حملات انتحاری هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین/ اروپا خواستار تحریم ایران است

حملات انتحاری هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین/ اروپا خواستار تحریم ایران است

روز جدید صبح روز دوشنبه 17 اکتبر (25 اکتبر)، روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به چندین مکان از جمله مرکز شهر کیف حمله کرد.

ساعاتی پس از حملات جدید روسیه به پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری، وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین شدند.

صبح روز دوشنبه 17 اکتبر (25 اکتبر)، روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به چندین مکان از جمله مرکز شهر کیف حمله کرد.

اوکراین مدعی است که این پهپادها که در حملات گسترده هفته گذشته مورد استفاده قرار گرفتند، ساخت ایران هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته پس از حملات بی‌سابقه روسیه به کیف و دیگر شهرهای اوکراین گفت که از پهپادهای ساخت ایران در این حملات استفاده شده است.

در پی حملات جدید روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر بر بی طرفی جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد و گفت: ایران «هیچ سلاحی برای هیچ یک از طرفین نفرستاده است».

کرملین درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است، اما کشورهای غربی نسبت به دخالت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین هشدار داده اند. تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین شدند.

یورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «ما به دنبال شواهد قطعی برای چنین دخالتی (دخالت ایران در جنگ) خواهیم بود». آقای بورل گفت، دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

دو دیپلمات اروپایی که در مذاکرات پیش از نشست وزرای خارجه اروپا شرکت کرده بودند به رویترز گفتند که اتحادیه اروپا ممکن است تصمیم بگیرد در واکنش به موضوع استفاده ایران از هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین، تحریم های جدیدی را علیه تهران در نظر بگیرد.

ژپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک گفت: اتحادیه اروپا باید قاطعانه به حملات هوایی روسیه که طی آن هواپیماهای بدون سرنشین به ساختمان‌های اطراف ایستگاه قطار مرکزی حمله می‌کنند، پاسخ دهد.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز گفت: این پهپادهای کامیکازه (انتحاری) که اخیرا شاهد استفاده از آنها علیه اوکراین بودیم به معنای تشدید جنگ است.

او گفت ارسال تجهیزات به روسیه به معنای حمایت فعال در جنگ مسکو علیه اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید