علی اکبر صالحی: برجام در بعد فنی عملکرد خوبی داشت. از نظر اقتصادی امیدواریم دوباره برگردد / نه تنها چیزی از صنعت هسته ای از دست نرفته است، بلکه با هوشمندی بسیار موفق شدیم این سفر صد ساله را یک شبه طی کنیم.

علی اکبر صالحی: برجام در بعد فنی عملکرد خوبی داشت.  از نظر اقتصادی امیدواریم دوباره برگردد / نه تنها چیزی از صنعت هسته ای از دست نرفته است، بلکه با هوشمندی بسیار موفق شدیم این سفر صد ساله را یک شبه طی کنیم.

علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در برجام محدودیت ظاهری را پذیرفتیم اما از بعد فنی چیزی را از دست ندادیم. اما با قانون مجلس که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، بلافاصله تولید سوخت 20 درصد را شروع کردیم، بنابراین در قانون مجلس گفته شد که در یک سال باید 120 کیلوگرم سوخت 20 درصد تولید شود، اما در تقریباً یک سال حدود 400 کیلوگرم سوخت تولید شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: غربی ها 2 سال و نیم برای تامین سوخت مورد نیاز ایران می خواستند در حالی که تولید سوخت 20 درصدی در کمتر از 2 سال با تلاش جوانان غیور انرژی اتمی محقق شد. سازمان.

علی اکبر صالحی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در خصوص توافق با حفظ زیرساخت های هسته ای، گفت: ایشان در سخنان اخیر خود اشاره مهمی به جایگاه صنعت هسته ای داشتند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رهبر انقلاب هسته ای صنعت هسته ای را دارای چهار ویژگی توصیف کردند. اول اینکه نماد قدرت ملی است. دوم، نیروی محرکه صنعت است. یعنی کشوری که این صنعت را دارد می تواند صنایع دیگری را که در بالاترین سطح در صنعت هسته ای استفاده می شود با خود بیاورد و جلو برود.

وی ادامه داد: سومین ویژگی این است که صنعت هسته ای در بهداشت، کشاورزی، صنعت و انرژی کاربردهای فراوانی دارد و چهارمین آن اینکه صنعت هسته ای است.

صالحی بیان کرد: من به عنوان فردی که مدتی در صنعت هسته ای هدایت و فعالیت داشته ام از مقام معظم رهبری که فرمودند این صنعت درون زا است، تشکر ویژه دارم. با همت جوانان کشور آغاز شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: هیچکس در این صنعت به ما کمک نکرده است. البته درست است که نیروگاه بوشهر با کمک روس ها ساخته شده است، اما صنعت هسته ای ما محدود به بوشهر نیست و حوزه های مختلفی را در بر می گیرد که اغلب به آستانه این صنعت می رسد.» خود جوان پیروز شد.
صنعت هسته ای امروز با 15 سال گذشته قابل مقایسه نیست

وی با اشاره به بخشی دیگر از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر 100 برابر شدن فعالیت ها و دستاوردهای صنعت هسته ای، تصریح کرد: درست است. اگر به صنعت هسته ای در 20 سال گذشته نگاه کنید، با 15-20 سال گذشته قابل مقایسه نیست. این تنها با همت جوانان کشور میسر شد.
شاید اگر محدودیت نبود با زور جلو نمی رفتیم

صالحی تاکید کرد: این دستاوردها و فعالیت ها با وجود همه محدودیت ها بود. البته قابل تامل است که اگر این محدودیت ها نبود شاید با این توان و قدرت جلو نمی رفتیم. مثل غنی سازی 20 درصدی که رهبر انقلاب بارها فرمودند، 20 درصد نماد تحقق اراده ملی است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: وقتی غربی ها گفتند 20 درصد سوخت را به ایران نمی دهند و ده ها شرط را برای تامین 20 درصد سوخت ایران گذاشتند، کشور تصمیم به تولید آن گرفت.
غربی ها 2.5 سال برای تامین سوخت 20 درصد می خواستند

وی ادامه داد: خارجی ها می گفتند ایران بلوف می زند. اما وقتی با تلاش جوانان غیور سازمان انرژی اتمی در کمتر از 2 سال تولید سوخت 20 درصدی به دست آمد، از اینکه ایران چگونه توانسته است آن را تولید کند شگفت زده شدند. در صورتی که 2 سال و نیم می خواستند حتی سوخت لازم را به ایران برسانند.

صالحی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای گفت: هر کدام از این شهدا به روش خود در تولید سوخت 20 درصدی سهم داشتند و در راس آنها شهید شهریاری بود که در بسیاری از تحقیقات مربوط به سوخت 20 درصد
بزرگترین مرکز رادیودارو در شهریور افتتاح می شود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته ای افزود: امیدوارم مذاکرات در چارچوب برجام به نتیجه برسد. ما نشان داده ایم که صنعت هسته ای ما زنده و سرحال است. غنی سازی 20 و 60 درصد انجام داده ایم، فلز اورانیوم تولید کرده ایم، چرخه سوخت را کامل کرده ایم، بیمارستان بزرگی را می سازیم که نمونه آن در غرب آسیا خواهد بود که تا یکی دو سال آینده افتتاح می شود.

و ادامه داد: همچنین در حال ساخت بزرگترین مرکز رادیودارو هستیم و امیدواریم قسمت اول آن را در شهریور افتتاح کنیم. ساخت رآکتور اراک تقریباً به پایان رسیده است و فقط باید دستور راه اندازی آن و آغاز آزمایشات آن داده شود.
ما از نظر فنی چیزی در برجام از دست ندادیم

صالحی گفت: در برجام محدودیت ظاهری را پذیرفتیم اما از بعد فنی چیزی از دست ندادیم اما با قانون مجلس که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، بلافاصله تولید را شروع کردیم. سوخت 20 درصد، بنابراین قانون مجلس گفته بود که در یک سال باید 120 کیلوگرم سوخت 20 درصد تولید شود، اما تقریباً در یک سال حدود 400 کیلوگرم سوخت تولید شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: بیش از 100 کیلوگرم سوخت 60 درصد و فلز اورانیوم تولید شد. سانتریفیوژهای نسل جدید مانند IR9 که ظرفیتی 50 برابر نسل قدیم دارد و در مرحله آزمایش است به نمایش گذاشته شد.

وی تصریح کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که نه تنها چیزی از صنعت هسته‌ای کم نیست، بلکه با هوشمندی فراوان توانستیم مسیر صد ساله را یک شبه بدون نقض برجام طی کنیم.

وزیر امور خارجه سابق تاکید کرد: ما برجام را زیر پا نگذاشتیم و به تعهدات خود پایبند بودیم، بلکه فلز اورانیوم تولید می کردیم. اگر بتوانیم 15 سال پس از انعقاد برجام تحقیقات در مورد تولید فلز اورانیوم را آغاز کنیم. اما ما تولید می کردیم. بنابراین، برجام توانسته در بعد فنی عملکرد خوبی داشته باشد. در بعد اقتصادی نیز امیدواریم برجام بازگردد تا شاهد رفع تحریم ها و تراکنش های بانکی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید