ورود روس ها به بازار قیر ایران/ دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی: صادرات قیر ایران به هند در سه ماه گذشته 100 هزار تن کاهش یافته است؛ در حالی که این میزان صادرات قیر ایران به هند کاهش پیدا کرده است. هند نفت خام روسیه را ارزان تر می خرد / امکان واردات بنزین در تابستان

ورود روس ها به بازار قیر ایران/ دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی: صادرات قیر ایران به هند در سه ماه گذشته 100 هزار تن کاهش یافته است؛ در حالی که این میزان صادرات قیر ایران به هند کاهش پیدا کرده است.  هند نفت خام روسیه را ارزان تر می خرد / امکان واردات بنزین در تابستان

روز جدید سید حمید حسینی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: این احتمال وجود دارد که در فصل تابستان با کمبود مواجه شویم و مجبور شویم با شناسایی نقاط خرابی بنزین پالایشگاه ها را مجددا فعال کنیم یا واردات فرآورده های نفتی را آغاز کنیم.

سیدحمید حسینی درباره امکان صادرات بنزین گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین به 120 میلیون لیتر در روز رسیده است و پالایشگاه ها توان صادرات بنزین را ندارند در نتیجه هیچکس انتظار ندارد بنزین از پالایشگاه ها صادر شود اما برخی از پالایشگاه ها انتظار ندارند بنزین صادر شود. مانند شازند، بوعلی و لایت که دارای واحدهای پتروشیمی هستند و چند پالایشگاه کوچک که بنزین یا هیدروکربن سبک تولید می کنند. گاهی فرصت صادرات دارند و نیازهای اصلی بازار افغانستان که حدود 100 تا 150 هزار تن در ماه است از این محل تامین می شود و مقداری به بازار عراق و مقداری نیز از مینی پالایشگاه ها ارسال می شود. که کیفیت بهتری دارند، بنزین و هیدروکربن های سبک و سنگین خود را به امارات می فرستند.

امکان واردات بنزین

وی افزود: به طور حتم پالایشگاه ها در حال حاضر با تمام ظرفیت کار می کنند اما این احتمال وجود دارد که در فصل تابستان با کمبود مواجه شویم و مجبور شویم با شناسایی محل های آسیب، بنزین پالایشگاه را مجددا فعال کنیم و یا واردات فرآورده های نفتی را آغاز کنیم.

تولید بنزین و گازوئیل اقتصادی است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پالایشگاه ها اکنون در بهترین حالت خود هستند و اگر بتوانند بنزین و گازوئیل بیشتری تولید کنند، تولید خواهند کرد. به طور کلی برای هیچ پالایشگاهی تولید نفت و فروش آن به قیمت 700 تا 800 دلار در هر تن به صرفه نیست در حالی که می تواند گازوئیل را با قیمت 1150 دلار و بنزین را با قیمت 150 دلار در هر بشکه بفروشد، بنابراین ممکن است برخی از پالایشگاه ها تمایل به اصلاح مجدد داشته باشند، اما جدای از خلیج فارس. ستاره، هیچ پالایشگاهی توانایی صادرات مقادیر زیادی نفتا یا ریفرمیت را ندارد.

محصولات؛ تحت تاثیر یک تازه وارد

وی همچنین گفت: با توجه به قیمت مناسبی که شرکت نفت برای عرضه میعانات گازی به پالایشگاه ها در نظر گرفته است، وضعیت فرآورده های نفتی بد نیست، اما مشکل اصلی ورود محصولات روسی است که می تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، اکنون بخشی از بازارها تحت تأثیر محصولات قرار گرفته در روسیه قرار گرفته است.

روس ها به بازار قیر ایران نیز حمله کردند

حسینی تصریح کرد: اکنون علاوه بر اینکه هند نفت خام روسیه را با قیمت ارزان‌تری خریداری می‌کند، قیر ایران که عمده‌ترین صادرات بازار هند است نیز با مشکل مواجه شده است، بنابراین در سه ماه اخیر صادرات قیر ما انجام شده است. حدود 100000 تن در ماه کاهش یافته است. این یافته به این معنی است که از 430000 تن به 330000 تن کاهش یافته است. همچنین برخی محصولات دیگر دارای چالش هایی هستند. در مجموع، صادرات فرآورده های نفتی ایران تنها به دلیل رشد قیمت و ارزش جهانی، از نظر ارزش افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید