کمیسیون اصل 90: در کنکور 1401، 15 درصد از 1000 داوطلب با احتمال تقلب در آزمون مجدد نمره مثبت گرفتند/ آنچه در صدد تایید آن بودیم مربوط به اقدامات نادرست سازمان سنجش در برخورد با دانش آموزان بود. بر اساس «امکان تقلب» نه «قطعاً تقلب» / امکان برخورد قانونی با متقلبان در حین تحصیل

کمیسیون اصل 90: در کنکور 1401، 15 درصد از 1000 داوطلب با احتمال تقلب در آزمون مجدد نمره مثبت گرفتند/ آنچه در صدد تایید آن بودیم مربوط به اقدامات نادرست سازمان سنجش در برخورد با دانش آموزان بود. بر اساس «امکان تقلب» نه «قطعاً تقلب» / امکان برخورد قانونی با متقلبان در حین تحصیل

کمیسیون اصل 90 قانون اساسی شورای اسلامی اعلام کرد: آنچه کمیسیون اصل 90 در صحن مجلس به دنبال تصویب آن بود، مربوط به قصور سازمان سنجش در برخورد با دانش آموزان و نه داوطلبان مبنی بر «احتمال تقلب» بود نه «تقلب». ‘. نهایی» و اساساً مربوط به کنکور سال 1401 نبوده بلکه مربوط به دانش آموزان سال 1397 تا 1400 بوده که متأسفانه به دلیل ناآگاهی منتشر کنندگان خبر مورد نظر به اشتباه تحلیل شده است.

اخیرا خبری با تحلیل نادرست در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه نمی توان با 1401 متقلب در کنکور برخورد کرد و آنها را شاگرد کمیسیون اصل 90 دانست که کذب و بر اساس اطلاعات نادرست است، منتشر شد. برای تنویر افکار عمومی نکات زیر اعلام می گردد.

برخلاف آنچه در خبرها منتشر شده و نشان می دهد کمیسیون اصل 90 اقدام به ایجاد قانونی برای جلوگیری از برخورد با دانشجویان متقلب وارد شده به دانشگاه کرده است، لازم است با استناد به مواد 6 و 10 قانون برای برخورد شفاف سازی شود. با تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری مصوب 1383 شورای اسلامی، می توان با متقلبان وارد شده به دانشگاه ها در موارد خاص تقلب نه تنها در دوران تحصیل، بلکه پس از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک دیپلم برخورد قانونی و قاطع کرد. و آنچه کمیسیون 90 برای تصویب در صحن مجلس تلاش کرد به اقدامات نادرست سازمان سنجش در کار با دانشجویان و نه کاندیداها ربط دهد، بر اساس «احتمال تقلب» بود تا «تقلب قطعی». « و اساساً مربوط به کنکور 1401 نیست و مربوط به دانش آموزان سال 1397 تا 1400 می باشد و متاسفانه به دلیل بی اطلاعی منتشر کنندگان خبر مذکور نیز به صورت اشتباه تحلیل شده است.

شایان ذکر است که با این اقدام درست کمیسیون اصل 90، نه تنها زمینه حضور متقلبان در دانشگاه ها را فراهم نکرد، بلکه باعث شد شبهه های تقلب و قصور توسط سازمان سنجش در آزمون 1401 بررسی شود. قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون نزدیک به 1000 داوطلب با امکان تقلب حدود 15 درصد موفق به کسب نتیجه مثبت در آزمون مجدد شدند و کلاهبرداران اساسا وارد دانشگاه نشدند و حقوق نامزدهای دیگر شکست نخوردند.

به هر حال کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با تاکید بر حق خود در پیگیری قانونی و قضایی ناشران اخبار جعلی، انتظار اصحاب رسانه را دارد که همواره نقش مهمی در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی مردم قبل از آن داشته باشند. انتشار و تحلیل اخبار اطلاعات صحیح و دقیق را از منبع اصلی خبر دریافت کنید.

تفسیر بیانیه کمیسیون نهم قانون اساسی در تشریح اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر عدم امکان برخورد با 1401 متقلب در کنکور و تلقی آنها از شاگردان کمیسیون نهم.

اخیرا خبری با تحلیل نادرست در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه نمی توان با 1401 متقلب در کنکور برخورد کرد و آنها را شاگرد کمیسیون اصل 90 دانست که کذب و بر اساس اطلاعات نادرست است، منتشر شد. برای تنویر افکار عمومی نکات زیر اعلام می گردد.

