انتقاد مسیح مهاجری از مصوبه جنجالی مجلس/ نه تنها به دین خدمت نکردید بلکه ضربه دیگری به روحانیت وارد شد.

انتقاد مسیح مهاجری از مصوبه جنجالی مجلس/ نه تنها به دین خدمت نکردید بلکه ضربه دیگری به روحانیت وارد شد.

روز جدید مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر مقاله امروز خود انتقاد شدیدی را نسبت به تبصره مجلس مبنی بر مجوز فعالیت حوزه علمیه در حوزه روانشناسی مطرح کرد.

طرحی با عنوان «اصلاح ماده 1 قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» با امضای تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی به مجلس تقدیم شد که در آن «اسلامی مراكز مديريت حوزه هاي علميه كشور» به عنوان مرجع صادر كننده فعاليت هاي مشورتي و مراكز مشاوره اي بر اساس ارزش هاي اسلامي پيشنهاد مي شود.

این طرح با مخالفت سران 6 انجمن روانی و سلامت مواجه شد و در نامه ای به رئیس شورای اسلامی خواستار حذف این اصلاحیه از قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شدند. این نامه به امضای رؤسای انجمن روان‌شناسی سلامت ایران، انجمن علمی روان‌درمانی ایران، انجمن روان‌شناسی ایران، انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران و انجمن علمی روان‌تنی ایران رسیده است. پزشکی، با تاکید بر اهمیت فعالیت های ترویجی و تربیت دینی روحانیون و نیز با تاکید بر تفاوت بین تحصیل و فعالیت حرفه ای روانشناس، هشدار داد که درج تبصره پیشنهادی در این طرح باعث ایجاد سوء تفاهم و سردرگمی می شود. دو موضوع و فعالیت مجزا و مهم که پیامدهای منفی در حوزه سلامت روان به همراه خواهد داشت. بر این اساس روسای انجمن های علمی امضاکننده نامه به سخنگوی شورای اسلامی شهر یادآور می شوند: «زمینه فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در زمینه صدور مجوز فعالیت حرفه ای روانشناس و مشاور حوزه مستقل فعالیت های ترویجی، آموزشی و تبلیغی و مشاوره دینی و اسلامی.روحانیت و حوزه های علمیه. با توجه به سوء تفاهم‌ها و پیامدهای منفی که یادداشت پیشنهادی ایجاد خواهد کرد، مخالفت خود را با این طرح و الحاق یادداشت مذکور به قانون نظام روان‌شناسی و نظام مشاوره جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و خواستار حذف آن از قانون هستیم. دستور کار مجلس».

همانطور که ملاحظه کردید کارشناسان این حوزه در نامه خود به رئیس شورای اسلامی دلایل علمی نامناسب بودن سمینارها برای ورود به موضوع فعالیت های مشاوره روانشناسی را ذکر کردند که البته دلیل موجه و منطقی است. علاوه بر اینها دلیل روشن و جدی دیگری نیز وجود دارد که الحاق تبصره پیشنهادی به قانون سازمانی نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اقدامی غیر موجه است و آن لزوم جلوگیری از گسترش دخالت حوزه های علمیه و روحانیون در امور اجرایی. زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد، هدف این نبود که روحانیت در همه امور دخالت کند و حکومت را به دست بگیرد. هدف این بود که کشور از یوغ استعمار و استبداد رهایی یابد و مردم در حکومت مشارکت کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شخصیت های برجسته روحانیون انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) به صراحت اعلام کردند که هدف این نیست که یک قشر و یک طبقه بر کشور حکومت کنند. آنها به صراحت گفتند که روحانیت مسئول کار مستقل ترویج دین است و مسئولیت را بر عهده نخواهد گرفت. حتي امام خميني(ره) ابتدا اعلام كردند كه رئيس جمهور نبايد روحاني شود و بعداً به دليل اتفاقات مهمي چون خيانت بني صدر، شهادت رجايي و انفجار مقر حزب جمهوري اسلامي كه منجر به شهادت شد. آیت الله بهشتی و جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و به دلیل مشکلاتی که در آن پیش آمده بود، نظرشان را تغییر دادند و اجازه دادند روحانیون کاندیدای ریاست جمهوری شوند. رفتار امام نشان داد که با ادامه این روند موافق نیست و دخالت روحانیت در امور اجرایی را نمی پذیرد. به همین دلیل و به دلایل مختلف نه تنها گسترش دخالت حوزه های علمیه در امور اجرایی کشور اقدامی نادرست است، بلکه باید از دخالت فعلی روحانیت در امور اجرایی کاسته شود. روحانیون در صورت رأی مردم می توانند در امور قضایی و فرهنگی که با رشته تحصیلی و کار آنان سازگار است در مجلس قانونگذاری شرکت کنند. الان متأسفانه اینطور نیست و روحانیت در بسیاری از سازمان ها و نهادها حضور دارند که کاملاً مشخص است که نیازی به چنین حضوری نیست.

نباید شک کرد که پیشنهاد الحاق تبصره مربوط به اختیارات مجوز مراکز مدیریت سمینارهای فعالیت روانشناختی نه تنها خدمتی به دین و روحانیت و کشور است، بلکه ضربه دیگری به روحانیت وارد خواهد کرد. من مدعی نیستم که مروجین این طرح اهداف باطنی داشته اند، اما به شدت تاکید می کنم که حتی اگر این پیشنهاد با نیت خدمت به کشور و روحانیت باشد، برای روحانیت مضر است. به همین دلیل توصیه می شود رئیس شورای اسلامی این پیشنهاد را از دستور کار خارج کرده و به درخواست منطقی روسای انجمن های علمی در حوزه سلامت روان پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید