رقابت بین ایران و ترکیه برای رهبری منطقه وجود دارد/ ممکن است این رقابت در دولت جدید اردوغان تشدید شود/ تاریخ ایران و عربستان با ایران و ترکیه متفاوت است. عمق راهبردی ما هیچ نقطه تماسی با عربستان ندارد، بلکه با ترکیه همسو است/ترکیه دشمن ایران نیست، اما هر جا که منافعش ایجاب کند، سعی در کاهش منافع ایران دارد.

رقابت بین ایران و ترکیه برای رهبری منطقه وجود دارد/ ممکن است این رقابت در دولت جدید اردوغان تشدید شود/ تاریخ ایران و عربستان با ایران و ترکیه متفاوت است.  عمق راهبردی ما هیچ نقطه تماسی با عربستان ندارد، بلکه با ترکیه همسو است/ترکیه دشمن ایران نیست، اما هر جا که منافعش ایجاب کند، سعی در کاهش منافع ایران دارد.

مهدی هورسند، تحلیلگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه سیاست خارجی ترکیه تغییر خواهد کرد، گفت: به طور کلی سیاست خارجی دولت جدید اردوغان تغییر خواهد کرد اما رقابت منطقه ای این کشور با ایران پابرجاست و حتی ممکن است شدت بیشتری پیدا کند.

یک تحلیلگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه سیاست خارجی ترکیه تغییر خواهد کرد، گفت: در مجموع سیاست خارجی دولت جدید اردوغان تغییر خواهد کرد اما رقابت منطقه ای این کشور با ایران باقی خواهد ماند و حتی ممکن است شدیدتر شود.

مهدی هورسند در گفت و گو با الکت با بیان اینکه فضای انتخاباتی در ترکیه مبتنی بر افراد است نه احزاب، با توجه به نقش اساسی اردوغان در فضای سیاسی ترکیه، اظهار داشت: در این انتخابات دو گفتمان اردوغان و کمال گولیچداراوغلو وجود داشت که در آن دو گفتمان وجود داشت. طرفین نیستند پس از دو دهه و چهار دوره ریاست جمهوری، مردم ترکیه خواستار گفتمان جدیدی شدند، در این دوره از انتخابات شاهد فضای جدیدی بودیم و در نهایت گفتمان اردوغان در قالب حزب عدالت و توسعه بر رقیب خود پیروز شد.

وی با اشاره به تغییر سیاست خارجی ترکیه در دوره اردوغان ادامه داد: اردوغان پس از 20 سال تجربه متوجه شد که غربی ها از این کشور فاصله گرفته اند. او از پیوستن به اتحادیه اروپا سرخورده است و رویکرد شرق شناسانه این کشور برای پیوستن به نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت می شود و ترکیه جدید بیشتر با تفکرات شرق شناسانه شناسایی می شود.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه سیاست منطقه ای اردوغان در دولت جدید بدون تغییر باقی می ماند، گفت: راهبرد اردوغان به ویژه در خصوص سوریه و منطقه قفقاز جنوبی تغییر نخواهد کرد و این کشور همچنان رقیب منطقه ای جمهوری اسلامی خواهد بود. برای به دست آوردن مزایای بیشتر.”

خرسند با اشاره به اینکه رابطه تهران و آنکارا صرفاً رقابت منطقه ای است و نه دشمنی، تصریح کرد: در این رقابت منطقه ای تلاش ترکیه بر کاهش سهم مبادلات منطقه ای ایران است اما این تلاش ها منجر به از دست رفتن بسیاری از ظرفیت ها و از بین رفتن ظرفیت ها می شود. و این به طور غیرمستقیم بین ما و ترکیه اتفاق افتاد. جنگ 2020 قره باغ یا تحریک آذربایجان علیه مواضع ایران نشان دهنده رقابت منطقه ای ما و ترکیه برای منافع و منافع منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت جدید اردوغان این رقابت ها ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است شدیدتر شود، گفت: درست است که کشورهای منطقه به سمت تنش زدایی حرکت کرده اند اما در مقایسه با رقبای منطقه ای خود باید توجه شود به درجه انطباق تضاد منافع پرداخته می شود.» تاریخ ایران و عربستان با ایران و ترکیه متفاوت است. عمق استراتژیک ما با عربستان هیچ نقطه تماسی ندارد، اما عمق استراتژیک ما با ترکیه همسو است و این تضاد. علاقه باعث ایجاد چالش در رقابت تهران و آنکارا می شود.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا خاطرنشان کرد: ترکیه رقیب سرسخت جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه گرایی باقی خواهد ماند. این کشور دشمن ایران نیست، اما شرایطی را ایجاد می کند که در منطقه ای که منافعش ایجاب می کند، تلاش می کند منافع ایران را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید