دو مشتری نفت ایران به دنبال نفت ارزان به مسکو / چین و هند می روند


ساعت: 10:35
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843584

کارشناسان نفتی می گویند مسکو می تواند به تحریم های اروپا علیه نفت روسیه با جستجوی خریداران دیگر نفت خام خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت ها پاسخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناسان نفت بر این باورند که مسکو می تواند با جستجوی خریداران دیگر نفت خام خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت ها، به تحریم های اروپا علیه نفت روسیه پاسخ دهد و این اقدامات بر اقتصاد جهان تأثیر خواهد گذاشت مگر اینکه اوپک مداخله کند.

رهبران اتحادیه اروپا با ممنوعیت 90 درصد نفت خام روسیه تا پایان سال به عنوان بخشی از ششمین دور تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین موافقت کردند. بر اساس گزارش CNBC، روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از ایالات متحده و عربستان سعودی و دومین صادرکننده بزرگ نفت خام پس از عربستان سعودی است. “

به نوبه خود، حسین العسکری، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه جورج واشنگتن، معتقد است که آنچه اکنون در حال رخ دادن است، تجارت نفت و گاز طبیعی را در آینده تغییر خواهد داد.

او پیش بینی می کند که قیمت نفت به این زودی کاهش نخواهد یافت و آثار تحریم های روسیه تا چندین سال دیگر محسوس خواهد بود. خریدارهای دیگر را بیابید توانایی روسیه برای تامین تولید نفت تحریم شده خود و میزان فروش آن بر قیمت جهانی نفت تأثیر می گذارد، زیرا حدود 36 درصد از واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، گفت که کشورش به دنبال خریداران دیگری برای نفت خود خواهد بود. مسکو در حال حاضر دو خریدار بالقوه نفت خام، چین و هند دارد.

این کشورها نفت روسیه را با قیمت های پایین خریداری کردند. ناظران انتظار دارند این روند ادامه یابد. در حالی که هند به طور سنتی نفت خام بسیار کمی از روسیه وارد می کند – تنها 2 تا 5 درصد در سال، خرید این کشور در ماه های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

کپلر فاش کرد که هند در ماه مارس 11 میلیون بشکه نفت خریده است، در حالی که این رقم در ماه آوریل 27 میلیون بشکه و در ماه مه 21 میلیون بشکه بوده است، در حالی که در سال 2021 به طور کلی 12 میلیون بشکه از روسیه خریداری کرده است. بر اساس گزارش Kpler، چین که در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت روسیه است، خرید خود را از مارس تا مه سه برابر بیشتر از سال گذشته افزایش داده است.

لئونید فدون، معاون شرکت نفت روسیه لوک اویل، گفت که این کشور باید تولید نفت را 30 درصد کاهش دهد تا قیمت ها را افزایش دهد و از فروش بشکه ها با تخفیف زیاد خودداری کند.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان مواد خام در کپیتال اکونومیکس، گفت: برای روسیه، ما معتقدیم که تاثیر کاهش صادرات در سال جاری تا حد زیادی با افزایش قیمت ها جبران خواهد شد.

او انتظار داشت که تولید و صادرات نفت روسیه تا پایان سال 20 درصد کاهش یابد. به گفته گاردنر، در حالی که نفت اورال روسیه با تخفیف استانداردهای جهانی معامله می شود، اکنون بشکه ای 95 دلار است – هنوز هم بسیار بالاتر از یک سال گذشته.

به گفته شرکت هوش مصنوعی نیروی دریایی ویندوارد، از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مالکیت 180 کشتی متعلق به نهادهای روسی به نهادهای غیر روسی تغییر یافته است.

ویندوارد گفت که این تغییرات که تنها در سه ماه ثبت شده است، بیش از نیمی از تغییرات مالکیت کشتی روسی در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.

به گفته ویندوارد، بسیاری از کشتی های روسی نیز به شرکت هایی که عمدتاً در سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و نروژ مستقر هستند فروخته شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید