رئیسی: مراقب باشید مناطق آزاد به مراکز واردات غیرقانونی کالا تبدیل نشود/ دستور ابراهیم رئیسی به سعید محمد

رئیسی: مراقب باشید مناطق آزاد به مراکز واردات غیرقانونی کالا تبدیل نشود/ دستور ابراهیم رئیسی به سعید محمد

روز جدید رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد باید به اهداف اصلی تشکیل خود بازگردند، تاکید کرد: این مناطق به جای واردات بی رویه باید به قطب صادرات، رونق تولید و ارتباطات مالی تبدیل شوند.

سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در اولین جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم، با اشاره به ظرفیت و امکانات عظیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آمار بسیار پایین صادرات غیرنفتی را اعلام کرد. از این مناطق رقت انگیز و نگران کننده است وی گفت: باید تحول جدی در مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی ایجاد شود و این مناطق به اهداف اصلی شکل گیری خود بازگردند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید به قطب صادرات، رونق تولید و ارتباطات مالی تبدیل شوند، گفت: معمولا آمارهای مربوط به صادرات از مناطق آزاد، بخش انرژی را نیز محاسبه می کند، در حالی که صادرات انرژی ربطی به این مناطق ندارد. آمار پایین صادرات غیرنفتی از این مناطق بسیار تاسف آور و نگران کننده است و باید تحولی جدی در این زمینه ایجاد شود.

آقای رئیسی گفت: مناطق آزاد ظرفیت و فرصت مناسبی برای رونق تولید، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال دارند و همسایگی این مناطق با کشورهای همسایه می تواند برای صادرات استفاده شود.

رئیس جمهور با تاکید بر افزایش سهم مناطق آزاد در صادرات، گفت: سهم صادرات باید از 2 درصد به حداقل 4 درصد برسد و مناطق آزاد نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه برخی از مناطق آزاد از تولید و صادرات فاصله گرفته و عمدتاً به مراکز واردات بی رویه تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالاها به ویژه کالاهایی از این قبیل باشد که در کشور تولید می شود.

وی افزود: برخی از مناطق آزاد در کنار دریا هستند و می توانند نقش مهمی در رونق اقتصاد دریایی داشته باشند. زیرا برخی از کشورهای اروپایی نسبت به کشور ما ارتباط بسیار کمتری با دریا دارند اما 50 درصد تولید ناخالص داخلی آنها از طریق دریا ساخته می شود.

آقای رئیسی گفت: دستیابی به موقعیت اقتصادی موثر نیازمند جهش و جهش است و در این راستا توجه به اقتصاد دیجیتال، ارتباطات فرامرزی و رونق صنعت و اقتصاد گردشگری بسیار موثر است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در دوره جدید با استفاده از تمام تجربیات گذشته اقدامات مختلفی در مناطق آزاد انجام شود و این مناطق به پشتوانه جدی کشور کارآفرین و تولید در کشور تبدیل شود و شاهد یک حرکت جدی باشیم. جهش به اهداف مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی «تولید و افزایش صادرات غیر از نفت.

وی در پایان از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی خواست راه های برون رفت از موانع تسریع توسعه مناطق آزاد را شناسایی و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ و اجرا کنند.

در این جلسه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از وضعیت موجود و عملکرد اقتصادی مناطق آزاد ارائه و پیشنهادات و راهکارهای افزایش صادرات و تولید در این مناطق را مورد بحث و بررسی قرار داد. و تصمیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید