برگزاری ایمن و مطمئن رسیدگی تدابیری اتخاذ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری گفت: مسئولان آزمون باید پاسخ دهند که پس از گذشت چندین سال از آزمون و زمانی که فرد در ترم هفتم دانشگاه تحصیل می کند چگونه مشکوک به تقلب شده اند و این موضوع افکار عمومی است که سازمان سنجش باید به آن توجه کند. جواب داد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری: سازمان رتبه بندی از 16 مورد صحبت کرد. وزیر علوم در جلسه کمیسیون اصل 90 گفت که دادگاه درست است و آرا باید اجرا شود.

شکایت حق هر فردی است و ما نمی توانیم جلوی شکایت مردم را بگیریم. در این موارد طبق قانون اساسی، دیوان عدالت اداری حرف آخر را می زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می‌کنم قانون‌گذار تفکیک اساسی کرده است، در اصل 11 کاندید به افرادی اطلاق می‌شود که هنوز وارد دانشگاه نشده‌اند. سازمان سنجش باید به مردم توضیح دهد که چگونه بعد از 3-4 یا 5 سال به کسی می گوید که شما دیگر دانشجو نیستید. چگونه تحت عنوان سوال از وقت داوطلبی از ادامه تحصیل جلوگیری می شود؟

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: در مورد این سوال که می گویند اگر این 70 تا 80 نفری که پرونده آنها در دست بررسی است به دانشگاه برگردند حدود 9 هزار نفر در راه هستند که در مورد آنها هم گفتم، این سوال وجود دارد. هیچ مبنای عقلانی و قانونی وجود ندارد.

وی افزود: از سازمان سنجش خواسته ایم اسامی این 9 هزار نفر را به ما اعلام کنند. توضیح دادیم که هرکس خواه ناخواه بخواهد در کمیسیون های شبه قضایی مانند هیأت رسیدگی به تخلفات ادعایی داشته باشد سه ماه است که در قانون قبلی پیش بینی شده بود و جاری است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری خاطرنشان کرد: مشخص است که این 9 هزار نفر در سال های گذشته بوده اند و افرادی هستند که اصلا در دادگاه شکایت نکردند، اگر قبلا شکایت نمی کردند نمی توانند شکایت کنند و الان هم نمی توانند شکایت کنند. اگر در آن زمان شکایت می کردند، همان موقع رسیدگی می شد. پس اصلا مهم نیست. لطفا افکار عمومی را بازیچه امیال خود نکنیم که بخواهیم اعمالمان را توجیه کنیم زیرا غیراخلاقی است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: وقتی سازمان سنجش به داوطلبی برای آزمون سراسری نمره مثبت می دهد و او را به دانشگاه می فرستد دیگر داوطلب نیست بلکه دانشجو است. داوطلب به فردی گفته می شود که در آزمون شرکت کرده باشد اما در دانشگاه نمایندگی نداشته باشد.

وی افزود: فردی که چند سالی در کلاس حضور داشته به یکباره از سوی سازمان سنجش به عنوان مظنون تقلب در امتحان شناسایی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری خاطرنشان کرد: قانونگذار می گوید سازمان سنجش باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تقلب انجام دهد، اگر فردی مشکوک به تقلب شد قبل از ورود به دانشگاه باید شناسایی شود.

وی گفت: رویه ای که سازمان سنجش انجام می دهد تنها مربوط به دوره آموزشی نیست و برای فارغ التحصیلان نیز قابل اعمال است. حتی با تعبیر سازمان سنجش می توان به فردی که مدرک دکترا دارد نیز مشکوک به تقلب در آزمون شد. شما نمی توانید یک نفر را تایید کنید و بفرستید دانشگاه و بعد از چند سال برگردید و قول خود را بشکنید.