مطابق با مأموریت قانونی خود، کمیسیون تحت ماده. اصل 90 قانون اساسی به شکایات مختلف بر اساس شکایات واصله رسیدگی می کند و در صورت مشاهده تخلف از قانون یا انحراف از بازرسی، ضمن اطلاع رسانی به شکایات و عموم مردم، اصلاح آن را تا زمان اشتباه از طریق دستگاه ذیربط پیگیری می کند. کار حذف می شود. ضمن اینکه در سال های اخیر با ورود کمیسیون اصل 90 بسیاری از موارد تضییع حقوق شهروندی اصلاح شده است.

در این راستا این کمیسیون از ابتدای سال 1400 با دریافت بیش از 2000 شکایت از دانش آموزان اخراجی به کمیسیون اصل 90، رسیدگی به موضوع و همچنین سایر شکایات واصله را در دستور کار قرار داد. این دانش آموزان از اقدام غیرمنتظره و غیرقانونی سازمان سنجش آموزش کشور که در آزمون سراسری سال 97 تا 1400 آنها را شبه تقلب اعلام کرد و پس از گذشت 1 تا 4 سال از تاریخ آزمون ورودی، از آنها دعوت به شرکت مجدد در برخی دروس کرد، گلایه داشتند.

بررسی های کمیسیون نشان داد که سازمان سنجش به دلیل رویه اشتباه سال های اخیر در مهلت مقرر به موارد مشکوک به کلاهبرداری رسیدگی نکرده و از آنجایی که موارد گزارش شده کلاهبرداری قطعی نبوده و فاقد سند تقلب بوده است، صرفاً مشکوک به کلاهبرداری بوده است. ایجاد شبهات این در حالی بود که فضای علمی و ذهنی آنها پس از گذشت زمان از فضای علمی دوران تحصیلشان فاصله گرفته بود و از طرفی طبق قانون و دستورالعمل اجرایی آن سازمان سنجش نسبت به بررسی تخلف اقدام کرد. و مقابله با شبه- کلاهبرداری فقط 4 ماه پیش بود و فرصت داشت تا تایید نهایی پذیرش متقاضیان و ثبت نام آنها در دانشگاه ها را بررسی کند و در برخی موارد ظن تقلب را به دانشجو اعلام کند منطقی نیست. بعد از 7 ترم تحصیلی و پس از امتحان گرفتن با سؤالات کنکور که سال ها قبول شده است باید دانشجو را متهم به تقلب کرد و سپس حکم به اخراج کرد با این روش نه تنها اکثریت دانشجویان را متهم به تقلب کرد. تقلب، اما مدرک تحصیلی گروه بزرگی از فارغ التحصیلان نیز می تواند باطل شود.

البته این امر مانع از رسیدگی سازمان سنجش به موارد قطعی و مستند تقلب نیست و سازمان سنجش می تواند در هر مرحله از تحصیل دانشجو و حتی پس از اخذ مدرک نهایی بر اساس مواد 6 و 10 قانون رسیدگی به تخلفات. و جرایم در امتحانات سراسری مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجو در دانشگاه یا انصراف از مدرک تحصیلی پس از فارغ التحصیلی که همانطور که گفته شد در موارد خاص تقلب با این مواد حکم می کند و نه در موارد مشکوک به کلاهبرداری

همچنین برای ایجاد سازوکار منطقی برای برخورد با تخلفات نامزدها، قانونگذار در ماده 11 همین قانون تصریح کرده است که سازمان سنجش می تواند داوطلبان مشکوک به تقلب را با شرایطی که در موضوعات دیگر قید شده است در چند موضوع مورد بررسی مجدد قرار دهد. ماده‌ای از قانون مقرره محرومیت دانش‌آموزان برخلاف قانون و هدف قانونگذار است، اما سازمان سنجش با برداشت نادرست از قانون و تعمیم این ماده به دانشجویان موجب نارضایتی هزاران نفر شده است. حقوق سایر کاندیداهای مستحق ضایع شده و قابل استرداد نبوده و از سوی دیگر وجوه و هزینه های بیت المال صرف تحصیل چند ترم دانشجو می شود و از نظر قانونی اخراج می باشد. سالهای گذشته را بررسی کرد و گزارش را جهت اطلاع عموم در تاریخ 1401/01/30 در صحن علنی شورای اسلامی قرائت کرد.

