بخشی از معضل آلودگی هوا مربوط به سوخت و بخشی مربوط به خودرو است / استراتژی ما تولید سوخت با کیفیت بالا نیست / پالایش بنزین فوق العاده نیازمند افزودنی هایی است که در دسترس نیست / هوش سبز در صنایع ما اهمیتی ندارد / ما این کار را نکرده ایم تعهدات خود بر اساس توافقنامه پاریس را انجام داد

بخشی از معضل آلودگی هوا مربوط به سوخت و بخشی مربوط به خودرو است / استراتژی ما تولید سوخت با کیفیت بالا نیست / پالایش بنزین فوق العاده نیازمند افزودنی هایی است که در دسترس نیست / هوش سبز در صنایع ما اهمیتی ندارد / ما این کار را نکرده ایم تعهدات خود بر اساس توافقنامه پاریس را انجام داد

مهراد عباد نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: پالایش سوپر بنزین نیازمند افزودنی هایی است که به راحتی در دسترس نیست، موضوع دیگر هزینه است.

مهراد عباد درباره آلودگی هوا و نقش حامل های انرژی مانند بنزین و گازوئیل در بروز آن گفت: بر اساس آماری که اخیرا اعلام شده، شدت مصرف انرژی در کشور ما 2.5 برابر میانگین جهانی و 15 برابر مصرف در ژاپن است. ما معتاد به مصرف انرژی هستیم و چون منابع فسیلی زیادی داریم، استراتژی انرژی کشور در 30 سال گذشته در بخش گاز و از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که در روابط بین‌الملل داشتیم تدوین شده است. ، ما نتوانسته ایم از فناوری های جدید استفاده کنیم و سوخت هایی تولید کنیم که آلودگی را کاهش دهد، این مشکل در دهه های اخیر به طور مستمر ادامه داشته است.

وی افزود: مشکل سوخت ما را به جایی رسانده است که به دلیل سولفور بالای سوخت گازوئیل و غیراستاندارد بودن آن و به دلیل عدم تعادل گاز و کمبود برق نتوانستیم این سوخت را به کشتی ها بفروشیم. ما چندین سال بود که از این سوخت آلاینده در داخل کشور استفاده می کردیم تا بتوانیم برق تولید کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قدمت خودروها و تاثیر آن بر آلایندگی کشور گفت: هوش سبز در صنایع کشور ما بی ربط است. طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر اقلیم، کاهش آلودگی نیازمند کار جمعی جهانی است یا در سراسر کشور نمی‌توانند به کاهش آلودگی کربن کمک کنند، از طرفی ایران با سازمان‌های بین‌المللی همکاری نمی‌کند، مثلاً ما به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردیم. توافقنامه پاریس، ما فقط در حد ارائه بیانیه در جام بیست و هفتم مصر حضور داشتیم و هیچ تعهدی نداریم، عملا هیچ همکاری جهانی نداریم. همه اینها دست به دست هم می دهد که آلودگی هوا در کشور ما بالاست. اکنون در همه کشورها شاهد خشکسالی و گرما هستیم اما در ایران زودتر از سایر نقاط جهان آن را احساس می کنیم. متأسفانه برنامه ای برای حداقل نگه داشتن این آلودگی در این سطح وجود ندارد.

وی بیان کرد: صنایع ما به شدت به سوخت های فسیلی وابسته هستند و به دلیل ارزان بودن صنایع، مردم و دولت انرژی زیادی مصرف می کنند که همه اینها آلودگی های جدی ایجاد می کند. به عنوان مثال ابر متان یکی از گازهایی است که لایه اوزون را سوراخ کرده و از بین می برد، گازهای زیادی در دنیا وجود دارد که طبق استانداردها کنترل می شوند، یکی از آنها گازهای مبرد است که طی 5 نسل تغییر می کند و به نسل هایی می رسد که آلودگی آن ها تقریبا صفر، یعنی در کشورهای پیشرفته از گازهای مبرد استفاده می کنند که آلودگی ندارند و ما در ایران هنوز از نسل اول و دوم استفاده می کنیم و از نظر کدگذاری R12 هستند، صنایع ما هنوز از گازهای قدیمی استفاده می کنند که به لایه اوزون آسیب زیادی می رساند، کشورهای توسعه یافته مشکل بازیافت این گازها کار می کند، آنها را بازیافت می کنند و از ایجاد سوراخ در لایه اوزون جلوگیری می کنند، اما در ایران برنامه ای برای بازیافت این گازهای هالوژن نداریم.

عباد تاکید کرد: بخشی از معضل آلایندگی در کشور ما مربوط به سوخت است و بخشی به خودروها. ما توانایی تولید بنزین با استاندارد بالا مانند یورو 5 را داریم اما بحث قیمت گذاری همه کالاها از جمله بنزین مشکل ایجاد کرده است، وقتی بنزین را با قیمت پایین می فروشیم مجبوریم کالای بی کیفیت تولید کنیم. رقابت بین شرکت ها برای تولید محصولات با کیفیت بالا وجود ندارد، نظارتی بر بنزین وجود ندارد، بسیاری از آنالایزرهای موجود در پالایشگاه ها قدیمی هستند و بسیاری از آنها با مواد اولیه غیر استاندارد کالیبره شده اند، مجبور شدیم از خام بی کیفیت استفاده کنیم. مواد به دلیل تحریم است و این مشکلات زیادی ایجاد می کند.

وی در خصوص عملکرد منفی سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد روی بحث کیفیت سوخت کار می کند اما واقعیت این است که با توجه به قیمت فعلی استراتژی ما این است که بنزین مرغوب تولید نکنیم، حداقل ها تعیین شده است. و بخش زیادی از فرآورده های انرژی در کشور ما با قیمت پایین به فروش می رسد و یکی از آنها بنزین است، کمکی که سازمان استاندارد در حال حاضر می تواند انجام دهد تقویت نظارت در جایگاه ها و تحلیل کیفیت سوخت است. با توجه به اینکه امکانات اداره استاندارد عملا کم است، می تواند از بخش خصوصی کمک بگیرد.

عضو هیات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: افزودنی های مورد استفاده در بنزین بسیار مهم است در سال های اخیر مجبور به واردات بسیاری از افزودنی های بنزین از کشورهایی بوده ایم که ممکن است محصولات آنها بی کیفیت باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی سوپر بنزین در پمپ بنزین ها وجود ندارد و این امر باعث آلودگی بیشتر می شود، گفت: فرآوری سوپر بنزین نیاز به افزودنی هایی دارد که در دسترس نیست، مشکل دیگر هزینه است، خرید این بنزین گران به صرفه نیست. تولید کنید، زیرا قیمت نهایی چندین برابر قیمتی است که در غرفه ها ارائه می شود.

عباد تاکید کرد: برخی از صنایع به ویژه صنایع نفت، سیمان و فولاد به محیط زیست آسیب می رسانند، این در حالی است که هم اکنون در دنیا شرکت ها منابع خود را مدیریت می کنند تا به بهترین نحو از آنها استفاده شود و از سوی دیگر آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهند. اما این مشکلات اولویت ما نیست. یکی از اهداف کمیته محیطی اتاق بازرگانی شبکه سازی است، در حال حاضر کسانی که به محیط زیست کمک می کنند بسیار منزوی شده اند، تلاش می کنیم این شرکت ها را در کمیته ای در اتاق بازرگانی گرد هم بیاوریم تا بقیه هم جمع شوند. شرکت های بخش خصوصی می توانند از آنها بیاموزند

دیدگاهتان را بنویسید