معاون سابق وزیر امور خارجه: نه تنها بانک های چین، بلکه عراق، افغانستان و پاکستان نیز به دلیل FATF حاضر به همکاری با ایران نیستند.

معاون سابق وزیر امور خارجه: نه تنها بانک های چین، بلکه عراق، افغانستان و پاکستان نیز به دلیل FATF حاضر به همکاری با ایران نیستند.

بسیاری از گره های سیاست خارجی کشور مربوط به گشایش گره احیای برجام است.

روزنامه اینترنتی فراز – غلامرضا انصاری معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: با خروج پرونده احیای برجام از حوزه سیاست خارجی کشور، احتمال در اختیار گرفتن پرونده احیای توافق هسته ای توسط مردم وجود دارد. ، کسانی که علاقه ای به تحقق آن ندارند، حتی بیشتر خواهد شد.

با توجه به اینکه آیا انتصاب شخص یا فرد خارج از ستاد فعلی فرآیند احیای برجام در وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی و سپردن کار به افراد خارج از دولت می تواند منجر به حل مشکلات ایران و 4+1 و آمریکا گفت: «بحث احیای برجام ربطی به این ندارد که احیای این توافق در دست هر نهاد یا نهادی تحقیقی باشد. بحث بر سر این است که در حال حاضر سیاست های نظام در این زمینه چیست؟ »

وی افزود: طبق اطلاعاتی که به من رسیده، دولت آقای رئیسی در حال حاضر به دنبال پایان دادن به بحث احیای برجام است، اما ممکن است کسانی که خارج از نظام سیاسی کشور و دولت هستند، نظر متفاوتی داشته باشند. موضع دارند و با این روند موافق نیستند.» بنابراین، از منظر شما، اگر احیای برجام را به کسانی بسپاریم که خارج از موضوع احیای برجام اهداف و افکار دیگری دارند، احیای برجام خواهد بود. توافق جامع هسته ای-خصوصی انجام می شود؟ من می گویم نه، انجام نمی شود.

انصاری با طرح این سوال که «اگر افرادی خارج از دولت مسئولیت مذاکره با 1+4 و آمریکا را بر عهده بگیرند، نتایج مورد انتظار برجام چیست؟»، گفت: من خودم به این سؤال پاسخ می‌دهم. و همین الان به شما بگویم که این کار (احیای برجام) هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

وی ادامه داد: معتقدم در بررسی وضعیت فعلی احیای توافق جامع هسته‌ای باید به نکات زیر توجه شود: ابتدا وضعیت احیای برجام در سیاست‌های کلی نظام مشخص شود و سپس وضعیت احیای برجام مشخص شود. چه کسی مسئول رسیدگی به آن خواهد بود. یعنی چه کسی می‌تواند در مسیر احیای برجام حرکت کند که تا آنجا که من می‌دانم وزارت امور خارجه هم اکنون به دنبال راهی برای احیای برجام است.»

معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی ایران احیای برجام تا چه اندازه امکان پذیر است، گفت: از نظر من این موضوع. قطعا باید به نتیجه برسد و من در این شکی ندارم زیرا از دیدگاه من گره های بسیاری از سیاست خارجی کشور در رابطه با مسائل منطقه ای و اقتصادی کشور مربوط به گشایش گره است. احیای برجام

وی همچنین به مشکلات پیش روی کشور به دلیل نپیوستن به FATF اشاره کرد و گفت: بحث احیای برجام و الحاق به FATF یکی از موضوعاتی است که باید به سرعت حل شود، اما در رابطه با کدام سازمان و نظام است. الف باید این موضوع را زیر نظر داشته باشد و معتقدم در شرایط کنونی باید کار را به نظام سیاست خارجی کشور سپرد چرا که نظام سیاست خارجی کشور بیش از سایر نظام ها در حال احیای این موضوع است. برجام و سیاست دولت آقای رایضی در خصوص احیای توافق جامع هسته ای.

انصاری با ابراز خوش‌بینی نسبت به احتمال دستیابی به توافق برای احیای برجام، گفت: من به‌عنوان یک دیپلمات همیشه خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم هنوز فرصت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احیای برجام وجود دارد.

وی در ادامه این گفتگو با تاکید بر تسریع روند الحاق به FATF افزود: معتقدم باید هر چه سریعتر در راستای یکسان سازی قوانین نظام بانکی کشور با قوانین بین المللی حرکت کنیم. وی افزود: برخی مواقع افراد موضوع FATF را با برجام مرتبط می‌دانند که از نظر من این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارند؛ هدف FATF استانداردسازی نظام بانکی کشور است و ما برای ارتباط با هر کسی به این استانداردسازی نیاز داریم. بانک خارج از مرزهای کشور».

معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با این موضوع که جناب عالی در گفتگوی دیگری درباره مشکلاتی که برای عدم پیوستن به FATF در روند همکاری با بانک های چینی اشاره کردید، اظهار داشت: نه فقط بانک های چینی ما حتی در همکاری با بانک های افغانستان نیز با مشکلاتی مواجه شدیم. در دولت قبلی افغانستان، بانک‌های این کشور با این استدلال که شما عضو FATF نیستید، از همکاری با ایران خودداری کردند. همه مسئولان کشور نیز متوجه این مشکل بودند.

وی ادامه داد: به هر حال در معادلات جهانی، چین کشور قدرتمندی است که سعی می کند با احتیاط فراوان در بازار پولی و مالی جهانی حرکت کند، اما کشورهایی مانند افغانستان، عراق و پاکستان که در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند. مایل به همکاری هستند.» مالی و بانکی با ایران نیست؛ «پاکستان کشوری است که سال‌ها در فهرست خاکستری FATF قرار داشت، اما این کشور پس از خروج از خاکستری حاضر به همکاری با ایران در بخش بانکی نبود. لیست.

موضوع همکاری ایران و چین در شرایط کنونی منطقه و جهان و با توجه به افزایش روند همکاری پکن با برخی کشورهای منطقه از دیگر موضوعاتی بود که انصاری در این خصوص تاکید کرد: باید در جهت گسترش تلاش کنیم. روابط با چین در هر شرایطی.” و از فرصت های موجود نهایت استفاده را ببرید.”

موضوعی که این دیپلمات بلندپایه وزارت امور خارجه در هفته های اخیر پس از سفر رئیس جمهور چین به ریاض به آن اشاره کرده، موضوع بحث کارشناسان و سیاستمداران داخلی بوده است و در بیشتر موارد این کارشناسان دلیل این وضعیت را ناکارآمدی می دانند. دستگاه سیاست خارجی کشور ۹ کشور چین بر ادامه همکاری تهران با پکن تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید