ابطال دستور غیرقانونی سعید محمد توسط دیوان عدالت اداری / در دبیرخانه مناطق آزاد چیست؟

ابطال دستور غیرقانونی سعید محمد توسط دیوان عدالت اداری / در دبیرخانه مناطق آزاد چیست؟

روز جدید : دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دستورالعمل می گوید کلیه عزل و نصب ها و کلیه قراردادها و کلیه مرخصی ها باید با هماهنگی دبیرخانه باشد. اما دیوان عدالت اداری اعلام کرد که سعید محمد مستحق چنین حکمی نبوده و صدور آن دستور خارج از اختیارات مرجع صادرکننده است.

این هفته برای سعید محمد در شورای عالی مناطق آزاد خوشایند نبود. همچنین تصمیم دبیر شورای عالی مناطق در دیوان عدالت اداری نقض شد و به این ترتیب اختیارات وی که از آن شکایت می کند کاهش یافت و با این تصمیم بخشی دیگر از اختیارات وی کاهش یافت.

ماجرا از این قرار بود که در 22 مهر 1400، درست 20 روز پس از انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور، نامه ای به کلیه مدیران اجرایی مناطق نوشت که در آن 4 نفر جدید. دستوراتی صادر شد مبنی بر اینکه به منظور هماهنگی در پیشرفت اهداف سازمانی مناطق آزاد، ابتدا باید کلیه توافقات و قراردادها قبل از انعقاد به اطلاع دبیرخانه برسد. ثانیاً، تمام قرار ملاقات ها باید با هماهنگی دبیرخانه انجام شود. ثالثاً کلیه سفرها و مأموریت های داخلی و خارجی باید با دبیرخانه هماهنگ باشد و چهارم اینکه هرگونه قرارداد اعم از واگذاری، اجاره، فروش و مشارکت باید قبل از انعقاد به دبیرخانه شورای عالی مناطق اعلام شود و در صورتی که تایید شده، برای انعقاد قرارداد.

در این نامه همچنین هشدار داده شده است که در صورت عدم رعایت این دستورالعمل، مدیران عامل مناطق مورد توجه قرار گرفته و مسئولیت عدم رعایت صراحتا بر عهده مدیران است.گفت: مناطق آزاد محمد

البته این تصمیم سعید محمد در مناطق آزاد با مخالفت هایی روبرو شد. از روزی که این بخشنامه صادر شد، منتقدان معتقد بودند که مناطق آزاد شخصیت حقوقی مستقلی دارند و بر اساس قوانین و مقررات اداره می شوند نه دبیرخانه.

هیئت مدیره مناطق نیز توسط اعضای شورای دولتی که مجمع مناطق و با موافقت رئیس جمهور هستند انتخاب می شوند، بنابراین فرمان جدید سعید محمد خلاف قانون است. در شش ماهه پایانی سال گذشته تمامی مناطق آزاد جنوب کشور از جمله کیش، کشم، چابهار و اروند باید همزمان با رئیس این اداره کل مدیریت شوند. نکته دیگر اینکه شایعاتی در مورد تصمیمات سعید به گوش می رسد و گفته می شود افرادی که در هیئت مدیره و سطح مدیران و معاونان سازمان ها منصوب می شوند عمدتاً از اعضای ستاد انتخاباتی سعید محمد هستند.

همه اینها در حالی بود که همه احکام بدون تایید حکومت توسط محمد صادر شده بود که هیچ کدام مطابق قانون نبود. پیامد این تصمیمات این است که تا زمانی که به عضویت هیئت مدیره نشوند، اجازه امضای اسناد لازم الاجرا را ندارند.

بخشنامه جدید این تصور را به دبیرخانه می دهد که دبیر مناطق رئیس رده های بالا است. اما چنین اختیاراتی در قانون به دبیرخانه داده نمی شود. اینکه آیا منشی باید رئیس هیئت مدیره باشد و قانون را تغییر دهد بحث دیگری است اما اینکه الان قانون چیست بحث دیگری است. در حال حاضر در قانون تاکید شده است که دبیر، رئیس اجرایی مناطق نیست و فقط هماهنگ کننده هماهنگی با سایر دستگاه های اجرایی است.

نامه نگاری ها و مصوبات اخیر نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا با تصمیمی جدید برای پاسخگویی وزیر به مجلس، اختیارات، وظایف، ساختار و تشکیلات جدیدی را به دبیرخانه وزارت اقتصاد تفویض کنند.

البته سعید محمد پیش از این تلویحا از تنزل رتبه مدیران انتقاد کرده بود و گفته بود: «مدیران منطقه در مناطق آزاد هیچ قدرتی ندارند. امارات برای مناطق آزاد امیر تعیین کرده و بندر، فرودگاه و بانک را مدیریت می کند، ترکیه برای این کار استاندار تعیین کرده است اما مدیران ما هیچ اختیاری ندارند.

به طرز عجیبی، دستورات سعید محمد کاملاً در تضاد با نظرات او بود. وی از یک سو در جلسه ای که در ستاد اقتصادی استان خوزستان برگزار شد از کمبود نیرو گلایه کرد و از سوی دیگر اختیارات باقی مانده را به طور کامل از مدیران عامل سلب کرد.

احتمالاً به دلیل همین انتقاد، سعید محمد با دستورات جدید خود به دنبال افزایش اختیارات خود بوده است. با این حال، هیچ یک از بخشنامه های جدید با قانون مطابقت نداشت. یکی از دلایل غیرقانونی بودن دستور سعید محمد نامه اسحاق جهانگیری در تاریخ 17 آبان 1396 است که به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول وقت رئیس جمهور و به پیشنهاد رئیس سازمان اداری و استخدامی سازمان برنامه دائمی صادر شده است. مدیران کشوری، مدیران سازمان‌های مناطق آزاد و تجاری برابر با دستگاه‌ها بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری منصوب می‌شوند.قانون مناطق آزاد

بر اساس قوانین جاری نسبت به بخشنامه جدید دبیرخانه مناطق آزاد تجدیدنظرخواهی شد که به دیوان عدالت اداری رفت. دیوان عدالت اداری پس از رسیدگی، دستورات دبیر شورای عالی مناطق آزاد را خارج از صلاحیت مرجع صادرکننده آن دانسته و قانون مدیریت مناطق آزاد مصوب 1372 مشروط بر اینکه هر منطقه به طور مشترک یک ساختار مستقل در حال راه اندازی است و سرمایه آن متعلق به دولت است، مدیریت می شود. همچنین سازمان و شرکت های تابعه آن می توانند طبق ماده 8 این قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی قراردادهای لازم را منعقد و در سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با رعایت اصول قانون اساسی برای طرح های عمرانی و تولیدی مشارکت کنند. .

دیدگاهتان را بنویسید