سازمان سنجش پس از بررسی این شیوه اشتباه، همچنان بر تفسیر نادرست آن پافشاری کرد و معتقد بود که عنوان داوطلب در هر مقطع تحصیلی شامل حال دانشجویان نیز می شود و به دلیل مشکوک بودن به تقلب می توان آنها را برای شرکت مجدد در آزمون فراخواند. وی با مراجعه به دیوان عدالت اداری و طرح شکایت از سازمان سنجش، تصمیم به نقض رای هیات اول و ارزیابی سازمان سنجش را گرفت و این نشان دهنده اهمیتی بود که برخی از قضات این دیوان نیز تایید کردند. تخلف سازمان سنجش این امر باعث شد که کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون آموزش و علوم مجلس شورای ملی در راستای تدوین طرح تحقیق در ماده ۱۱ قانون مذکور، پیگیر حل مشکل باشند. آماده شده. در تاریخ 2/11/1400 در مجلس ابلاغ و این طرح در تاریخ 24/3/1301 به تصویب کمیته تخصصی رسید و مرکز پژوهش های مجلس در گزارش شماره 18368 مورخ 29/5/1301 تصویب این پرسشنامه را مد نظر قرار داد. به عنوان راه حلی برای رفع ابهام موجود و ارائه می کند. نهایتاً در تاریخ 1/6/1401 نیز به تصویب اکثریت نمایندگان شورای اسلامی رسید و در تاریخ 17/6/1301 به تأیید فقها و حقوقدانان شورای محترم نگهبان رسید و به تأیید شورای محترم نگهبان رسید. ریاست محترم جمهور در تاریخ 2/7/1301 اعلام شد که مدیران باید بدون تفسیر شخصی و صرفاً بر اساس صراحت قانون ضمن جلوگیری از ورود کلاهبرداران به دانشگاه و تضییع حقوق سایر متقاضیان به وظایف خود عمل کنند. این قانون در سال 1401 به تصویب سازمان سنجش آموزش کشور رسید.

شایان ذکر است با این اقدام صحیح کمیسیون اصل 90، نه تنها زمینه حضور متقلبان در دانشگاه ها فراهم نشد، بلکه شبهاتی مبنی بر تقلب و تخلف در آزمون 1401 به وجود آمد تا پیش از این توسط سازمان سنجش بررسی شود. با اعلام نتایج نهایی آزمون، نزدیک به 1000 داوطلب با امکان تقلب حدود 15 درصد موفق به کسب نتیجه مثبت در آزمون مجدد شدند و کلاهبرداران اساساً وارد دانشگاه نشدند و حقوق سایر داوطلبان به دست آمد. گم نشدند؛ بنابراین با توجه به توضیحات فوق، اخبار منتشر شده در رسانه ها در ابعاد زیر نادرست و کذب است:

1. ورود کمیسیون بر اساس شکایت دانشجویان ورودی سال 1397 تا 1400 بوده و ارتباطی با 1401 متقاضی ندارد.
2- این کمیته در خصوص محرومیت یا ابقای تحصیل هیچ یک از متخلفین یا متقلبان تصمیمی صادر نکرده است زیرا نهاد سنجش همچنان تفسیر خود را تا بررسی قانونی و تصویب در مجلس و تصویب هیئت محترم نگهبان ادامه می دهد. و ابلاغ وی توسط رئیس جمهور
3. هدف کمیته از رسیدگی به شکایات مختلف از جمله شکایات دانشجویان مذکور، اصلاح فرآیندهای معیوب و تخلفات نیروی انتظامی است.
4. کمیسیون در جریان رسیدگی به این موضوع جلسات متعددی با مقامات مختلف از جمله وزیر محترم علوم، مسئولین سازمان سنجش، نمایندگان محترم مردم، کارشناسان حوزه قانونگذاری و نخبگان و فرهیختگان حوزه حقوقی تشکیل داد. و زمینه های قضایی و غیره n. نباید از دست دانش‌آموزان یا سایر داوطلبان غافل شود و همواره بر برخورد قاطع با متخلفان و متقلبان، اعم از اینکه در برگزاری امتحانات دخیل باشند یا داوطلبان، تأکید داشته است، از این رو این ماده نامناسب تحت عنوان «حمایت کمیسیون از 90» درج شده است. اصل مبارزه با متقلب دانش آموزان نادرست است.
5. این کمیته در جلسات خود همواره سعی کرده به همه جوانب موضوع رسیدگی کند زیرا قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان در این معضل هستند که سوابق تحصیلی و تحصیلی آنها قبل و بعد از شرکت در کنکور در دوران دانشجویی نیز نشان دهنده این است که آنها آنها توانایی علمی خوبی دارند و نمی توان همه آنها را کلاهبردار نامید و فقط به دلیل سوء ظن با آینده و موقعیت اجتماعی آنها بازی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید