سفر بی سر و صدا رئیس سیا به عربستان/ برنز به رهبران ریاض چه گفت؟ / بن سلمان همچنان به ترامپ وفادار است اما ترامپ جدید او رهبر چین است / ولیعهد عربستان گفت آمریکا دیگر تنها شریک ما نیست. از این به بعد هر چه می خواهند باید در ازای آن چیزی بدهند

سفر بی سر و صدا رئیس سیا به عربستان/ برنز به رهبران ریاض چه گفت؟  / بن سلمان همچنان به ترامپ وفادار است اما ترامپ جدید او رهبر چین است / ولیعهد عربستان گفت آمریکا دیگر تنها شریک ما نیست.  از این به بعد هر چه می خواهند باید در ازای آن چیزی بدهند

برای اسرائیل بن سلمان، کالشک خطرات خاصی را به همراه دارد. اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با سعودی ها است. اما ولیعهد سعودی اخیراً در یک توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین با رقیب سرسخت ایالات متحده و دشمن مرگبار اسرائیل، ایران به تفاهم رسید. بن سلمان هر خر و هر ملاقاتی را می خواهد: او از ایالات متحده (و مخفیانه از اسرائیل) حمایت می کند و منافع هر دو را نادیده می گیرد.
سایت منتخب خبری تحلیلی (Entekhab.ir):

دیوید ایگناتیوس در واشنگتن پست نوشت: تصمیم عملگرایانه عربستان سعودی در آخر هفته گذشته برای کاهش تولید نفت و افزایش قیمت پیامی ساده داشت: ایالات متحده دیگر تصمیم گیرنده در خلیج فارس یا بازار نفت نیست. خوب یا بد، دوران هژمونی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است.

این مقاله ادامه می دهد: محمد بن سلمان، ولیعهد روز یکشنبه به تولیدکنندگان اوپک فشار آورد تا تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند و قیمت نفت خام را بیش از 6 درصد افزایش داد و به حدود 85 دلار در هر بشکه رساند. برای دولت بایدن، که در تلاش برای مهار تورم و اجتناب از رکود است، افزایش قیمت به رهبری عربستان سعودی دلگرم کننده نبود.

هم عربستان سعودی و هم ایالات متحده در حال بررسی گزینه های مختلف هستند. هیچ کس نمی خواهد روابط خود را قطع کند، اما رهبران در هر دو پایتخت احساس بی احترامی می کنند. این یک موازنه آسان یا پایدار نیست، به ویژه برای اسرائیل، که خواهان روابط بهتر با ریاض است اما کاملاً به ثبات قدرت آمریکا در منطقه وابسته است.

اما زندگی ادامه دارد، حتی برای یک ابرقدرت تنها. “کانال محرمانه” دولت بایدن، ویلیام جی. برنز، رئیس سیا، این هفته از عربستان سعودی دیدن کرد. یک مقام آمریکایی به من گفت که با مقامات ارشد سعودی “در مورد منافع مشترک” صحبت کرده و “بر تعهد ما به همکاری اطلاعاتی، به ویژه در زمینه هایی مانند مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.”

به نظر می رسد تصمیم نفتی بن سلمان حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده قبل از محاکمه وی است. البته، ولیعهد طرفدار جمهوری خواهان است، اما او روی افراد دیگر نیز شرط بندی می کند. در ماه فوریه، بن سلمان میزبان میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا و گروهی از سناتورهای ارشد جمهوری خواه، از جمله جیمز ای. برد از آیداهو و تام کاتن از آرکانزاس بود. این هفته، سعودی ها مراسم مجللی را در میامی به میزبانی شهردار جمهوری خواه فرانسیس ایکس سوارز، متحد فرماندار ران دیسانتیس، رقیب ترامپ برگزار کردند.

البته بن سلمان همچنان به ترامپ وفادار است که با افتخار پس از ترور جمال خاشقجی در سال 2018 به باب وودوارد گفت: من (بن سلمان) را نجات دادم. صندوق توسعه ملی عربستان سعودی تور گلف LIV را که استراحتگاه های ترامپ را به نمایش می گذاشت، تامین مالی کرد و بیش از 2 میلیارد دلار در یک شرکت سرمایه گذاری که توسط جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد سابق ترامپ اداره می شد، سرمایه گذاری کرد.

اما من حدس می‌زنم برای بن سلمان، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ترامپ جدید است، مردی که از جاه‌طلبی‌های رهبر سعودی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای حمایت می‌کند. هنگامی که شی جینپینگ در ماه دسامبر از عربستان سعودی بازدید کرد، بن سلمان نشستی را در خلیج فارس ترتیب داد که سایر کشورها را برای همکاری در زمینه مسائل اقتصادی، انرژی و امنیتی گرد هم آورد.

بن سلمان به معتمدان خود گفته است که ایالات متحده شریک سعودی باقی می ماند، اما دیگر تنها شریک ما نیست. ولیعهد به مردم گفته است که در حالی که اسلاف وی بلافاصله به درخواست های ایالات متحده پاسخ دادند، “من این روال را متوقف کردم زیرا در ازای آن چیزهایی می خواهم.” به عنوان مثال، بن سلمان در حال خرید هواپیماهای بوئینگ آمریکایی است و در مقابل، او فقط یک بازدید برنزی داشت. و مانور نظامی مشترک به عنوان تأیید حمایت آمریکا.

دولت بایدن برخلاف خشم این کشور پس از کاهش شدید تولید عربستان در ماه اکتبر، نسبت به آخرین سرپیچی نفتی عربستان سعودی با آرامش واکنش نشان داده است. مقامات خاطرنشان کردند که قیمت نفت خام در بیشتر ماه مارس به پایین‌ترین سطح 15 ماهه زیر 80 دلار در هر بشکه رسید و تحلیلگران پیش‌بینی کردند که حتی به زیر 70 دلار کاهش یابد. در مواجهه با این نوع کاهش قیمت، سعودی ها اغلب تولید خود را کاهش می دهند.

با این حال، مقامات دولت بایدن بر این باورند که قیمت ها در کانال متوسط ​​80 دلار باقی خواهند ماند و تأثیر کلی اقتصادی محدود خواهد بود. اما اگر قیمت ها به بالای 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد، مشخص نیست که دولت چه کاری می تواند در مورد آن انجام دهد. بایدن رئیس‌جمهوری نیست که رهبر عربستان به او لطفی کند.

در حالی که بن سلمان گزینه های شراکت با بهترین دوست جدید خود، رهبر چین را بررسی می کند، با همسایگانی مانند امارات متحده عربی و مصر صریح تر است. بن سلمان سال گذشته به معتمدان خود گفت که از هر دو طرف تا پایان سال 2023 امتیاز خواسته است. به گفته سخنگوی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، او این هفته به ریاض سفر کرد، سفری که “نگرانی دوجانبه را برجسته می کند. گفته می شود که تنش ها با امارات همچنان پابرجاست، اما امارات از بن سلمان خواسته اند تولید خود را کاهش دهد.

برای اسرائیل بن سلمان، کالشک خطرات خاصی را به همراه دارد. اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با سعودی ها است. اما ولیعهد سعودی اخیراً در یک توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین با رقیب سرسخت ایالات متحده و دشمن مرگبار اسرائیل، ایران به تفاهم رسید. بن سلمان هر خر و هر ملاقاتی را می خواهد: او از ایالات متحده (و مخفیانه از اسرائیل) حمایت می کند و منافع هر دو را نادیده می گیرد.

برای بیش از نیم قرن، ایالات متحده عربستان سعودی آسیب پذیر را در آغوش گرفت زیرا ما به نفت آن نیاز داشتیم. اکنون ما به طور فزاینده ای این کار را نمی کنیم. آنچه ما می خواهیم عربستان سعودی است که به عنوان یک شریک مسئول رفتار کند، حتی اگر به ناچار منافع عربستان را در اولویت قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید