مسیح مهاجری: هنوز زمان دارید تا سیاست خود را در قبال جنگ اوکراین تغییر دهید/بقیه حقایق را بپذیرید زیرا انکار تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را پس گرفتید.

مسیح مهاجری: هنوز زمان دارید تا سیاست خود را در قبال جنگ اوکراین تغییر دهید/بقیه حقایق را بپذیرید زیرا انکار تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را پس گرفتید.

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شما هنوز زمان دارید تا سیاست خود را در قبال جنگ اوکراین تغییر دهید. این واقعیت که شما موضع خود را از انکار عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به اعتراف به اینکه قبل از جنگ در اوکراین به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین دادیم، باید به فال نیک گرفت.

حداقل کاری که مقامات جمهوری اسلامی ایران می توانستند در جنگ اوکراین انجام دهند این بود که ابتدا با تشکیل کمیته میانجیگری با هر دو طرف جنگ مذاکره کرده و آنها را برای پایان دادن به جنگ و پایان دادن به جنگ تشویق کنند.

دوم، آنها باید به کشوری که جنگ را آغاز کرده است، یعنی روسیه، توصیه کنند که از مقررات بین المللی که تجاوز به خاک سایر کشورها را ممنوع می کند، پیروی کند و چهارم، روابط خود را با کشور مورد حمله با قدرت و صمیمیت بیشتری نسبت به گذشته حفظ کند. تا بتوانند از آن قدرت و صمیمیت برای تأثیرگذاری بر پایان جنگ و برقراری صلح و آرامش استفاده کنند.

متأسفانه در جنگ اوکراین، مقامات جمهوری اسلامی به اکثر این تعهدات عمل نکردند، بنابراین اکنون روابط ایران و اوکراین در حال تیره شدن است و ایران از سوی سازمان های بین المللی و خود اوکراین متهم به حمایت از روسیه می شود. کشوری که جنگ در اوکراین را آغاز کرد.

بر اساس آموزه های اسلامی، ما خود را ملزم به پیروی از سخنان وزیر امور خارجه می دانیم که گفته بود ما قبل از جنگ در اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار روسیه قرار دادیم و اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ استفاده کرده است، ما نخواهیم بود. بی تفاوت، مطابق با Let’s know it as fact مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. با قبول این گفته، حال سوال اینجاست که چرا پس از شروع جنگ در اوکراین به روسیه اعلام نکردید که حق استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را ندارد؟ همچنین چرا علناً روسیه را به دلیل شروع جنگ محکوم نکردید و چرا تلاش خود را برای میانجیگری بین دو طرف برای پایان دادن به این جنگ شیطانی مضاعف نکردید؟

شما می توانستید نقشی را که از کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران در تاریخ جنگ اوکراین انتظار می رفت بازی کنید بدون اینکه به روابط ما با روسیه آسیبی وارد شود، اما متأسفانه سیاستی که در 8 ماه و نیم اخیر که جنگ در اوکراین ادامه دارد اجرا شد. . این اتفاق افتاد که دولت اوکراین سفیر جمهوری اسلامی را اخراج کرد و حتی دانشجویان ایرانی را که در اوکراین تحصیل می کردند از ادامه تحصیل در آن کشور منع کرد.

شما هنوز زمان دارید تا سیاست جنگ در اوکراین را تغییر دهید. این واقعیت که شما موضع خود را از انکار عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به اعتراف به اینکه قبل از جنگ در اوکراین به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین دادیم، باید به فال نیک گرفت. با این دستور، در صورت پذیرش واقعیت ها در سایر موضوعات، بسیاری از مشکلات تغییر خواهد کرد و می توانید در موقعیتی قابل مقایسه با شأن جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرید، جنگ اوکراین را میانجیگری کنید و در پایان این جنگ نقش موثری ایفا کنید. .

شما نباید تمام تخم مرغ های خود را در سبد روسی قرار دهید. این روش با سیاست «نه شرقی نه غربی» که زیربنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، در تضاد است. شما می توانید با ایجاد تغییرات اساسی در سیاست خارجی کشورمان اعم از منطقه ای و بین المللی، بسیاری از مشکلات کشور را حل کنید و ایران را به جایگاه رفیعی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برایش تعیین کرده است برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید