مسیح مهاجری درباره درگذشت مهسا امینی: نگاه خود را به مردم و نوع حکومت تغییر دهید

مسیح مهاجری درباره درگذشت مهسا امینی: نگاه خود را به مردم و نوع حکومت تغییر دهید

رورنوحجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری: نتیجه این نیست که شما از اجرای قانون و امر به معروف و نهی از منکر دست بردارید، بلکه نتیجه این نیست که ابتدا نگاه خود را نسبت به مردم و نوع حکومت تغییر دهید، سپس بپرسید. مردم از قانون و احکام دین پیروی کنند. انسان ها طبیعتا قانون، شریعت و اخلاق می خواهند و جامعه سالم را دوست دارند. اگر حاکمانی داشته باشند که مقید به عدالت هستند، به معروف و نهی از منکر قیام می کنند.

به گزارش شفقنا، متن یادداشت مدیرعامل جمهوری اسلامی که به مناسبت درگذشت خانم مهسا امینی منتشر شده است به شرح زیر است:

به نام خدا
ثواب هزاران طواف کعبه و بوسیدن حرم مطهر و صدها بار زیارت قبر امام حسین و دهها بار پیاده روی به زیارت اربعین با ثواب حفظ جان نیست. از یک انسان

ما مردم عادی هنوز از ماجرای واقعی مرگ ناگهانی «مهسا امینی» خبر نداریم. آنچه در فیلم منتشر شده توسط پلیس نشان می دهد این است که او یا در حین انتقال به گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا سابقه بیماری قلبی داشته یا چیز دیگری که هنوز نشنیده ایم. مهمتر از آن، اعتماد مردم خدشه دار شده است. یکی از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی در ابتدای تأسیس این بود که همه هر آنچه را که مسئولان این نظام در هر سطحی می گفتند، باور می کردند، اما الان اینطور نیست. این بی اعتمادی ضایعه بزرگی است که خود را در حوادثی مانند فوت مهسا امینی و چه نمایشی نشان می دهد!
از همه اینها که بگذریم، مهمترین چیز این است که مسئولان همیشه در حوادثی که باعث تعجب آنها می شود به دنبال معلول باشند و حداکثر کاری که می کنند – اگر واقعا انجام شود و به پایان برسد – مبارزه با معلولان است. این روش هیچ گاه علت اصلی این اتفاقات را که عامل این عوارض است از بین نمی برد. تمام احکامی که برای ردیابی مرگ این دختر 22 ساله کرد صادر شده است، با هدف روشن شدن چگونگی وقوع این حادثه و علت مرگ وی است. این اقدام نیز لازم است، اما با انجام آن، ریشه چنین حوادثی خشکانده نمی شود.

این روزها با توجه به اینکه ممکن است یکی دو نفر از ماموران گشت ارشاد اشتباه کرده باشند، عده ای نیروی انتظامی و تمام تلاش و خدمت آن نیرو و تمام فداکاری ها و جانفشانی های این گروه برای حفظ امنیت را زیر سوال می برند. کشور و مبارزه با شر و خائنان فراموش شده است. شکی نیست که این یک یا چند متخلف باید مجازات شوند، اما اشتباهات آنها را نباید به گردن کل نیروی انتظامی انداخت. اگر یک پزشک اشتباه کند، نمی توان جامعه پزشکی را اشتباه دانست. مهمتر از آن، در چنین حوادثی، بازجویی پلیس نیز نوعی برخورد با معلولان و فراموش کردن علت است. با چنین روشی نه تنها هرگز به نتیجه مطلوب یعنی خشکاندن ریشه برخوردهای غیرمنطقی و غیرانسانی با پدیده هایی چون حجاب و حجاب نمی رسیم، بلکه بر حجم این گونه مشکلات خواهد افزود.

در اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است و انجام این فریضه نیز در صورت احراز شرایط لازم است شکی نیست، اما سوال اصلی این است که آیا شرایط لازم را فراهم کرده ایم؟ زمانی که شرایط علم عامه و نهی از منکر فراهم نشود، مبارزه با منکرات مانند حیا و بی حجابی و عوارض ناشی از آن در چارچوب مبارزه با معلولیت ها خواهد بود که هرگز محقق نخواهد شد. اگر در همه زمینه ها قانون را رعایت می کنید، عدالت را در زمینه های اقتصادی، قضایی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی اعمال کنید، مردم را از فقر، بیکاری و تنگناهای معیشتی نجات دهید و با مردم صادق باشید تا بین کلمات تناقضی نباشد. و رفتار شما نباید احساس شود، در چنین شرایطی مطمئن باشید که مردم به شما اعتماد خواهند کرد، نه تنها بر اساس قانون، بلکه بر اساس خواسته های معقول و منطقی خود عمل کنید و با جان و دل به موازین شرعی پایبند باشید. شما هستید حتی می توانید به سطحی بالاتر از این و آن هم برسید، بدون دخالت شما، اگر مردم متوجه شوند که فردی قانون یا شرع را رعایت نمی کند، با آن برخورد می کنند و از گسترش اقدامات غیرقانونی در جامعه جلوگیری می کنند. مبارزه با علت یعنی این. اما اگر مبارزه برای هدف را رها کنید و به سراغ معلولان بروید و آن را به پلیس بسپارید، نه تنها این نیرو از عهده آن برنمی آید، بلکه اگر ارتش و سپاه و بسیج را به صحنه بیاورید و از ارتش کشورهای همسایه کمک بگیرید. شما نمی توانید مردم را به پیروی از قوانین و احکام شرعی مجبور کنید.

نتیجه این نیست که شما اجرای قانون و امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارید، بلکه این است که ابتدا نگاه خود را نسبت به مردم و نوع حکومت تغییر دهید، سپس از مردم بخواهید که قانون و قانون را رعایت کنند. احکام دین انسان ها طبیعتا قانون، شریعت و اخلاق می خواهند و جامعه سالم را دوست دارند. اگر حاکمانی داشته باشند که مقید به عدالت باشند، خودشان به امر معروف و نهی از منکر قیام می کنند و به همین دلیل است که قرآن کریم این وظیفه بسیار مهم را بر عهده مردم می داند: منکر…» صدق الله العالی العظیم.

دیدگاهتان را بنویسید