گزارش سعید محمد به کمیسیون صنایع / کاهش صادرات مناطق آزاد از سال 92 به بعد

ساعت: 17:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799242

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گزارش دبیر شورای عالی مناطق آزاد به این کمیته گفت: اختصاصی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امشب کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی از حضور سعید محمد دبیر شورای عالی تجارت آزاد در مجلس شورای اسلامی خبر داد. صنعت و مناطق ویژه اقتصادی این کمیته در این جلسه گزارش مبسوطی از وضعیت مناطق آزاد و مشکلات و مسائل آنها ارائه کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های مناطق آزاد ارائه شده در این گزارش، وسعت بیش از حد این مناطق و عدم توجه به صادرات و سرمایه گذاری صنعتی در آنها است که با وجود پتانسیل این مناطق برای تقویت ملی اقتصاد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نمایندگی مناطق آزاد در چند دهه گذشته با آنچه در قانون مدیریت مناطق آزاد پیش بینی شده فاصله زیادی دارد و انحراف قابل توجهی دارد و این مناطق نتوانسته انتظارات را برآورده کنند. مناطق

کاهش ناخواسته واردات به مناطق آزاد به دلیل محدودیت های ارزی و کرونری

کریمی با بیان اینکه مناطق آزاد در دهه های اخیر عمدتاً به پورتال واردات تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: البته در سال های اخیر به دلیل محدودیت های ارزی و کاهش سفر به دلیل تاج، حجم واردات در این مناطق کاهش یافته است، به طوری که در 9 ماهه امسال در این مناطق تنها حدود یک میلیارد دلار واردات انجام شد که نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: علیرغم محدودیت های ارزی و کرونایی اخیر، حجم صادرات این مناطق از سال 92 به شدت کاهش یافته و 1.6 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است که نشان می دهد این حوزه های ماموریتی حروف اول آنها هستند.

یکی از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس افزود: همچنین با وجود اینکه این مناطق به عنوان مناطق آزاد تجاری و صنعتی شناخته شده اند، اما در مجموع حدود 400 واحد صنعتی در این مناطق راه اندازی شده است که نشان می دهد بزرگی وجود نداشته است. سرمایه گذاری صنعتی در مقیاس در آنها.

کریمی با بیان اینکه تب افزایش تعداد مناطق آزاد همواره در بین مسئولان داغ است، افزود: امیدواریم در دوره جدید این انحرافات برطرف شود و مدیریت این مناطق منجر به ناکارآمدی در مدیریت تجارت آزاد شده است. ، مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی.

وی در پایان تاکید کرد: جمع بندی اعضای کمیته در جلسه امروز این است که تیم مدیریتی مناطق آزاد اعم از مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیره در راستای سیاست های دوره جدید نیازمند تغییر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید