اقتصاد ایران 500 میلیارد دلار از ترکیه عقب است / ضرر 100 میلیارد دلاری ناشی از عدم فروش نفت

اقتصاد ایران 500 میلیارد دلار از ترکیه عقب است / ضرر 100 میلیارد دلاری ناشی از عدم فروش نفت

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران حدود 500 میلیارد دلار از ترکیه عقب است و رشد سرمایه گذاری نسبت به کاهش ارزش کاهش یافته است.

مسعود خوانساری در نشست رویداد توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پتروشیمی با اشاره به تلاش جوانان برای زنده نگه داشتن امید در کشور گفت: همه می دانیم که شرایط اجتماعی و اقتصادی در کشور سخت شده است، اما ما باید با کمک به یکدیگر شرایط را به سمت شرایط بهتر هدایت کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق تهران به زودی 139 سالگی خود را جشن می گیرد. این اتاق از بدو تاسیس تاکنون تلاش کرده تا نوآوری های روز دنیا را وارد ایران کند و صنایع زیادی از جمله صنعت برق از اتاق بازرگانی وارد ایران شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کمیسیون نوآوری دیجیتال از 3 سال پیش در اتاق تهران تشکیل شد، گفت: به نظر می رسد با وجود کاهش سرمایه گذاری و خروج سرمایه از کشور، نجات اقتصاد ایران در راستای تحول است. و نوآوری در اقتصاد دیجیتال، از این رو اتاق سعی دارد از جوانانی که در این مسیر قدم گذاشته اند حمایت کند.

خوانساری اقتصاد ایران و ترکیه را در سال 57 نزدیک به هم می داند و می افزاید: در حال حاضر اقتصاد ایران حدود 500 میلیارد دلار از ترکیه عقب است و رشد سرمایه گذاری نسبت به کاهش ارزش کاهش یافته است.

وی با اشاره به تجربه تورم دو رقمی در 4 دهه گذشته گفت: در سال های اخیر تورم به 30 تا 40 درصد رسیده است و ارزش پول ملی نسبت به تورم روزانه رو به کاهش است و از سوی دیگر ما با مقوله کاهش سرمایه اجتماعی روبرو هستیم. تنها امیدی که برای ما باقی مانده تحول دیجیتالی است که می تواند عقب ماندگی ما را جبران کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران عدم فروش بیش از 100 میلیارد دلاری نفت را به اقتصاد ایران لطمه زد و گفت: رشد صنعت پتروشیمی قابل توجه است، در سال 1394 تولید محصولات پتروشیمی حدود 3 میلیون تن بوده است. و در سال 2017 حدود 80 میلیون و امیدواریم در سال 1404 به 133 میلیون تن برسد.

به گفته خوانساری؛ پس از نفت، درآمد دلاری پتروشیمی ها بیشتر است و امیدواریم با نوآوری در این حوزه، این درآمدها را افزایش دهیم.

وی وظیفه اتاق بازرگانی تهران را واسطه بین شرکت های سنتی و نوآور دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر خروج سرمایه از ایران به 10 میلیارد دلار رسیده است و به نظر می رسد این رقم افزایش یابد. همچنین شاهد خروج نخبگان در همه عرصه ها هستیم و حضور جوانان فعال در حوزه شرکت های نوپا و هدایت دانش آنها به سمت بخش های صنعتی و تجاری می تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید