مسیح مهاجری: به این نتیجه رسیدیم که به قول شما شایسته سالاری همان خانواده بود.

مسیح مهاجری: ما به این نتیجه رسیدیم که به قول شما

روز جدید : خبرهای زیادی از دیدارهای خانوادگی در رسانه ها منتشر شد که بیشتر آنها «داماد محور» بود. امیدوار بودیم با لغو حکم شهردار تهران برای داماد، قرارهای خطاب به داماد به کلی باطل شود، اما خبری از سرایت این قرارها به خانواده های دیگر نشد. . با مشاهده این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که این همان «شایسته سالاری» بود که در شعارهای انتخاباتی آقایان به کار رفته بود و نمی دانستیم یعنی چه.

حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ما با حسن نیت از انتصابات دولت سیزدهم نه تنها به کابینه بلکه از دستگاه های اجرایی مختلف و رده های مختلف انتقاد کردیم و نوشتیم که نباید. نیروهای واجد شرایط را به جناح ها و نیروهای مستقل محدود کنید. «به میان آنها بروید، افراد دلسوز و خدمتگزاران زیادی هستند.

این خیرخواهی و نصیحت صادقانه را رد نکردند و شفاهی و کتبا پاسخ دادند. یادمان رفت و نامه ای در روزنامه چاپ کردیم به این امید که برای حفظ ظاهر و عملا کمی تغییر مسیر و روی آوردن به نیروهای مستقل به نفع کشور و مردم پاسخ دهند.

در عرض چند روز، اخبار زیادی در رسانه ها درباره دیدارهای خانوادگی منتشر شد که بیشتر آنها «داماد محور» بود. امیدوار بودیم با لغو حکم شهردار تهران برای داماد، قرارهای خطاب به داماد به کلی باطل شود اما خبری از سرایت این قرارها به خانواده های دیگر نشد.

با مشاهده این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که این همان «شایسته سالاری» بود که در شعارهای انتخاباتی آقایان به کار رفته بود و نمی دانستیم یعنی چه. می دانستند در این مجموعه فقط مستحقان حضور دارند و با این انتصابات می شد مطمئن بود که منابع قضایا به مستحقان سپرده شده است. اخیرا دایره شایستگی از جمله دوستان و حتی یک قانون نجومی در یکی از وزارتخانه ها صدای خود را بلند کرده است.

این روش البته خیلی جدید نیست. ما در دولت های گذشته نیز همین شایسته سالاری را تجربه کرده ایم و نتیجه آن نصیب کشور و ملت شده است. بنابراین نمی‌توان حساب دولت سیزدهم را در این زمینه از دولت‌های گذشته جدا کرد و آن را متهم کرد که مسیری را طی کرده است که دولت‌های قبلی آن را طی نکرده‌اند.

اگر در این مقوله حرفی هست، انتقاد از دولت سیزدهم نیست، بلکه گلایه از راه غلطی است که در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده و تبدیل به یک فرهنگ غلط شده است. در این فرهنگ غلط، رسم بر این است که هرکسی در مجموعه ما فداکار، انقلابی، قابل استفاده و کارآمد است و هرکس در مجموعه ما نیست، هیچ یک از این ویژگی ها را ندارد.

این فرهنگ نادرست که متعلق به حکومت خاصی نیست و سال هاست در بخش های وسیعی از جمهوری اسلامی بر انتصابات مسلط بوده است، منشأ فساد و انحراف فراوان است. ما نباید فریب بخوریم و از اقدامات خود برای یافتن عوامل فاسد فراتر برویم. این میکروبی است که ما وارد این سیستم کردیم. پس باید از خودمان شروع کنیم.

اگر به مسئولان توصیه می کنیم که «از شهید بهشتی بیاموزند» به این دلیل است که این عالم مخلص و فعال به شایسته سالاری به معنای واقعی پایبند بوده است. آقایان، هم این و هم این جناح در انتخابات شعار شایسته سالاری می دهند و به دیگران به خاطر عدم پایبندی به شایسته سالاری و مردسالاری توهین می کنند، اما وقتی به قدرت می رسند یادشان می آید که کلمه «خانواده» و «شایسته» نباید. حرکت و مردسالاری و دوستی را نباید با « شایسته سالاری » یکی دانست.

اگر نسبت به انتصابات هشدار می دهیم به این دلیل است که می خواهیم دولت فعلی به سرنوشت دولت های قبلی دچار نشود. ما به آنها تذکر دادیم و آنها هم انجام دادند، اما جز در مواردی از پذیرش خودداری کردند. ما به عنوان رسانه قدرت اجرایی نداریم، اما وظیفه خود می دانیم که چه حرف من را باور کنید و چه خسته می شوید، هشدار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید