شکست دیگری برای سیزدهم / دولت عراق نه تنها ویزا را لغو نکرد، بلکه ویزا هم صادر نکرد.

شکست دیگری برای سیزدهم / دولت عراق نه تنها ویزا را لغو نکرد، بلکه ویزا هم صادر نکرد.

روز جدید وزیر کشور دو هفته پیش در پاسخ به این سوال که آیا هنوز امکان عبور از مرز زمینی تا حرم وجود ندارد، به وعده عراق اشاره کرد و گفت: افرادی که ویزا دارند می توانند از مرز زمینی به عراق عبور کنند. آنها باید می رفتند، اما عراق باید روادید را لغو می کرد که البته خلف قولش را داده بود و هنوز برای رفتن به عراق ویزا لازم است.»

واحدی گفت: در نتیجه باید بگویم افرادی که می توانند ویزا یا ویزا بگیرند می توانند از مرز زمینی به عراق بروند. روز گذشته فرماندار مهران اعلام کرد: شرایط تردد زائران از مرز مهران به عراق تغییری نکرده و افراد با گذرنامه و ویزای معتبر عراق می توانند طبق روال گذشته از مرز مهران وارد کشور شوند.

سفارت عراق ویزا نمی دهد

اگرچه سفر به عراق همچنان نیاز به ویزا دارد، اما شواهد نشان می دهد که سفارت عراق با زائران ایرانی همکاری نمی کند و برای مردم عادی ویزا صادر نمی کند. در روزهای اخیر با نزدیک شدن به شب قدر و روز شهادت امام علی (ع) بسیاری از مایل به سفر به این کشور از عدم صدور روادید برای سفر زمینی به این کشور توسط مقامات عراقی گلایه کرده اند. شرط داشتن روادید برای تردد از مرز زمینی به عراق مدتی است که زائران عتبات عالیات که مسیر هوایی عبادت کربلا را انتخاب می کنند از دریافت ویزا معاف هستند. اما هزینه بالای حمل و نقل هوایی باعث می شود که همه نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وعده نخست وزیر عراق چه شد؟

همه این گفتگوها در حالی صورت می گیرد که نخست وزیر عراق در سفر شهریور ماه گذشته خود به تهران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان قول داده بود که لغو روادید زمینی به زودی و در نیمه شعبان اتفاق بیفتد. اما نه تنها ویزا باطل نشده، بلکه حتی سفارت نیز از صدور ویزا برای زائران خودداری کرده است. در پی این وعده معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از وعده باقی مانده قبل از نیمه شعبان به مقامات عراقی شکایت کرد. وی گفت: نخست وزیر عراق در سفر خود به ایران دو بار وعده داده بود که در نیمه شعبان مرزها به روی نمازگزاران باز خواهد شد. میراحمدی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شیعیان مشتاق به زیارت عتبات عالیات به دلیل وعده ای که مصطفی قظمی بر روی زمین گذاشته است، گفت: نمی دانیم چرا هنوز این دستور به دست مسئولان مرزبانی عراق نرسیده است. از این رو از مقامات عراقی می خواهیم که این دستور را بر اساس قولی که داده اند در اسرع وقت به مرزبانان خود ابلاغ کنند. همه اینها در شرایطی است که هیچ مشکل و مانعی از سوی ایران وجود ندارد.

نگرانی اربعین امسال

در دو سال گذشته با شیوع ویروس تاج، اربعین نمازگزار از حضور در بزرگترین اجتماع شیعیان در کربلا منع شدند. طی چهل سال گذشته، این سفر تحت شرایطی مانند تزریق واکسن و آزمایش PCR محدود و محدود به هوا بوده است. این شرایط سخت باعث شد تا تعداد قابل توجهی از زائران از این سفر محروم شوند. افزایش قابل توجه هزینه های حمل و نقل هوایی و کمبود ظرفیت از مشکلات اصلی این سفر بود. در شرایط کنونی که ویروس کرونا به طور قابل توجهی از بین رفته و با واکسیناسیون اکثریت مردم خطر شیوع آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، انتظار می‌رود محدودیت‌های عراق کاهش یابد. اما اخبار نشان می دهد که در همچنان روی پاشنه قبلی خود می چرخد.

ادامه این وضعیت علاوه بر پیچیده شدن سفرهای جاری به عراق، احتمال محرومیت مردم کشورمان از راهپیمایی میلیونی اربعین امسال را مانند سال گذشته دو چندان می کند. به نظر می رسد مسئولان کشورمان اعم از وزارت کشور و وزارت امور خارجه از این پس باید پیگیر دلیل وعده مسئولان عراقی و با رایزنی با این کشور همسایه برای فراهم آوردن شرایط برای شکوهمندترین و سعادتمندانه باشند. اربعین امسال

دیدگاهتان را بنویسید