ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه جهان را ناامن می کند


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905742

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه که علیه اهدافی در اوکراین استفاده می شود، امنیت جهانی را تضعیف می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه که علیه اهدافی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند، امنیت جهانی را تضعیف می کند.

پلوسی پس از دیدار با آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی در زاگرب گفت: فکر می کنم ایران اشتباه بزرگی مرتکب می شود.

وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: ابتدا باید بتوانیم با این پهپادها مقابله کنیم. این یک فناوری خطرناک است و باید متوقف شود.

همچنین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: مدتی است که تلاش می کنیم با ایران به توافق هسته ای دست پیدا کنیم تا بتوانیم دنیا را به مکانی امن تبدیل کنیم و اکنون به کمک روسیه رفته اند. و امنیت دنیا را از بین می برند، کم می شوند

تکرار ادعای پلوسی درباره این موضوع از سوی مقامات آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن چند ماه پیش اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد صدها پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روسیه آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه خواهند کرد. روش استفاده از این پهپادها در ایران



اخیرا اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی شده اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.



مقامات روسی این ادعا را “بی اساس” رد کرده و گفته اند روسیه از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند.

این مطلب را ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات رسانه های غربی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین بیانیه رسانه های غربی بیان کرد. همکاری نظامی تهران و مسکو: روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف رو به افزایش است و این رشد و روابط همه جانبه است. این روابط بر اساس منافع دو طرف و نیز چارچوب های قانونی است و با هیچ روند بین المللی مغایرتی ندارد. به این ترتیب کشورها آزادند تا روابط خود را بر اساس منافع دو طرف توسعه دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: رابطه ایران و روسیه علیه هیچ کشوری نیست. هیچ رویکرد و چارچوب بین المللی را زیر پا نمی گذارد و مرعوب هیچ ظلمی در این زمینه نخواهیم بود.

کنعانی در این زمینه گفت: کمپین رسانه ای غرب و آمریکا در رابطه با روابط ایران و روسیه، کارزاری است با هدف دستیابی به اهداف سیاسی مشخص. هدف این کمپین رسانه ای نمایش نقش مخرب این کشورها در جنگ اوکراین است.

وی ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان یک کشور مستقل در حال توسعه روابط خود با کشورهای مختلف از جمله روسیه است و از کمپین های رسانه ای غربی هراسی نداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای جنگ به هیچ یک از طرف های این جنگ سلاح صادر نمی کنیم. روابط ما با اوکراین و روسیه دوستانه بود. متأسفانه در اثر فضاسازی‌ها و فضاسازی‌های نادرست دیگر مردم، اوکراین تلاش کرد سطح روابط با ایران را پایین بیاورد، اما با این وجود این روابط حفظ می‌شود و ما آماده کمک به پایان این جنگ هستیم. کشورهایی که ایران را به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران متهم می‌کنند، در واقع با یک کمپین رسانه‌ای، اتهامات و رفتار خود را مطرح می‌کنند. از آنجایی که خودشان میلیاردها دلار سلاح به یک طرف جنگ فرستاده اند، ادعاهایی که علیه ایران می کنند، اتهامات توخالی است. ما این اتهامات بی نتیجه را رد می کنیم و نمی پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید