35 دانشجوی مظنون به تقلب با دستور دیوان عدالت اداری برای تحصیل در شب بازگردانده شدند.

35 دانشجوی مظنون به تقلب با دستور دیوان عدالت اداری برای تحصیل در شب بازگردانده شدند.

دیوان عدالت اداری 35 داوطلب مشکوک به تقلب در کنکور را که بیشتر آنها مربوط به رشته های پزشکی بودند، یک شبه به صورت موقت به تحصیل بازگرداند.

با دستور اخیر حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص وضعیت دانش آموزانی که با نظر هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون سراسری متخلف شناخته شده اند، به زودی شاهد حضور تعداد بیشتری از دانش آموزان خواهیم بود. بیش از 9 هزار پزشک و مهندس بدون صلاحیت علمی در کشور.

از سال 1385 تا 1400 رویه ای در سازمان سنجش آموزش کشور وجود داشت که به موجب آن در شهریور ماه به داوطلبان کنکور اطلاع داده شد که کنکور آنها مشکوک است و باید مجدداً شرکت کنند، اما می توانند تا زمانی که شبهه مجاز شده و 1400 نفر پس از رد شدن، دانشجو بمانند. برای کسب حد نصاب در امتحانات مجدد و قانع شدن به ابطال نتیجه اولیه امتحان به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند که در نهایت به تحقیق و تفحص منتهی شد. بر این اساس که ماده 11 این قانون شامل افرادی می شود که دارای عنوان داوطلب می باشند که شامل زمان اعلام نتایج اولیه کنکور تا زمان ثبت نام در دانشگاه می شود و پس از آن این فرد در نظر گرفته می شود. دانش آموز و سازمان به عنوان ارزشیابی نمی توانند دوباره در آزمون شرکت کنند.

حال بر اساس این استعلام یکی از شعب دیوان عدالت اداری شبانه دستور بازگشت 35 نفر از کاندیداهایی که پرونده آنها مختومه شده و رای قطعی داشته است را صادر کرد و بر اساس این دستور این کاندیداها باید در کلاس های درس به همراه سایر داوطلبان از ترم بهمن ماه امتحان داوطلبی آنها مشکلی ندارد، علیرغم اینکه قانون نظرسنجی شامل افرادی نمی شود که پرونده آنها تا مهر 1401 بسته شده است حاضر شوند و مطالعه کنند.

به گفته محمدحسین حاجیلو، معاون سازمان سنجش آموزش کشور، به عنوان مثال یکی از داوطلبانی که دستور بازگشت به آموزش و پرورش را صادر کرده است، نمره وی در درس ریاضی 1400، 77 درصد بوده است، اما در آزمون مجدد نمره زیر را کسب کرده است. 1 و نمره منفی نتایج مشابهی در سایر آزمودنی ها به دست آمد.

علی بهادریجهرمی سخنگوی دولت نیز چندی پیش تاکید کرد که دولت در مقابل متقلبان در کنکور قاطع است و اجازه ورود متقلبان به دانشگاه را نمی دهد.

مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به استفساریه ماده 11 قانون تخلفات آزمون سراسری اشاره می کند و تاکید می کند که بر اساس این پرسشنامه فردی که در کلاس حضور دارد دیگر «داوطلب» نیست و هیچکس حق ندارد. برای نمایش در آزمون مجدد

وی تاکید کرد: استعلام برای این افراد انجام شده، قانون آنها را به عنوان “داوطلب” نمی شناسد و سازمان سنجش حق ندارد آنها را به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ببرد و باید به کلاس های درس برگردند. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نیز در این زمینه رای گیری را آغاز کرده است.

با این حال، علی هزاریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، می گوید بین دادگاه و مجلس توافق شده است که دادگاه به پرونده هایی که قبل از ابلاغ تحقیق مختومه شده است، ورود نکند.

به گفته سیدمحمدمهدی غمامی، دانشیار حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، بر اساس قانون اساسی، دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که همه زمینه های تبعیض ناعادلانه را از بین ببرد و فضایی را فراهم کند که همه مردم ایران به این صورت است که داوطلبی که با تقلب وارد دانشگاه شده است، فرصت دانشجو شدن پیدا می کند و به دلیل تقلبی که انجام داده است، دیگر نمی توان در عمل با تقلب او در هیئت های امتحانی برخورد کرد. قانون اساسی و اصول حقوقی مربوط به عدالت را نقض می کنیم و این خود فساد است.

البته گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از داوطلبان مظنون به کلاهبرداری در این پرونده‌ها با قاضی مرتبط بوده و پس از ایجاد هیاهو و جلب توجه به پرونده وی، شکایت خود را پس گرفته و حکم مشترکی برای این پرونده‌ها صادر شده است. این خبرگزاری در حال بررسی صحت این موضوع است.