ترس آمریکا از اتحاد روسیه و ایران و ادعای مکرر هواپیماهای بدون سرنشین ایران


ساعت: 00:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904302

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: جهان باید اتحاد مسکو-تهران را یک تهدید بالقوه ببیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عصر سه شنبه به وقت محلی گفت که جهان باید اتحاد عمیق روسیه با ایران را به عنوان یک تهدید بالقوه ببیند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی فضاسازی های واشنگتن مبنی بر ارسال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه، سخنان روز گذشته خود را تکرار کرد و این اقدام ادعایی را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.
این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که کشورش ابزارهای زیادی برای پاسخگویی ایران و روسیه دارد.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود افزود: برای مقابله با تهدیدهای فزاینده روسیه و ایران با متحدان از جمله سازمان ملل همکاری می کنیم.
پاتل همچنین تصریح کرد: برای رسیدگی به عرضه پهپادهای ایرانی و سایر تسلیحات به روسیه گام های قاطعی از جمله اعمال تحریم ها بر خواهیم داشت.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.

این مقام آمریکایی روز گذشته نیز گفت که درباره پهپادهای ایرانی که از ماه جولای به روسیه ارسال شده اند، هشدار داده ایم.
پاتل مدعی شد که آمریکا هشدار داده است که پس از استفاده از پهپادهای وارداتی روسیه در حمله به کیف، علیه تمامی شرکت‌ها و کشورهایی که با برنامه پهپاد ایران همکاری می‌کنند، اقدام خواهد کرد.
وی تهدید کرد که در تحریم ایران و کشورهایی که در انتقال پهپادها به روسیه نقش دارند تردید نخواهیم کرد.
آمریکا مدت هاست ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده است که جمهوری اسلامی ایران بارها آن را رد کرده است.
در پی ادعای واشنگتن، وزارت خارجه اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: ارسال سلاح به روسیه برای آغاز جنگ علیه اوکراین اقدامی خصمانه است که ضربه جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از تصمیم دولت اوکراین در خصوص روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرد.

ناصر کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده مبنی بر عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس می داند و آن را تایید نمی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: از ابتدای مناقشه همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده ایم.
کنعانی تاکید کرد: در همین راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر در تماس ها و دیدارهای متعدد خود با همکاران روسی و اوکراینی خود همواره بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز و گفتگوی اختلافات تاکید کرده و تصریح کرد: و آماده سازی کشورمان برای کمک به این روند را اعلام کرد.
حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۲۴ مهرماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فنلاندی خود اظهار داشت: با وجود کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه ارسال نکرده و نخواهیم کرد، زیرا ما بر این باورند که راه حل این بحران یک راه حل سیاسی است و هرگونه حمایت مسلحانه از طرفین، فرصت صلح را به تاخیر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید