معاون وزیر امور خارجه: 9 ماه پیش در سفر امیر عبداللهیان به پکن اعلام شد که سند همکاری 25 ساله ایران و چین اجرایی می شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا اقدام چندانی انجام نشد.

معاون وزیر امور خارجه: 9 ماه پیش در سفر امیر عبداللهیان به پکن اعلام شد که سند همکاری 25 ساله ایران و چین اجرایی می شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا اقدام چندانی انجام نشد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص ارتباط سفر رئیس جمهور به چین با صدور سند همکاری 25 ساله چین و ایران گفت: حدود 9 ماه پیش در سفر به چین وزیر امور خارجه چین و همچنین در پایان دیدار وزرای خارجه دو کشور اعلام شد که این سند جامع باید اجرایی شود، اما به دلیل مشکلات تاج، اقدام چندانی صورت نگرفت. من اخیراً یک سفر به چین داشتم که به دلیل شرایط به مدت 7-8 روز قرنطینه بودیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه معتقد است که جمهوری اسلامی ایران هم تامین کننده انرژی است و هم می تواند امنیت را تامین کند، بنابراین می تواند شریک راهبردی چین باشد.

به گزارش «انتکه»، مهدی صفری درباره سفر رئیس جمهور به چین گفت: سفر رئیس جمهور به چین از نظر پروتکلی یک سفر رسمی در بالاترین سطح بود. وی دیدارهای مهم بسیاری با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، نخست وزیر و رئیس مجلس داشت. همچنین جلسه ای با اقتصاددانان و ابرشرکت های چینی داشتند که در آن شرکت های چینی حضور داشتند و مشکلات خود را مطرح کردند و رئیس جمهور نیز اعلام کرد که درها باز است، پروژه ها روشن است، اگر موانعی وجود داشته باشد سعی می کنیم آن ها را برطرف کنیم. .

وی در خصوص ارتباط این سفر با صدور سند همکاری 25 ساله چین و ایران گفت: حدود 9 ماه پیش در سفر وزیر امور خارجه به چین و همچنین در پایان دیدار دو کشور وزرای امور خارجه اعلام کردند که این سند جامع اجرایی خواهد شد اما به دلیل مشکلاتی که بر سر تاج وجود داشت این کار انجام شد. اتفاق خاصی نیفتاد، اخیرا سفری به چین داشتم که به دلیل شرایط 7-8 روز قرنطینه بودیم.

معاون وزیر دیپلماسی اقتصادی در برنامه جهان آرا با بیان اینکه بیشتر محصولات صادراتی ما عمدتا کشاورزی است، گفت: در این مدت سعی کردیم برای یک سری محصولات کشاورزی از جمله سیب، کیوی، لبنیات، مرکبات و زعفران مجوز بگیریم. از چین .گرفتن

صفری افزود: در این سفر در خصوص مسکن، انرژی های پاک، حمل و نقل، کشاورزی و موارد دیگر بحث و تبادل نظر شد و اسنادی نیز به امضا رسید که در صورت پیگیری تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به همکاری های منطقه ای اظهار داشت: یکی از موارد همکاری های منطقه ای; شانگهای بود که در ژوئن 1402 به عضویت کامل هند درآمد. در مورد برجام، طرف چینی حمایت ایران از عضویت ایران در برجام را پذیرفت.

معاون وزیر امور خارجه میزان تعامل چین با دولت سیزدهم را در مقایسه با دولت های قبلی چگونه ارزیابی می کند؟ وی بیان کرد: سیاست های دولت ها متفاوت است، من همیشه تاکید کرده ام که سیاست خارجی ما نباید متکی به دولت ها باشد، باید حکمرانی باشد که مسیر ما را با یک دولت تغییر ندهد، در این دولت گرایش شدیدی به سمت کشورهای آسیایی وجود دارد به عنوان و همچنین آفریقا و اروپا. دولت همچنین اعلام کرد که همسایگان در اولویت هستند و همین سیاست در حال پیگیری است و طرف چینی نیز از این موضوع مطلع است. بنابراین سطح روابط عالی است.

صفری همچنین درباره علاقه چینی ها به همکاری با ایران گفت: معتقدم اقتصاد چین حرف اول را می زند، آمریکایی ها پول چاپ می کنند. ما 2200 کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان داریم، چین 6.5 میلیون بشکه نفت از این منطقه می گیرد. آیا فقط تامین انرژی مهم است یا امنیت آن مهم است؟ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران امنیت انرژی را نیز تامین می کند و این یکی از مواردی است که ایران می تواند شریک استراتژیک باشد. چینی ها می دانند که ایران می تواند امنیت انرژی را تامین کند. بنابراین امنیت تجارت و انرژی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند موثر است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ایران کشوری است که با 15 کشور هم مرز است و از نظر جغرافیایی مسیر تجاری خوبی است، بنابراین روابط ایران و چین مربوط به امروز و دیروز نیست، تاریخی است. ما هرگز با چینی ها جنگ و اختلاف مرزی نداشته ایم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یادآور شد: در این بحث ها بحث هایی مطرح شد; چینی‌ها معتقدند نظم جدیدی در حال شکل‌گیری است، رئیس‌جمهور تحلیلی در این باره داشت که کاهش قدرت آمریکا و افزایش قدرت در منطقه آسیا و ظهور سازمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس به‌طور پویا به سمت یک حرکت می‌رود. نظم جهانی

صفری اظهار داشت: چین از ابتدا یک قدرت است، این یک ظهور جدید نیست، مثلا روسیه یا شوروی سابق یک قدرت نظامی بود نه اقتصادی. یک روز گفتم ایران در مدت کوتاهی ابرقدرت می شود، دو سه نفر از دوستانم در وزارت امور خارجه گفتند باید به صفری درس و آموزش بدهیم تا آنها را که ابرقدرت می شوند مطالعه کند، منظورم این بود که بنویسند. این کتاب ها را برای شما ترجمه کنید. این همان غربی است که هرگز تصور نمی کردید به یک ابرقدرت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر عوامل نظامی، اقتصادی و جغرافیایی یک قدرت منطقه ای قوی است، این که قدرت منطقه تا کجاست، اینطوری نظم جهانی شکل می گیرد، سازمان های منطقه ای قدرتمند می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید