قیمت جهانی نفت در سال 2023; از تصمیمات مسکو تا نفت 100 دلاری

قیمت جهانی نفت در سال 2023;  از تصمیمات مسکو تا نفت 100 دلاری

مسکو در اواخر سال 2022 اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز در اوایل سال 2023 کاهش دهد. با شروع سال 2023، باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه می رسد و سناریوی کاهش تولید اوپک پلاس ادامه خواهد یافت. ?

; سال 2022 را می توان سال نوسانات نفتی در نظر گرفت، زیرا جنگ در اوکراین ارزش های تجارت جهانی نفت را برای همیشه تغییر داد و موضوع نفت و گاز در اولویت همه کشورهای جهان قرار گرفت. در دهه‌های اخیر، اروپا امروز مشتاق واردات بیشتر و بیشتر نفت خام غیرروسی بوده است و روسیه تحت تحریم‌ها به شرق چشم دوخته است تا به بزرگترین بازار صادراتی خود تبدیل شود.

بسیاری از کشورهای جهان به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی در نتیجه رویارویی شدید روسیه با اروپا شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند، زیرا روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز و انرژی در جهان است و اروپا به شدت به آن متکی است. برای تامین انرژی قاره کهن.

قیمت نفت خام برنت ثبت شده در ابتدای سال 2022 حدود 80 دلار بود، در حالی که میانگین قیمت در سال جاری حدود 103 دلار است که بالاترین قیمت از سال 2013 است.


عوامل موثر در نوسانات قیمت نفت

جنگ اوکراین

جریان نفت به دلیل جنگ در اوکراین تغییر کرده است، زیرا اتحادیه اروپا تصمیم گرفت 90 درصد نفت روسیه را در سال 2022 تحریم کند و همچنین از ارائه خدمات بیمه ای به نفتکش های روسی توسط شرکت های اتحادیه اروپا جلوگیری کرد که ممکن است تأثیر بیشتری بر نفت روسیه داشته باشد. از آنجایی که ظرفیت روسیه محدود است، فروش نفت روسیه به چین، هند و سایر کشورهایی که تحریم نفتی را اعمال نکرده اند، افزایش یافته است.

جریان نفت به دلیل جنگ در اوکراین تغییر کرده است زیرا اتحادیه اروپا تصمیم گرفت 90 درصد نفت روسیه را در سال 2022 تحریم کند.

دولت های اتحادیه اروپا همچنین حداکثر قیمت نفت روسیه را که از طریق دریا حمل می شود تعیین می کنند. آنها سقف 60 دلار در هر بشکه تعیین کردند.

اقدامات پیشگیرانه چین برای مهار ویروس کرونا

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان و دومین مصرف کننده نفت پس از ایالات متحده، اقدامات سختگیرانه ای را برای مهار شیوع کرونا در سال 2022 انجام داد که منجر به کاهش شدید تولید صنعتی و اقتصادی و همچنین تقاضای نفت شد. سفرها و این اقدامات باعث شد که بر اساس برآوردهای تحلیلگران، تقاضا برای نفت در این کشور بین 30 تا 40 درصد کاهش یابد.

سیاست های پولی سختگیرانه

در مواجهه با تورم فزاینده، بانک های مرکزی در سراسر جهان یک سری افزایش نرخ بهره را با هدف کنترل اقتصاد و بازار کار انجام داده اند، زیرا فدرال رزرو آمریکا هفت بار نرخ بهره را برای کنترل تورم افزایش داده است.

تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید

از جمله تصمیماتی که در سال 2022 بحث برانگیز شد و ایالات متحده را عصبانی کرد، تصمیم گروه اوپک پلاس بود که شامل گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان خارج از آن از جمله روسیه است.

اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید نفت خود را کاهش دهد. هدف تعیین شده بود که از نوامبر 2022 تا پایان سال 2023 به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که معادل دو درصد تقاضای جهانی است.

این تصمیم ادامه داشت تا اینکه مسکو در اواخر سال 2022 اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز در اوایل سال 2023 کاهش دهد که به معنای پنج تا هفت درصد از تولید است. در واقع روسیه در واکنش به تصمیم اروپا برای اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه چنین تصمیمی گرفت.

اکنون با شروع سال 2023 چندین سوال مطرح می شود و باید منتظر پاسخ باشیم. آیا جریان نفت روسیه به آسیا تحت تأثیر تداوم افزایش تحریم های اقتصادی غرب قرار گرفته است؟ آیا قیمت نفت به بشکه ای صد دلار می رسد؟ آیا سناریوی کاهش تولید اوپک پلاس ادامه خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید