حضرت آیت الله جوادی آملی: فقر اقتصادی مایه شرمساری است/ نه تنها باید به فقرا کمک کرد بلکه باید با فقر مبارزه کرد/دین نه تنها شکم مردم را سیر نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد با عزت زندگی کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی: فقر اقتصادی مایه شرمساری است/ نه تنها باید به فقرا کمک کرد بلکه باید با فقر مبارزه کرد/دین نه تنها شکم مردم را سیر نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد با عزت زندگی کنند.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: فقر اقتصادی مایه شرمساری است و بنابراین باید به سمتی برویم که فقر نباشد نه اینکه فقر نباشد.

به گزارش شفقنا، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه صبح امروز با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه اظهار داشت: از زحمات شما و خدمات مسئولین قدردانی می کنیم و برای خدمتگزاران دعا می کنیم، انتظار ما این است که که ما باید این قدرت فکری را پیدا کنیم که نه تنها به فقرا کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این یک جهاد خوب است!

فرمود: فقر دو گونه است، فقر اقتصادی و فقر طبیعی; از فقر طبیعی جلوگیری نمی شود، بچه بودن، پیر شدن، مریض شدن و فقر ناشی از این چیزها شرم آور نیست. اما فقر اقتصادی مایه شرمساری است و بنابراین باید به سمتی برویم که فقیر نباشیم، فقیر نباشیم.

فرمود: کمک به فقرا دو گونه است یکی کمک به فقرا و دیگری فقرزدایی. ما یک مشکل عاطفی و یک مشکل عقلانی داریم. بحث عاطفی کمک به مستمندان در همه کشورهای دنیا وجود دارد و در همه آنها نهادی وجود دارد که به مستمندان کمک می کند، اما ما از پیروان امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستیم که می فرماید: تمثل لی الفقر رجلا لقاتلاتو»; اگر فقر ببینم در فقر را می کوبم! نیومدم به فقرا کمک کنم، اومدم جلوی فقر رو بگیرم! وظیفه اصلی ما جلوگیری از فقر است.

وی افزود: حفظ آبرو و کرامت مومنان یک وظیفه اسلامی است و بنابراین باید تولید و کار برای همه فراهم شود تا با عزت بر سر سفره خود بنشینند و آبرومندانه زندگی کنند.

این مرجع تقلید شیعه قدرت ادامه داد: در اسلام از شاغل بودن کراهت دارد زیرا دین می گوید ما می خواهیم سخاوتمند باشید و آبرو داشته باشید، نمی خواهیم شکم مردم سیر شود، بلکه می خواهیم با عزت زندگی کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر عزیز اسلام نازل کرد می فرماید: این اولین قول خداوند است: من اقدس الله. وکیل فقه درس می دهد، دکتر طب می آموزد و مهندس هندسه، خداوند متعال کرامت می آموزد و می خواهد مردم با عزت زندگی کنند.
گفتند: یارانه کار سخاوتمندانه و مهربانی است، اما قبلاً گفتیم که پول یارانه صرف تولید، اشتغال و کار شود تا همه سر سفره خود بنشینند و زندگی آبرومندی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید